«H βιβλιοθήκη είναι η μνήμη της ανθρωπότητας που περιέχει αναντικατάστατες αποθηκεύσεις των εγγράφων της ανθρώπινης σκέψης και δράσης.»
Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων λειτουργεί ως τοπικό κέντρο πληροφόρησης, που εξασφαλίζει στους χρήστες της πρόσβαση σε κάθε είδους γνώση και πληροφορία και μεταξύ των στόχων της είναι η υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και έρευνας, παράλληλα με την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στην αναζήτηση πληροφοριών και στην εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες.
Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Τρικάλων διαθέτει οργανωμένες πηγές γνώσης και με χρήση νέων τεχνολογιών, αποτελεί δίαυλο προς τη γνώση και έχει πρωταρχικό ρόλο στη “διά βίου μάθηση”. Είναι αναγκαία η συνεργασία της Βιβλιοθήκης με το σχολείο ώστε να αναπτυχθούν συνεργασίες και με την υπόλοιπη κοινωνία και να επιτευχθεί η ζητούμενη ανάπτυξη και πρόοδος για τη ζωή.
Στο πλαίσιο του θεσμού των επισκέψεων – ξεναγήσεων που έχει καθιερώσει εδώ και χρόνια η Δημοτική Βιβλιοθήκη στους χώρους της, παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπ/σης της χώρας να έλθουν σε επαφή με το περιβάλλον της, να εξοικειωθούν με τον χώρο του βιβλίου και με τις δυνατότητες που υπάρχουν για την κάλυψη των αναζητήσεών τους. Τα προγράμματα ξεναγήσεων έχουν καταρτισθεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθητών – επισκεπτών ανάλογα με τη βαθμίδα της εκπαίδευσής τους.
Συγκεκριμένα το πρόγραμμα για τους μαθητές προσχολικής αγωγής και των Α΄ & Β΄ τάξεων Δημοτικού, περιλαμβάνει ξεναγήσεις στους χώρους με έμφαση στο παιδικό τμήμα και παραμονή σε αυτό για την ανάπτυξη μιας δημιουργικής δραστηριότητας και ειδικότερα ανάγνωση ενός παραμυθιού με συναφείς κατασκευές και ζωγραφική.
Για τους μαθητές των Γ΄, Δ΄, Ε΄, και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού, ξενάγηση στα τμήματα Δανεισμού – Πληροφοριακού υλικού, Αναγνωστηρίου, Παιδικού – Εφηβικού, Τοπικών Εφημερίδων, Τοπικών Σπουδών, Σπανίων Βιβλίων, Τμήμα επεξεργασίας, συντήρησης και απόσυρσης υλικού, Ξενόγλωσσο Τμήμα, Ελκυστικοί χώροι- Media Lab (Χώρος Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Χώρος Διαδραστικής Συνεργασίας, Στούντιο μουσικής)
Ακολουθεί προβολή ταινίας διάρκειας 15΄λεπτών αναφορικά με τη φιλαναγνωσία, στον χώρο διαδραστικής συνεργασίας της Δ.Β.
Για τους μαθητές της Β΄/θμιας Εκπ/σης εκτενής ξενάγηση στους προαναφερθέντες χώρους και ενημέρωση για το υπάρχον υλικό της Δ.Β. που μπορεί να αξιοποιηθεί στην εκπόνηση σχολικών εργασιών (progect).
Η Δημοτική Βιβλιοθήκη είναι για τους μαθητές χώρος μάθησης, πληροφόρησης, γνωριμίας και εξοικείωσης με το βιβλίο και την κοινωνία της πληροφορίας και για τους εκπαιδευτικούς πηγή πληροφόρησης και κατάλληλο μέσο για το σχεδιασμό νέων μεθοδολογιών στις διαδικασίες μάθησης.
Η χρήση των υπηρεσιών της Δ.Β. από τους μαθητές συμβάλλει στην εξοικείωση των μαθητών με την αναζήτηση της πληροφορίας και σε άλλα μέσα εκτός των σχολικών εγχειριδίων (βιβλία, άρθρα περιοδικών, εγκυκλοπαίδειες, πολυμέσα, Διαδίκτυο). Έτσι, ενισχύεται η μελέτη και η κριτική αξιολόγησης των πηγών, γεγονός που συμβάλει στην ανάπτυξη πολιτών ικανών να διαχειριστούν την κοινωνία της γνώσης και των πληροφοριών.
Η Δ. Β. λειτουργεί ως τοπικό κέντρο πληροφόρησης, που εξασφαλίζει στους χρήστες της πρόσβαση σε κάθε είδους γνώση και πληροφορία και αποβλέπει στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και έρευνας, παράλληλα με την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στην αναζήτηση πληροφοριών και στην εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες
Στο παραδοσιακό περιβάλλον της Βιβλιοθήκης, ο μαθητής μαθαίνει να διαβάζει και να αναζητά την πληροφορία που θέλει μέσα από τα βιβλία. Το ίδιο συμβαίνει και στη σύγχρονη ψηφιακή βιβλιοθήκη, όπου ο υπολογιστής αντικαθιστά το βιβλίο και το Internet αποτελεί το βασικό εργαλείο αναζήτησης.
Επίσης οι μαθητές του Δημοτικού, ιδιαίτερα της Α΄/θμιας Εκπ/σης μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα που εκπονεί η Δ.Β., για την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας με σκοπό την εξοικείωση του μαθητή με το βιβλίο, την ανάγνωση και τη σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με αυτό.
Αυτή η σχέση βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν την κριτική και δημιουργική τους σκέψη, να δραστηριοποιήσουν τη φαντασία και την εφευρετικότητά τους, να εμπλουτίσουν την αισθητική τους καλλιέργεια, να αναπτυχθεί η γλωσσική τους έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο και εν κατακλείδι να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους και να ταξιδέψουν στο κόσμο της τέχνης και του πολιτισμού. Οι εργαζόμενοι της Δ.Β. σχεδιάζουν νέες, ευφάνταστες, δημιουργικές και επιμορφωτικές δράσεις οι οποίες έρχονται να μεταμορφώσουν ακόμα περισσότερο τη Βιβλιοθήκη σε ένα ασφαλές καταφύγιο γνώσης, χαράς και διασκέδασης για τους μικρούς της φίλους.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν την αναγκαιότητα της ανάπτυξης μιας αμφίδρομης και εποικοδομητικής σχέσης μεταξύ της σχολικής κοινότητας και της Δημοτικής Βιβλιοθήκης και ωθούν ποικιλοτρόπως τους μαθητές προς την κατεύθυνση αυτή, είτε με την εύρεση κάποιας συγκεκριμένης πληροφορίας, είτε με τη μελέτη και έρευνα μέσω του υλικού και των δυνατοτήτων της Βιβλιοθήκης, είτε με την ανάγνωση και χρήση του υλικού για λόγους απλής ευχαρίστησης. Συχνά, η εμπειρία της επαφής με το βιβλίο περιλαμβάνει ταυτόχρονα την πληροφόρηση, τη μάθηση και την ευχαρίστηση. Όταν ο μαθητής αναλάβει να πραγματοποιήσει κάποια έρευνα, η αναζήτηση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά από επιμέρους ερωτήματα, που η απάντηση τους είναι πηγή ευχαρίστησης και προσωπικής ικανοποίησης. Και έτσι προωθείται η φιλαναγνωσία.
Α/Α | ΗΜ/ΝΙΑ |
ΣΧΟΛΕΙΟ |
ΤΑΞΗ |
ΑΡΙΘ.ΜΑΘ. |
ΣΥΝΟΔΟΙ ΕΚΠ/ΚΟΙ |
1 | 15-10 | 31ο Δημοτικό σχολείο Τρικάλων |
Β΄ |
32 |
|
2 | 21-10 | Δημοτικό σχολείο Ζάρκου |
Όλες |
47 |
|
3 | 13-11 | 10ο Δημοτικό σχολείο Τρικάλων |
Ε΄ |
40 |
|
4 | 21-11 | 3ο
Γυμνάσιο Τρικάλων |
Β΄ |
23 |
|
5 | 26-11 | 24ο
Δημοτικό σχολείο Τρικάλων |
Όλες |
36 |
|
6 | 26-11 | Νηπιαγωγείο Γριζάνου | 23 |
|
|
7 | 27-11 | Νηπιαγωγείο Αγίου Κων/νου Τρικάλων | 30 |
|