Η Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Τρίκκης και Σταγών διοργανώνει Σεμινάριο Ψαλτικής Τέχνης με θέμα: «Αρχή συν Θεώ αγίω των σημαδίων της Ψαλτικής Τέχνης…» διαχρονική θεώρηση της ψαλτικής σημειογραφίας.
Εισηγητής θα είναι ο Δημήτριος Μπαλαγεώργος, επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και γνωστός συμπολίτης μας.
Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, 7 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 07:00 μ.μ.-09:00 μ.μ. στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής στο Βαρούσι (Άνωθεν Ναού Αγίων Αναργύρων). ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΦΙΛΟΜΟΥΣΟΙ
Βιογραφικό σημείωμα
Ο Δημήτριος Κ. Μπαλαγεώργος γεννήθηκε στα Τρίκαλα το έτος 1966. Σπούδασε Θεολογία και Μουσικολογία στην Αθήνα. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών [μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης με την εργασία: Ο Θεόδουλος μοναχός και το έργο των συντμήσεων (έκδοση: Αθήνα 2003)] και αναγορεύτηκε διδάκτωρ του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών [διδακτορική διατριβή με θέμα: Η ψαλτική παράδοση των ακολουθιών του βυζαντινού κοσμικού τυπικού (έκδοση Αθήνα 2001)].
Υπηρετεί στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών από το έτος 1996 [αρχικά ως επιστημονικός συνεργάτης (διδάσκων βάσει του προεδρικού διατάγματος 407/80), στη συνέχεια ως Λέκτωρ (από το έτος 2003) και τώρα (από το έτος 2009) ως Επίκουρος Καθηγητής], στο γνωστικό αντικείμενο Βυζαντινή Μουσικολογία. Το ήδη δημοσιευμένο έργο του Δημητρίου Κων. Μπαλαγεώργου ξεπερνά τα 50 μελετήματα (μονογραφίες, άρθρα, λήμματα σε εγκυκλοπαίδειες, ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια, κείμενα σε διαφόρους συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά, κ.λπ.), σχετικά τα περισσότερα με διάφορα θέματα (θεωρητικά, ιστορικά, μορφολογικά, κ.λπ.) του γνωστικού αντικειμένου της Βυζαντινής Μουσικολογίας.
Μετέχει σε συνέδρια γύρω από την βυζαντινή μουσική, που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ σε πολλά από αυτά είναι μέλος της επιστημονικής και οργανωτικής επιτροπής. Κλήθηκε και δίδαξε κύκλο σεμιναριακών μαθημάτων με θέμα την Ιστορία, την Μορφολογία και την Παλαιογραφία της Βυζαντινής Μουσικής στην Academy of Arts-Tirana και στην Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Αρχιεπισκοπής Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας στο Λονδίνο. Είναι ενεργό μέλος διαφόρων επιστημονικών σωματείων (InstituteofByzantineMusicology/Athens, TheInternationalSocietyforOrthodoxChurchMusic/Joensuu, AmericanSocietyofByzantineMusicandHymnology/Pittsbourg) που δραστηριοποιούνται γύρω από βυζαντινομουσικολογικά θέματα.
Τον Οκτώβριο του έτους 2004 ίδρυσε στη γενέτειρά του καλλιτεχνικό σωματείο με την επωνυμία Τρίκκης Μελωδοί, με σκοπό τη συστηματική καλλιέργεια και προώθηση της Ψαλτικής Τέχνης, έργο που υποστηρίζει, με την συμμετοχή του σε πολιτιστικές και μουσικές εκδηλώσεις, την έκδοση ψηφιακών δίσκων κ.α., ο χορός ψαλτών Τρίκκης Μελωδοί, τον οποίο διδάσκει και διευθύνει ο ίδιος.
Ο Δημήτρης Μπαλαγεώργος ασχολείται επιστημονικά-ερευνητικά με την μελέτη της βυζαντινής και μεταβυζαντινής μουσικής, τόσο ως τέχνης όσο και ως επιστήμης, από άποψη θεωρίας και πράξης, ιστορίας και αισθητικής στο πλαίσιο του ευρύτερου πολιτισμικού χώρου της χριστιανικής ορθοδοξίας. Διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο μαθήματα που καλύπτουν πολλαπλές πτυχές του γνωστικού αντικειμένου της Βυζαντινής Μουσικολογίας, τόσο στο Τμήμα του όσο και σε άλλα πανεπιστημιακά Τμήματα.
Πιστεύει ότι τα βυζαντινομουσικολογικά ζητήματα προσεγγίζονται ορθότερα με την θεωρητική σπουδή και την συνακόλουθη γνώση της πρακτικής διάστασης της τέχνης, παράλληλα δε και με την ικανοποιητική ενημέρωση για τις λειτουργικές και υμνογραφικές παραμέτρους αυτής. Η άποψη αυτή βρίσκει εφαρμογή στην μεθοδολογία που ακολούθησε κατά την σύνταξη του δημοσιευμένου έργου του, το οποίο έχει γίνει δεκτό με ευμενή σχόλια από την διεθνή μουσικολογική κοινότητα. Στην ίδια προοπτική κινούνται και τα θέματα που επιλέγει να αναπτύξει σε διάφορα συνέδρια στην Ελλάδα, κάποια από τα οποία οργανώνονται από τον ίδιο και τους συναδέλφους του μέλη ΔΕΠ, σε διαλέξεις, σεμινάρια και εργαστήρια, ενώ με την παράλληλη καλλιτεχνική του δραστηριότητα, προσεγγίζει πρακτικώς την τέχνη και ισχυροποιεί την εφαρμογή των θεωρητικών απόψεων.
Συμμετέχει συχνά σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια στο εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρονται οι συνεργασίες του με τον Girolamo Garofalo (Ιταλία), τις Elena Chircev και Bianca Temes (Ρουμανία) και την Zana Shuteriqi Prela (Αλβανία). Σημαντική είναι η συμμετοχή του στο πρόγραμμα καταλογογράφησης των χειρογράφων κωδίκων βυζαντινής μουσικής, των αποκειμένων στην σπουδαία και πολύτιμη βιβλιοθήκη της Αγ. Αικατερίνης του Όρους Σινά, έργο που θα ολοκληρωθεί σύντομα με την κυκλοφόρηση τριών ογκωδεστάτων τόμων.
Στον ίδιο και στην συνάδελφό του Φλώρα Κρητικού ανετέθη από τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ ́ η ανάδειξη και φανέρωση του ψαλτικού πηγαίου υλικού, που θησαυρίζεται στα φυλασσόμενα στην Πατριαρχική Βιβλιοθήκη των Ιεροσολύμων μουσικά χειρόγραφα, με την εκπόνηση και δημοσίευση ειδικών μουσικών καταλόγων. Οι παλαιογραφικές γνώσεις του και η εν γένει μουσική καταλογογραφική του εμπειρία άνοιξαν τον δρόμο της συμμετοχής του στο CatalogueByzantineManuscripts (CBM) Program – Internationalproject, που υποστηρίζεται από τον NetherlandsOrganisationofScientific Research (NWO), συμμετοχής που ζητήθηκε μετ’ επιτάσεως από την διεθνή επιστημονική ομάδα του προγράμματος.
Η συνολική δραστηριότητά του, ως αναγνωρισμένου και καταξιωμένου επιστήμονα ερευνητή και πανεπιστημιακού δασκάλου, αλλά και καλλιτέχνη ερμηνευτή και υπεύθυνου μουσικών σχημάτων, χαράζει νέους δρόμους στην πολύπλευρη και συγχρονική προσέγγιση της Βυζαντινής Μουσικολογίας.