Ο Ελληνικός σιδηρόδρομος σε πορεία σύγχρονης και δημιουργικής τροχιάς


 Ο κος ΜΑΓΚΟΥΦΗΣ Χρήστος, Βουλευτής Ν Τρικάλων, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια σχετικά με το Νομοσχέδιο για την  Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ  ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

 Αφού ευχήθηκε για τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου από το βήμα, στους εορτάζοντες βουλευτές, υπουργούς αλλά και στους πολίτες της χώρας, τοποθετήθηκε όπως παρακάτω:

Η τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται διεθνώς από την τάση και τη βούληση για την αναγέννηση του σιδηροδρόμου. Η τάση αυτή επικουρείται από την ανάπτυξη της τεχνολογίας με την επίτευξη μεγάλων ταχυτήτων, πράγμα που καθιστά τον σιδηρόδρομο ξανά μεταφορικό μέσο του μέλλοντος.

Σε άλλες χώρες έχουν προχωρήσει από καιρό. Δυστυχώς στον τόπο μας έχουμε μείνει πίσω. Είναι λοιπόν ώρα να αλλάξουμε στάση, θέτοντας το σιδηρόδρομο στη θέση που του αξίζει, ως μεταφορικό μέσο.

Προκειμένου όμως να καταστεί ο σιδηρόδρομος το μεταφορικό μέσο του μέλλοντος, οφείλουμε να αναιρέσουμε τις υπάρχουσες παθογένειες, που αφορούν τη σημερινή ταυτότητα του οργανισμού και να προχωρήσουμε σε μια γενναία μεταρρύθμιση του Ομίλου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του σιδηροδρομικού συστήματος, εν γένει.

Αυτό επιχειρεί και το παρόν νομοσχέδιο, το οποίο στοχεύει στην αναδιάρθρωση εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ό μεν ΟΣΕ οφείλει να ανασυγκροτηθεί, να λειτουργεί με βάση το Βέλτιστο κόστος, και ο επενδυτικός σχεδιασμός οφείλει να είναι στοχευμένος και αποδοτικός.

Όσον αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επιδιώκεται η οικονομική εξυγίανση και βιωσιμότητά της, που θα επιτευχθεί με την παράλληλη συμβασιοποίηση Υποχρεώσεων Δημοσίων Υπηρεσιών και τη παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τον πολίτη και τις επιχειρήσεις, με αντίστοιχη τιμολογιακή πολιτική στη βάση κριτηρίων βιωσιμότητας της εταιρίας.

Η σημερινή ταυτότητα του οργανισμού που αφορά τις εταιρίες ΟΣΕ ΕΔΙΣΥ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν μπορεί να παραμένει η ίδια, καθότι, η έλλειψη στοχευμένης στρατηγικής και σωστής διαχείρισης του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα τελευταία χρόνια, έχουν διογκώσει τα προβλήματα του Ελληνικού Σιδηροδρόμου με τα εξής αρνητικά αποτελέσματα.

Ετήσιες ζημίες του Ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέρχονται στο 1,2 δις €, οι δε συσσωρευμένες υποχρεώσεις τους ανέρχονται στα 10,7 δις €, καθιστώντας τον Όμιλο, την πλέον ελλειμματική ΔΕΚΟ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα οικονομικά στοιχεία του ομίλου ΟΣΕ, αποδεικνύουν

  • την πτωτική τάση των εσόδων
  • την συνεχή αυξητική πορεία εξόδων και ειδικότερα το κόστος μισθοδοσίας
  • τα αυξανόμενα χρηματοοικονομικά έξοδα λόγω του υψηλού δανεισμού, που ανήλθε ήδη σε 9,3 δις €
  • Εδώ οφείλω να τονίσω ότι, το επενδυτικό πρόγραμμα για την περίοδο 2003-2009 καλύφθηκε κατά 55% από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και κατά 45% από τον ΟΣΕ
  • επίσης το υψηλό κόστος συντήρησης του τροχαίου υλικού υπερέβη τα 110 εκ € έναντι ενός ρεαλιστικού κόστους συντήρησης που όφειλε να είναι μικρότερο των 50 εκατομμυρίων €.

Τα οικονομικά στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποδεικνύουν,

  • την πτωτική πορεία των εσόδων
  • την σταθεροποίηση εξόδων και ζημιών
  • τη διόγκωση των υποχρεώσεων της προς τον ΟΣΕ ύψους 539 εκ €, μόλις σε τρία χρόνια λειτουργίας
  • τη συμμετοχή της στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών μόνο με 1,2 %, έναντι 98% των οδικών εμπορευματικών μεταφορών
  • το ζημιογόνο των επιβατικών γραμμών και
  • το ζημιογόνο των εμπορευματικών μεταφορών, που προέκυψε από την κακοδιαχείριση και την πολιτική των μαύρων βαγονιών.

Όσον αφορά τη μισθολογική πολιτική τα στοιχεία προσωπικού του ομίλου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποδεικνύουν το υψηλό κόστος μισθοδοσίας και ειδικότερα οι δευτερεύουσες απολαβές, ξεπερνούν κατά πολύ τις πρακτικές που ακολουθούνται τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα, δημιουργώντας το παράδοξο ενώ το προσωπικό να μειώνεται, τα έξοδα μισθοδοσίας να εκτοξεύονται στα ύψη.

Όλες αυτές οι παθογένειες του συστήματος, ένεκα ελλιπούς κεντρικού σχεδιασμού, έλλειψη λογοδοσίας και ασυνεπούς διοίκησης, οδήγησαν στην σταδιακή απαξίωση του σιδηροδρομικού συστήματος στη χώρα μας.

Επιτακτικά λοιπόν προκύπτει η αναγκαιότητα των ριζικών αλλαγών προκειμένου να εξυγιανθεί το σύστημα και το σύνολο των εταιριών, που το απαρτίζουν με παράλληλη προσαρμογή στις διατάξεις της Κοινοτικής νομοθεσίας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Αυτές τις αναγκαίες ριζικές αλλαγές και τομές επιχειρεί με εθνική ευθύνη και πολιτικό θάρρος η Κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, ανασυγκροτώντας το σιδηροδρομικό σύστημα της χώρας. Ειδικότερα :

Οι στόχοι του νομοσχεδίου σχετικά με την αναδιοργάνωση, εξυγίανση και αναγέννηση του Ελληνικού σιδηροδρόμου, περνούν μέσα από

  • 1. τη Θεσμοθέτηση του Ρυθμιστικού πλαισίου της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών, με τη σύσταση ανεξάρτητων αρχών και οργάνωση σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες και τους αντίστοιχους κανονισμούς
  • 2. την εξυγίανση του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, που αφορά τη λειτουργία του διαχειριστή στη βάση του βέλτιστου κόστους, μέσα από την οργανωτική ανασυγκρότηση και τον εξορθολογισμό του αναγκαίου προσωπικού, καθώς επίσης και την απελευθέρωση του ΟΣΕ από το συσσωρευμένο χρέος και την απαλλαγή του από την εξεύρεση χρηματοδότησης, για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου
  • 3. την εξυγίανση και βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσα από την ανασυγκρότηση, τον εξορθολογισμό της οργάνωσης, την παροχή υπηρεσιών στη βάση κριτηρίων βιωσιμότητας, την επικαιροποίηση της τιμολογιακής της πολιτικής και την αναμόρφωση του εργασιακού καθεστώτος.
  • 4. την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας με ουσιαστική λειτουργία της ΓΑΙΑΟΣΕ, και την επέκταση των δραστηριοτήτων της, με ίδρυση θυγατρικών εταιριών
  • 5. την αναμόρφωση εργασιακού πλαισίου του ΟΣΕ/ΕΔΙΣΥ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσα από πρόγραμμα μετατάξεων με στόχο τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου εργασιακού δυναμικού και των υφισταμένων κανονισμών εργασίας και συμβάσεων που προκαλούν σημαντικές στρεβλώσεις στο κόστος μισθοδοσίας των οργανισμών, και τούτο με απόλυτο σεβασμό, έναντι των δικαιωμάτων των εργαζομένων αλλά και με ευθύνη έναντι των φορολογουμένων πολιτών.
  • 6. Διαφάνεια στις σχέσεις του σιδηροδρομικού συστήματος με την οριοθέτηση πλαισίου διεταιρικών συμβάσεων, για τη ρύθμιση των σχέσεων των εταιριών του σιδηροδρομικού συστήματος, τόσο μεταξύ τους όσο και με το Ελληνικό Δημόσιο, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η διαφάνεια στις εκατέρωθεν σχέσεις και ο ουσιαστικός διαχωρισμός μεταξύ του παρόχου Σιδηροδρομικών υπηρεσιών και του διαχειριστή της υποδομής, και να υποστηρίζεται η λειτουργία τους με βάση του δείκτες της αγοράς.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι

Ήδη κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Επιτροπής μας, αναπτύχθηκε πλούσιος και ουσιαστικός διάλογος, κατατέθηκαν οι απόψεις των συναδέλφων, των κοινωνικών εταίρων, και απαντήθηκαν με ρεαλισμό και περισσή ειλικρίνεια από τον αρμόδιο υπουργό κο Ρέππα, όλα τα τεθέντα ζητήματα, και για κάθε πτυχή που αφορά την ανασυγκρότηση του σιδηροδρομικού συστήματος.

Ως παράγωγο αποτέλεσμα του διαλόγου και της σύνθεσης των απόψεων, προκύπτει ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση και κατ’ επέκταση, χρέος μας αποτελεί η υπερψήφισή του, προκειμένου ο Ελληνικός σιδηρόδρομος να εισέλθει σε μια νέα σύγχρονη και δημιουργική τροχιά, αυτή της αναπτυξιακής του πορείας, και της προσφοράς του στο Κοινωνικό σύνολο.

Σας Ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθρο Το Κ.Δ.Α.Υ. Καρδίτσας επισκέφθηκαν οι σύμβουλοι του « ΜΕΝΟΥΜΕ ΘΕΣΣΑΛΙΑ οικο-ΛΟΓΙΚΑ
Επόμενο άρθρο Ανοικτοί και ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι στα Τρίκαλα