Η ομάδα του σχολείου μας που ερευνά τα προβλήματα μετακίνησης στην πόλη των Τρικάλων στα πλαίσια του προγράμματος «ecomobility-οικολογική μετακίνηση», επισκέφτηκε στις 10 Ιανουαρίου τον πρόεδρο του αστικού ΚΤΕΛ Τρικάλων κ. Ιωάννου Δημήτρη για να ζητήσει την δική του άποψη, ως εκπροσώπου του βασικού μέσου μαζικής μεταφοράς της πόλης μας. Στόχος του προγράμματος είναι η διερεύνηση των προβλημάτων που προκαλούνται από τις συμπεριφορές και τις συνθήκες μετακίνησης των πολιτών καθώς και η διατύπωση προτάσεων-λύσεων με σκοπό την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη μας.
Ο κ. Ιωάννου μας δέχτηκε στο γραφείο του και απάντησε με υπομονή σε όλες τις ερωτήσεις μας. Αφού μας ευχήθηκε καλή επιτυχία στην εργασία μας, δεν παρέλειψε να μας δώσει μερικές συμβουλές. Να τηρούμε τους κανόνες του Κ.Ο.Κ. όταν γίνουμε οι ίδιοι οδηγοί, να μην παρκάρουμε παράνομα και να σεβόμαστε τους άλλους οδηγούς, πεζούς και ποδηλάτες. Επίσης μας παρακίνησε να χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς διότι έτσι διασφαλίζουμε μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας και ευκολότερη μετακίνηση για όλους μας. Τέλος μας διαβεβαίωσε ότι από τη μεριά του θα κάνει ότι είναι δυνατό προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των αστικών συγκοινωνιών στην πόλη μας.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ -ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
-
Πως γίνεται η μετακίνηση των μαθητών από τα χωριά των Τρικάλων στο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων;
Με την παραχώρηση δωρεάν κάρτας μετακίνησης από το αστικό ΚΤΕΛ Τρικάλων
-
Ποιες διαδρομές εντός και εκτός της πόλης των Τρικάλων καλύπτει το αστικό ΚΤΕΛ;
Καλύπτει μια οδική ακτίνα 10,5 χλμ από το κέντρο της πόλης. Έχει γραμμές μέσα στην πόλη, π.χ. Αγία Μονή, Άγιος Οικουμένιος, Πύργος , Στρατώνες κλπ. Και συνδέει ακτινικά τους συνοικισμούς με το κέντρο της πόλης.
-
Πιστεύετε ότι είναι αρκετές και κατάλληλες για να καλύψουν τις ανάγκες των κατοίκων;
Λόγω της ιδιομορφίας που έχει η πόλη μας, λόγω του ποταμού και των σιδηροδρομικών γραμμών προκύπτουν κάποια τεχνικά προβλήματα που δεν βοηθούν τη συχνή δρομολόγηση στο κέντρο της πόλης. Π. χ. για να πάει το αστικό στο συνοικισμό «Γαρδικάκι» πρέπει να κάνει έναν ολόκληρο κύκλο. Επίσης η ύπαρξη του ποταμού στο κέντρο της πόλης και η μη κατάλληλη αξιοποίησή του στην κυκλοφορία, δυσχεραίνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της πόλης. Οι υπάρχουσες γραμμές κόβουν την πόλη στη μέση, έτσι όπως έχει επεκταθεί σήμερα. Έτσι η δρομολόγηση των minibus δεν είναι εύκολη για κάποιες συνοικίες όπως προανέφερα.
-
Πόσοι άνθρωποι περίπου χρησιμοποιούν το αστικό ΚΤΕΛ για τις μετακινήσεις τους;
Οι μετακινήσεις σε ετήσια βάση είναι 1.250.000 επιβάτες βάσει των εισιτήριων που κόβουμε εμείς. Σ’ αυτό το νούμερο δεν συμπεριλαμβάνονται οι μετακινήσεις των μαθητών που είναι δωρεάν.
-
Σε ποια ηλικιακή ομάδα ανήκουν οι επιβάτες σας;
Είναι κυρίως νεαρής ηλικίας και ηλικιωμένοι. Η μέση ηλικία, η οποία εκτελεί τον κύριο όγκο των μετακινήσεων δεν χρησιμοποιεί το αστικό λεωφορείο,αλλά το αυτοκίνητο.
-
Υπάρχει περίπτωση στο μέλλον να δημιουργηθούν νέες διαδρομές προκειμένου να βολεύουν περισσότερους ανθρώπους, ώστε να τους προτρέπουν να χρησιμοποιούν περισσότερο το αστικό λεωφορείο από το Ι.Χ., όπως για παράδειγμα οι άνθρωποι της μέσης ηλικίας;
Αυτό για να γίνει πρέπει να υπάρξει συνεργασία με το Δήμο Τρικκαίων. Το 2009 ξεκίνησε ένα πρόγραμμα που επιδοτούσε με κάποιο χρηματικό ποσό κάποιες γραμμές οπότε το εισιτήριο ήταν φθηνότερο για τους πολίτες. Δυστυχώς όμως σταμάτησε. Πρέπει να υλοποιηθεί ξανά ένα τέτοιο πρόγραμμα ώστε να μάθει ο κόσμος να μετακινείται άνετα, γρήγορα και φτηνά με το αστικό. Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη οι επιβάτες επιδοτούνται καθημερινά στις μετακινήσεις τους ενώ ο έλληνας πολίτης που φορολογείται και μένει στην επαρχία δεν έχει μια τέτοια μεταχείριση. Στην Αθήνα ο επιβάτης με 75 λεπτά που πληρώνει, κάνει διαδρομή μιάμιση ώρας. Θα μπορούσε λοιπόν, αν συνέβαινε αυτό και στα Τρίκαλα, να έρθει κάποιος από το χωριό του στην πόλη, να κάνει τα ψώνια του και να επιστρέψει χρησιμοποιώντας το ίδιο εισιτήριο. Ένα άλλο προτέρημα που υπάρχει στην Αθήνα είναι ότι ο ηλικιωμένος πάνω των 65 ετών έχει φθηνότερο εισιτήριο ενώ εδώ όχι.
-
Αυτό το πρόγραμμα λειτούργησε το 2009;
Ναι, για ένα χρόνο μόνο.
-
Είχε ανταπόκριση; Το έμαθε ο κόσμος;
Σε κάποιες γειτονιές, ναι. Αν συνεχιζόταν όμως, θα το μάθαινε περισσότερος κόσμος. Αυτό συμβαίνει με τη διαδρομή προς το υπεραστικό ΚΤΕΛ που επιδοτείται. Σ’ αυτή τη διαδρομή το εισιτήριο είναι πιο φθηνό από το κανονικό που είναι 1,10 €.
-
Με αφορμή αυτό το πρόγραμμα που δεν λειτουργεί πλέον στην πόλη μας, έχετε σκεφτεί να μειώσετε την τιμή του εισιτηρίου λόγω της οικονομικής κρίσης;
Επειδή η τιμολογιακή πολιτική είναι ελεγχόμενη από το κράτος δεν μπορούμε ούτε να το αυξήσουμε ούτε να το μειώσουμε.
-
Άρα είναι καθορισμένη η τιμή;
Ναι, από το Υπουργείο Οικονομικών.
-
Ποιο νομίζετε ότι είναι το λιγότερο ρυπογόνο και φιλικότερο προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς και ποιο είναι αυτό που καταναλώνει λιγότερη ενέργεια;
Εμείς θεωρούμε ότι το λιγότερο επιβλαβές προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς είναι το αστικό λεωφορείο γιατί μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 100 άτομα. Για να μετακινηθούν 100 άτομα με Ι.Χ. απαιτούνται 30 με 40 αυτοκίνητα. Αν τα βάζαμε στη σειρά θα κάλυπταν μια απόσταση από τη Νομαρχία μέχρι το ταχυδρομείο συμπεριλαμβανομένου και του κύκλου της πλατείας. Ενώ με ένα αστικό λεωφορείο ούτε κυκλοφοριακό πρόβλημα θα υπήρχε, ούτε ρύπανση στην ατμόσφαιρα, ούτε όχληση.
-
Τα αστικά λεωφορεία ακολουθούν κάποιους κανόνες για την προστασία του περιβάλλοντος;
Βεβαίως. Τα περισσότερα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας με κινητήρες dieselνέας τεχνολογίας τύπου Euro 3 ή Euro4. Το πρότυπο Euro4 αφορά τα ποσοστά εκπομπής ρύπων πετρελαιοκινητήρων όπως μονοξειδίου του άνθρακα, οξειδίων του αζώτου, των αιωρούμενων σωματιδίων, αλλά και στις συνδυασμένες εκπομπές υδρογονανθράκων και οξειδίων του αζώτου, που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση το 2005. Τα πιο σύγχρονα βέβαια αυτοκίνητα πετρελαιοκινητήρων είναι τεχνολογίας Euro5 ή Euro6 που είναι ακόμα πιο φιλικά στο περιβάλλον. Το μόνο πρόβλημα που έχουμε είναι με το βιοντίζελ, που δεν έχει καθοριστεί πόση πρέπει να είναι η ποσότητα του μέσα στο καύσιμο. Μάλλον όλες οι εταιρίες βάζουν περισσότερο από τα επιτρεπτά όρια και δημιουργείται ένα πρόβλημα όσον αφορά τη λειτουργία του αυτοκινήτου, όχι όμως στο περιβάλλον.
Υπάρχει επίσης ένα πρόγραμμα που τρέχει μέσω ΕΣΠΑ, για την Πράσινη Ανάπτυξη. Αφορά τις πόλεις που έχουν φυσικό αέριο όπως τα Τρίκαλα, η Λάρισα, η Καρδίτσα και κάποιες άλλες που είναι στον κεντρικό άξονα διανομής φυσικού αερίου. Εμείς διερευνούμε την δυνατότητα να μπούμε στο πρόγραμμα για να προμηθευτούμε αυτοκίνητα που θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο κυρίως για οικονομικούς λόγους αλλά και για το περιβάλλον. Οι κινητήρες φυσικού αερίου είναι περισσότερο αθόρυβοι και με λιγότερους κραδασμούς οπότε επιτυγχάνεται και ο περιορισμός της ηχορύπανσης.
-
Νομίζετε ότι υπάρχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη μας;
Είναι πολύ μεγάλο το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Εάν πάτε στην κεντρική πλατεία μπροστά από την Εθνική Τράπεζα βλέπεις συνεχώς διπλοπαρκαρίσματα. Θεωρώ ότι με μια απόφαση της τροχαίας, θα μπορούσε να λυθεί το πρόβλημα, αν ήθελε, μέσα σε 24 ώρες.
-
Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε εσείς;
Το άναρχο παρκάρισμα που είναι ένα πρόβλημα το οποίο έχει επιδεινωθεί τον τελευταίο καιρό που δεν υπάρχει και η Δημοτική Αστυνομία.
-
Προσφέρετε βοήθεια σε ειδικές κατηγορίες ατόμων όπως είναι οι ηλικιωμένοι ή τα άτομα με ειδικές ανάγκες;
Προσπαθούμε να κάνουμε όσο το δυνατό περισσότερα. Οικονομικά και ηθικά. Τους ηλικιωμένους τους βοηθάμε στο ανέβασμα και στο κατέβασμα καθώς και να κουβαλήσουν την τσάντα τους. Τα λεωφορεία κατεβαίνουν στο επίπεδο των δρόμων για να διευκολυνθούν οι επιβάτες στην άνοδο και την κάθοδο.
-
Υπάρχουν θέσεις για άτομα με ειδικές ανάγκες στα αστικά;
Ναι και είναι επισημασμένες.
-
Οι άλλοι επιβάτες τις σέβονται;
Σε γενικές γραμμές ναι. Παλιότερα υπήρχαν θέσεις αναπήρων πολέμου στα
λεωφορεία που τις σέβονταν όλοι.
-
Μετακινούνται με τα αστικά λεωφορεία άτομα με ειδικές ανάγκες;
Ναι.
-
Τα ποδήλατα επιτρέπεται να μπαίνουν στο αστικό;
Στο μετρό στην Αθήνα, ναι. Εδώ όχι. Αν βέβαια κάποιος θέλει να βάλει το ποδήλατό του δεν θα του πούμε όχι.
-
Είστε ευχαριστημένοι με τις υποδομές της πόλης μας;
Οι δρόμοι μας είναι μεγάλοι αλλά δεν χρησιμοποιούνται κανονικά, λόγω των παρκαρισμένων αυτοκινήτων. Για παράδειγμα η οδός Κανούτα που είναι ένας φαρδύς δρόμος αλλά τελικά γίνεται στενός λόγω των διπλοπαρκαρισμένων αυτοκινήτων.
-
Πιστεύετε ότι η πόλη μας αντιμετωπίζει πρόβλημα ρύπανσης της ατμόσφαιρας;
Κάποιες ώρες, ναι. Ιδιαίτερα το χειμώνα.
-
Τι προτείνετε γι αυτό;
Λιγότερα Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης.
-
Έχετε σκεφτεί να βάλετε κάποιο επιπλέον δρομολόγιο για τους φοιτητές του ΤΕΦΑΑ; Το ρωτάμε αυτό, διότι όταν κάναμε μια έρευνα με ερωτηματολόγια, φοιτητές του ΤΕΦΑΑ μας είπαν ότι δεν τους βολεύουν τα υπάρχοντα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων, γι αυτό αναγκάζονται να χρησιμοποιούν άλλα μέσα όπως το ποδήλατο ή και αυτοκίνητο για να πάνε στη σχολή τους.
Είμαστε διατεθειμένοι να εξυπηρετήσουμε τους φοιτητές σε συνεννόηση μαζί τους και θα το πράξουμε άμεσα. Σας ευχαριστούμε που μας το είπατε. Εξαρτιόμαστε οικονομικά από τους επιβάτες. Εάν δεν έχουμε επιβάτες δεν θα’ χουμε έσοδα.
-
Έχετε σκεφτεί να βάλετε μικρά λεωφορεία 20-25 ατόμων για τουριστικούς λόγους όπως ισχύει στη Θεσσαλονίκη;
Αυτές οι γραμμές είναι επιδοτούμενες από το κράτος και ο επιβάτης πληρώνει χαμηλό εισιτήριο. Θα πρέπει να υπάρχει αντίστοιχο πρόγραμμα για την πόλη μας για να ισχύσει κάτι τέτοιο.
-
Παρατηρούνται ατυχήματα με τα αστικά;
Τα μέσα μαζικής μεταφοράς προκαλούν τα λιγότερα ατυχήματα και όταν χρησιμοποιούνται από περισσότερους πολίτες κυκλοφορούν λιγότερα αυτοκίνητα οπότε υπάρχουν γενικότερα λιγότερα ατυχήματα.
-
Ελέγχονται οι οδηγοί του αστικού ΚΤΕΛ για την πραγματοποίηση του δρομολογίου τους;
Ναι ο καθένας ελέγχεται και εκτελεί το πρόγραμμά του. Αν όμως κάποιος πολίτης διαπιστώσει καθυστερήσεις σε συγκεκριμένα δρομολόγια καλά είναι να μας ενημερώσει και να διαμαρτυρηθεί, διότι μας ενδιαφέρει πάντα να είμαστε αξιόπιστοι.
Η ομάδα δράσης
Τσαγκαδοπούλου Ζωή -Χατζή Ζωή –Χατζηγάκη Κατερίνα-Χασιώτη Μαρία
Ψύχου Δέσποινα – Φυσικοπούλου Ιωάννα- Τσαρουχά Ματίνα
Υπεύθυνη καθηγήτρια : Μαγαλιού Καλλιόπη (ΠΕ19)