Όταν άνοιξα το βιβλίο της Μαρούλας Κλιάφα << Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα >>, στο πρώτο κεφάλαιο, διάβασα τη λέξη Πό-λε-μος χωρισμένη σε συλλαβές και αναρωτήθηκα : <<Γιατί ; >>.
Ύστερα κατάλαβα πως τη λέξη τη χώρισε η κραυγή που άκουσε η Ρεβέκκα ενώ κοιμόταν το πρωί της 28ης Οκτωβρίου του 1940.
Στην αρχή του διαβάσματος , μου δημιουργήθηκε η εντύπωση πως είναι ένα βιβλίο που καταγράφει μόνο πολεμικά και ιστορικά γεγονότα. Στη συνέχεια διαπίστωσα πως καταγράφει και τον ψυχολογικό και εξοντωτικό πόλεμο των Γερμανών εναντίων των Εβραίων.
Μια Εβραιοπούλα, η Ρεβέκκα , περνά όλη την εφηβική της ηλικία την περίοδο της κατοχής. Η ψυχολογική της κατάσταση είναι πολύ μπερδεμένη. Πότε χαίρεται , πότε λυπάται , φοβάται, την τρομάζουν οι αναμνήσεις , αγαπάει και ερωτεύεται.
Στο έργο περιγράφονται δύο διαφορετικές οικογένειες , μία χριστιανική και μία εβραϊκή και ένας μεικτός γάμος που κάνει τη Ρεβέκκα να αισθάνεται ξεκρέμαστη.
Τα κεντρικά πρόσωπα του λογοτεχνήματος είναι απλοί καθημερινοί άνθρωποι με καλούς χαρακτήρες , που διδάσκουν σε μας την αγάπη ,την ανθρωπιά , την κατανόηση την αλληλεγγύη , τον πατριωτισμό και την αξία της οικογένειας.
Η συγγραφέας , που έζησε την Κατοχή , περιγράφει σκηνές από τη φύση και την καθημερινή ζωή με λεπτομέρεια και παραστατικότητα.
Στο πλούσιο λεξιλόγιό της συνάντησα και πολλές λέξεις από την τοπική διάλεκτο , που κάνουν το έργο πιο οικείο σ’ εμάς τους συντοπίτες της.
Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν σημειώσεις που μου φάνηκαν πολύ χρήσιμες διότι απ’ αυτές έμαθα για την ΕΟΝ , την ΕΠΟΝ ,τον ΕΛΑΣ, τους αντάρτες , την εξέγερση των μαθητών στα Τρίκαλα.
Έμαθα πολλά για τη θρησκεία των Εβραίων ,τα ήθη , τα έθιμα και τον πολιτισμό τους.
Έμαθα πως η αγάπη μεταξύ των ανθρώπων και ο αγώνας για μια καλύτερη ζωή είναι πολύ σημαντικά. .
<< Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα >>
Διαβάζοντάς το οι μεγάλοι θυμούνται και οι μικροί μαθαίνουν .
Ηλίας Σδόγκος
Μαθητής Α Τάξης 3ου Γυμνασίου
Τρικάλων