«Μεταξύ των άλλων για τα οποία διαμαρτύρεται και καταγγέλλει η ΝΔ την Κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ σε σχέση με το νομοσχέδιο που συζητούμε, παραπονείται και για απουσία συνεννόησης και για έλλειψη πολιτικής συναίνεσης σε ένα τόσο μεγάλο θέμα, όπως είναι η νέα αρχιτεκτονική στην αυτοδιοίκηση και στην αποκεντρωμένη Διοίκηση της χώρας.
Ε, λοιπόν, Κύριοι της ΝΔ, εδώ σας ταιριάζει απόλυτα η λαϊκή ρήση «τα παράπονα στο Δήμαρχο ή καλύτερα στους δικούς σας Δημάρχους». Γιατί, οι παραπάνω ισχυρισμοί σας δεν βρήκαν ουσιαστική απήχηση εκτός από την κοινωνία ούτε καν στα δικά σας αυτοδιοικητικά στελέχη που τα παρακινούσατε σε δυναμικές αντιδράσεις. Υπενθυμίζω ότι η ΚΕΔΚΕ που η πλειοψηφία της πρόσκειται στη ΝΔ πρόσφατα δεν κατόρθωσε να πραγματοποιήσει έκτακτη Γενική Συνέλευση για τον Καλλικράτη λόγω απροθυμίας και δικών σας εκπροσώπων να συνταχθούν με διαφαινόμενες συγκρουσιακές θέσεις απέναντι σε αυτόν.
Καταψηφίζει, λοιπόν, και απορρίπτει η ΝΔ το νομοσχέδιο που αποτελεί τομή και αναγκαιότητα για την πρόοδο της χώρας. Το ίδιο, όμως, δεν έκανε πάντα η ΝΔ σε όλες τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις της μεταπολιτευτικής περιόδου; Δεν καταψήφισε τη διαφάνεια και την αξιοκρατία στις προσλήψεις ; Δεν αποχώρησε από τη θεσμοθέτηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης; Δεν αποδοκίμασε τον Καποδίστρια ; Τι διαφορετικό υπάρχει σήμερα και θα περίμενε κανείς μια διαφορετική συμπεριφορά;
Σήμερα, συνάδελφοι, και αυτό το παραδέχονται όλοι, η πατρίδα μας βρίσκεται στη δίνη μιας βαθειάς και πολύπλευρης κρίσης. Εκτός του εκτροχιασμού των δεικτών που έφεραν την οικονομία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, οξυμμένα προβλήματα τα οποία το οδήγησαν σε αδιέξοδο, παρουσιάζει και το μοντέλο διοίκησης της χώρας. Από αυτή την αρνητική εξέλιξη δεν ξέφυγε ούτε η τοπική αυτοδιοίκηση που αποτελεί ένα από τα βάθρα της Δημοκρατίας και είναι ο πλησιέστερος προς τον πολίτη αντιπροσωπευτικός θεσμός. Για τους παραπάνω λόγους η αναμόρφωσή του αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, κάτι που συνιστά και σαφή προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ.
Η εισαγωγή για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού του αιρετού περιφερειάρχη με συγκεκριμένους πόρους και αρμοδιότητες είναι ένα μεγάλο βήμα αποκέντρωσης και ανάπτυξης απέναντι στο συγκεντρωτικό αυταρχικό Αθηνοκεντρικό κράτος των Υπουργείων που υπάρχει σήμερα.
Τεράστια είναι και η παρέμβαση στον πρώτο βαθμό αυτοδιοίκησης, όπου δημιουργούνται μέσα από συνενώσεις υπαρχόντων ΟΤΑ λιγότεροι, ισχυροί, βιώσιμοι και αναπτυξιακά ικανοί Δήμοι με περισσότερες αρμοδιότητες και αυξημένους πόρους. Εκτός, όμως, των άλλων καινοτομιών που εισαγάγει, όπως η οικονομία κλίμακας που επιτυγχάνεται, ο έλεγχος, η λογοδοσία και η ενίσχυση της διαφάνειας που αυστηροποιούνται, σημαντική είναι και η θέσπιση της ουσιαστικής εκπροσώπησης των χωριών μέσω εκχώρησης σοβαρών αρμοδιοτήτων και σημαντικών κονδυλίων στις τοπικές και δημοτικές επιτροπές τους.
Οι ενιαίοι κανόνες και οι αντικειμενικές προϋποθέσεις συνενώσεων σε μεγαλύτερα σχήματα, όπως τα γεωγραφικά, οικονομικά, κοινωνικά, πολιτισμικά, οδικά και αναπτυξιακά κριτήρια διευκολύνουν τη δίκαιη χωροθέτηση των νέων ΟΤΑ και αποδυναμώνουν τους όποιους ισχυρισμούς για σκοπιμότητες στη δημιουργία των νέων δήμων.
Στην Περιφέρεια που εκλέγομαι είχαμε την τύχη να υπάρχουν από δεκαετίες εκτός της πόλης των Τρικάλων και άλλα τρία οικονομικά διοικητικά κέντρα, η Καλαμπάκα, η Φαρκαδόνα και η Πύλη που ήταν και προ του Καποδίστρια δήμοι. Αυτά αποτελούν τις έδρες για τους τέσσερις νέους Καλλικρατικούς Δήμους στο νομό μας, όπου εντάχθηκαν και όλοι οι άλλοι ΟΤΑ της περιοχής τους, που πληρούν τα κριτήρια που προανέφερα και συρρέουν στα ανωτέρω αστικά και ημιαστικά κέντρα. Θα μπορούσε σε αυτούς να προστεθεί και ένας καθαρά ορεινός τουριστικός Δήμος που θα περιλαμβάνει τους απομακρυσμένους ΟΤΑ, τα χωριά των οποίων, βρίσκονται πλησίον του Αχελώου και των παραποτάμων του και εκτείνονται γενικότερα από τον Βορρά προς το Νότο στην κορυφογραμμή της Πίνδου. Επειδή, όμως, στην παρούσα φάση λόγω των εγγενών αδυναμιών που δεν ήταν εύκολο να ξεπεραστούν, όπως η τεράστια δυσκολία ομαλής επικοινωνίας μεταξύ των διαφόρων χωριών της μεγάλης αυτής περιοχής λόγω της απουσίας των απαραίτητων δρόμων, αυτό δεν κατέστη δυνατό, θα πρέπει να σχεδιαστεί η υλοποίησή του στο προσεχές μέλλον με την ταυτόχρονη πραγματοποίηση των έργων και την ανάληψη των πρωτοβουλιών που απαιτούνται.
Η δημιουργία ενός οποιουδήποτε άλλου μεμονωμένου δήμου στον κάμπο πέραν των τεσσάρων θα οδηγούσε στην υποχρέωση αποδοχής και άλλων όμοιων αιτημάτων για ίδρυση επιπλέον δήμων με εκτάσεις στην πεδιάδα, κάτι το οποίο θα αύξανε υπερβολικά τον αριθμό τους και θα ακύρωνε τους στόχους του Καλλικράτη που είναι οι μεγάλοι και ισχυροί ΟΤΑ.
Μα θα μου πείτε όλα είναι τέλεια σε αυτό το νομοθέτημα; Δεν επιδέχεται βελτιώσεων; Ασφαλώς ναι. Αυτό κάνει και η Κυβέρνηση κάνοντας δεκτές τις όποιες τεκμηριωμένες προτάσεις. Μεταξύ αυτών που εκτιμώ ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν θετικά από το Υπουργείο είναι τα αιτήματα των υπαλλήλων των ΤΥΔΚ που έχουν σχέση με τη μετάταξή τους καθώς επίσης και αιτήματα των υπαλλήλων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, τα οποία δεν αντιτίθενται στις αρχές του νόμου και είναι εφικτή η υλοποίησή τους.
Θεωρώ, επίσης, απαραίτητο σε δεύτερο χρόνο, αφού αποφασίστηκε ενόψει των επικείμενων συνενώσεων να μην σπάσουν τώρα οι Καποδιστριακοί Δήμοι, να διορθωθούν οι όποιες στρεβλώσεις και αδικίες από την ένταξη ορισμένων χωριών μαζί με τους ΟΤΑ στους οποίους ανήκαν σε νέους δήμους που η έδρα τους είναι απομακρυσμένη και όχι σε αυτούς που είναι πολύ κοντά.
Όμως αυτά είναι πολύ μικρά θέματα σε σχέση με την τεράστια σημασία αυτής της ριζικής μεταρρύθμισης που επιτυγχάνεται με το σημερινό νομοθέτημα, το οποίο αποτελεί μια μεγάλη επανάσταση για την πατρίδα μας. Μπορεί να γίνει η αρχή για τη Νέα Μεταπολίτευση. Και επειδή το πολιτικό μας σύστημα και η πατρίδα μας έχει ανάγκη από μια νέα αρχή, από μια νέα Μεταπολίτευση, το υπερψηφίζω.»