Πανθεσσαλική σύσκεψη για το μέλλον του σιδηροδρόμου και Ηλεκτροκίνηση Παλαιοφαρσάλλου-Καλαμπάκας


 Έγινε το Σάββατο 19/2ου/2011 στο Βόλο σύσκεψη των εξής φορέων:

Σύνδεσμος Σιδηροδρομικών Θεσσαλίας

Σύλλογος Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Θεσσαλίας

Λέσχη Σιδηροδρομικών Βόλου

 Σύλλογοι Φίλων Σιδηροδρόμου Βόλου-Πηλίου, Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας.

Οι εκπρόσωποι των παραπάνω φορέων συζητήσαμε τις πρόσφατες  δυσάρεστες εξελίξεις και ομόφωνα αποφασίσαμε να εκφράσουμε την πλήρη αντίθεσή μας σε κάθε προσπάθεια υποβάθμισης του σιδηροδρόμου στην περιοχή μας.

Υπήρξε κοινή εκτίμηση όλων ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί για τη Θεσσαλία διαχρονικό μοχλό ανάπτυξης, καθώς είναι ένα μέσο που εξυπηρετεί τη μαζική μετακίνηση με ασφάλεια των πολιτών και την οικονομική και ταυτόχρονα οικολογική μεταφορά των προϊόντων και αγαθών γενικότερα.

Διαπιστώθηκε πλήρης ταύτιση απόψεων για την ανάγκη να υπάρξει συντονισμένη αντίδραση και ταυτόχρονα διεκδίκηση της ανάπτυξης του δικτύου και του σιδηροδρομικού έργου στην περιοχή της Θεσσαλίας.

Ομόφωνα  αποφασίσαμε να διεκδικήσουμε τα ακόλουθα:

  1. Να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ηλεκτροκίνηση των γραμμών Βόλου-Λάρισας και Παλαιοφαρσάλλου-Καλαμπάκας. Το έργο πρέπει να θεωρηθεί ως ενιαίο και δεν δεχόμαστε σε καμία περίπτωση να γίνει το έργο μόνο στον κλάδο Βόλου -Λάρισας τη στιγμή μάλιστα που η γραμμή της Δυτικής Θεσσαλίας είναι από άποψη υποδομής σύγχρονη γραμμή και εντελώς έτοιμη να δεχθεί την ηλεκτροκίνηση.
  2. Να γίνει άμεση επαναδρομολόγηση του ζεύγους 47/48, που μπορεί να κυκλοφορήσει συνδεδεμένο με το 40/41 με διπλή αυτοκινητάμαξα AEG. Προκειμένου μάλιστα τα δρομολόγια αυτά να έχουν ανταγωνιστική τιμή εισιτηρίου ζητάμε να χαρακτηριστούν σαν IC μόνο στο τμήμα Παλαιοφάρσαλλος-Αθήνα και αντίστροφα. Αυτή η ρύθμιση θα επιτρέψει στα εν λόγω δρομολόγια να αυξήσουν πολύ τους επιβάτες, που θα τα χρησιμοποιούν πλέον και για τις ενδοθεσσαλικές μετακινήσεις τους.
  3. Να ξαναλειτουργήσει αμέσως το δρομολόγιο ανταπόκρισης της δυτικής Θεσσαλίας με την αμαξοστοιχία 501 προς Αθήνα και να συνδυαστεί και με ανταπόκριση με ηλεκτροκίνητο τρένο προς τη Θεσσαλονίκη. Σημειώνουμε ότι σήμερα δεν γίνεται η συγκεκριμένη ανταπόκριση με αποτέλεσμα να ακινητοποιείται ο συρμός του 884/885  για πέντε ώρες στην Καλαμπάκα, ενώ σπαταλώνται για όλο αυτό το διάστημα άσκοπα ενέργεια και εργατοώρες.
  4. Ζητάμε πληρέστερη αξιοποίηση της  τουριστικής γραμμής του Πηλίου με αφετηρία των δρομολογίων την πόλη του Βόλου.

Επίσης τις ημέρες που φθάνουν στο Βόλο τα κρουαζιερόπλοια πρέπει να δρομολογηθεί θεματικό  τουριστικό  τρένο προς τη δυτική Θεσσαλία.

Επίσης στην κατεύθυνση της ανάπτυξης του τουρισμού στην περιοχή μας μπορούν να συμβάλουν τόσο τα δρομολόγια στο μουσειακό τρενάκι των Τεμπών όσο και τα καλοκαιρινά δρομολόγια στη γραμμή Νέων Πόρων-Πλαταμώνα  που πρέπει από το ερχόμενο καλοκαίρι να επαναλειτουργήσουν οπωσδήποτε.

  1. Τέλος τονίζουμε ότι τα έσοδα που τυχόν θα προκύψουν από την αξιοποίηση της  ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ πρέπει να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για τον εκσυγχρονισμό  και την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στην περιοχή μας  και να  μην σπαταληθούν σε άλλες κατευθύνσεις.

Οι εκπρόσωποι των φορέων.

Η ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλου-Καλαμπάκας

Όλα τα προηγούμενα χρόνια  ακούγαμε ότι γίνεται  αγώνας  για να πάρει και η δυτική Θεσσαλία μεράδι από τους Μεσογειακούς αγώνες. Οι αγώνες  βέβαια ματαιώθηκαν, αλλά η ανατολική Θεσσαλία επιμένει και σωστά  ότι δικαιούται τα έργα υποδομής που θα υποστήριζαν τους αγώνες. Ένα από τα εξαγγελθέντα έργα ήταν ο εκσυγχρονισμός και η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Λάρισας.

Την προηγούμενη Δευτέρα λοιπόν έγινε στη Λάρισα συνάντηση του περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Ζηλιασκόπουλο και τον διευθύνοντα σύμβουλο την ΓΑΙΑΟΣΕ  κ.  Ιωαννίδη.

Στη συνάντηση πήραν μέρος και αυτοδιοικητικοί παράγοντες της ανατολικής Θεσσαλίας, αλλά περιέργως δεν κλήθηκε να πάρει μέρος κανένας από τη Δυτική Θεσσαλία.

Βέβαια μας δόθηκε και πάλι μία  ασαφής υπόσχεση από τον κ. Ζηλιασκόπουλο για δεύτερο δρομολόγιο προς την Αθήνα χωρίς όμως να προσδιορίζεται ο χρόνος υλοποίησης της υπόσχεσης, η οποία υπόσχεση επαναλαμβάνεται διαρκώς από τον Αύγουστο του 2009, χωρίς  ποτέ να υλοποιείται. Τελευταία μάλιστα η δυτική Θεσσαλία έμεινε με ένα και μοναδικό  απογευματινό δρομολόγιο προς την Αθήνα ενώ  παράλληλα επιχειρήθηκε και το κλείσιμο των σιδηροδρομικών σταθμών στα πλαίσια μιας πολιτικής οριστικού ξεθεμελιώματος του σιδηροδρόμου από την περιοχή μας.

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στη συνάντηση Αγοραστού – Ζηλιασκόπουλου- Ιωαννίδη η οποία τελικά είχε σαν  κύριο θέμα, όπως φάνηκε από τις ανακοινώσεις, την  ηλεκτροκίνηση της γραμμής Βόλου-Λάρισας. Στην αρχή θεωρήσαμε  ότι επρόκειτο για μια από τις συνηθισμένες  ατελέσφορες εθιμοτυπικές συναντήσεις, αφού οι συμμετέχοντες από την πλευρά των  σιδηροδρομικών εταιρειών δεν είχαν και τη μεγαλύτερη  σχέση με το θέμα των σιδηροδρομικών έργων, τα οποία έργα διαχειρίζεται η ΕΡΓΟΣΕ που είναι θυγατρική του ΟΣΕ.

Και θα έμενε το θέμα εκεί εάν δεν έσπευδαν τρεις μόλις μέρες μετά στην Αθήνα οι δήμαρχοι Βόλου και Λάρισας κύριοι Σκοτινιώτης  και Τζανακούλης για να συναντηθούν για το θέμα αυτό με τους πλέον αρμόδιους τώρα παράγοντες.

Διαβάσαμε λοιπόν την προηγούμενη Πέμπτη  την εξής ανακοίνωση:

Συνάντηση στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων είχαν ο Γενικός Γραμματέας Χάρης Τσιόκας και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ανάπτυξης Γιώργος Πετράκος, με τους Δημάρχους Βόλου και Λάρισας, Παναγιώτη Σκοτινιώτη και Κωνσταντίνο Τζανακούλη, τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο, της ΕΡΓΟΣΕ Γιάννη Πετρόπουλο και της ΓΑΙΑΟΣΕ, Νίκο Ιωαννίδη, σχετικά με την αξιοποίηση του προγράμματος JESSICA.

Συμφωνήθηκε να προχωρήσουν οι προετοιμασίες προκειμένου να ξεκινήσουν επενδυτικά σχέδια για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση ανάπτυξης του αστικού διπόλου Βόλου-Λάρισας, μέσα από τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ των δύο πόλεων, με την εφαρμογή ηλεκτροκίνησης η οποία θα βελτιώσει την αποδοτικότητα της γραμμής και την ταχύτητα των συρμών. Επίσης, σχεδιάζεται η αναβάθμιση-αξιοποίηση των δύο σταθμών, του περιβάλλοντος χώρου, του Παλαιού Αμαξοστασίου στη Ν.Ιωνία Βόλου και των εγκαταστάσεων στο λιμάνι του Βόλου, καθώς και η σύνδεση με ΒΙΠΕ.
Στο πρόγραμμα, το οποίο ενισχύεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναμένεται να συμμετάσχουν φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και επενδυτές.

Φαίνεται λοιπόν ότι κάτι υπάρχει στα σκαριά και επίσης από πολύ μακρυά φαίνεται ότι και πάλι την ξέχασαν εντελώς τη δυτική Θεσσαλία.

Τα ερωτήματα είναι πολλά και ζητούν ξεκάθαρες απαντήσεις.

Τι είναι αυτό το περίφημο πρόγραμμα  JESSICA;

Γιατί δεν χωράει σε αυτό η δυτική Θεσσαλία η οποία μάλιστα διαθέτει σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή;

Μήπως  μας ξέχασαν γιατί στη δυτική Θεσσαλία δεν υπάρχουν οικόπεδα φιλέτα του ΟΣΕ, όπως υπάρχουν μέσα στα πολεοδομικά συγκροτήματα του Βόλου και της Λάρισας;

Μήπως κάποιοι απλά έχουν βάλει στο μάτι αυτά τα οικόπεδα και  η εξαγγελθείσα ηλεκτροκίνηση είναι η στάχτη στα μάτια του κόσμου;

Απλά ρωτάμε. Και θέλουμε απαντήσεις.

Και περιμένουμε από τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες των Τρικάλων και της Καρδίτσας να ενεργοποιηθούν αμέσως και να επιβάλουν το αυτονόητο. Αυτό δηλαδή που έκανε ο Χαρίλαος Τρικούπης,  πριν  από 130 χρόνια.

Υπενθυμίζουμε ότι τότε ο Τρικούπης, όταν βρήκε υπογεγραμμένη από την κυβέρνηση Κουμουνδούρου τη σύμβαση για τη γραμμή Βόλου -Λάρισας, την ακύρωσε αμέσως  και συμφώνησε  μετά από διαπραγμάτευση με την κατασκευάστρια  εταιρεία να γίνει, όπως και τελικά έγινε και ο σιδηροδρομικός κλάδος Βελεστίνο-Φάρσαλα-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Καλαμπάκα.

Αυτό λοιπόν που έκανε 130 χρόνια πριν ο Τρικούπης αυτό ζητάμε και από τους σημερινούς διοικούντες. Να πάψουν επιτέλους να αγνοούν προκλητικά τη μισή Θεσσαλία και να  σταματήσουν να κάνουν πως δεν μας βλέπουν.

Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων μαζί με τον αγώνα που κάνει για την επαναφορά των δρομολογίων θα αναλάβει  αυτές τις μέρες και νέες πρωτοβουλίες για το έργο της ηλεκτροκίνησης της γραμμής Παλαιοφαρσάλλου-Καλαμπάκας.

Υπενθυμίζουμε ότι μετά την πρωτοβουλία που είχαμε αναπτύξει πριν δύο χρόνια έχει γίνει ήδη η μελέτη ενεργειακής επάρκειας, έχουν χωροθετηθεί οι δύο υποσταθμοί και έχει ανατεθεί και η περιβαλλοντική μελέτη που απαιτείται για τους υποσταθμούς αυτούς. Υπολείπεται η ανάθεση της προμελέτης και η κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης από την ΕΡΓΟΣΕ, ώστε το έργο να είναι έτοιμο για  να  δημοπρατηθεί.

Από την περιφέρεια Θεσσαλίας έχουμε την απαίτηση να συμπεριλάβει στον προγραμματισμό της και τη δική μας περιοχή και βέβαια ζητούμε να συμβάλλουν σε αυτό αποτελεσματικά τόσο οι αντιπεριφερειάρχες όσο και οι δήμαρχοι Τρικάλων και Καρδίτσας.

Προηγούμενο άρθρο Δήλωση Απ. Παπατόλια μετά από δημόσια διαβούλευση
Επόμενο άρθρο Τι τόνισε ο Ν. Λέγκας ως κεντρικός ομιλητής σε εκδήλωση της ΝΟ.Δ.Ε Καρδίτσας