Την απάντηση του Αν. Υπουργού Εσωτερικών, έλαβε ο Ηλίας ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, στην ερώτηση με θέμα «Προβλήματα και Προτάσεις για την τήρηση βιβλίων εσόδων- εξόδων από τους αγρότες».
Ο κ. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ και άλλοι 31 βουλευτές της Ν.Δ., κατέθεσαν την Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Στην εν λόγω ερώτηση προβάλλονται τα προβλήματα που δημιουργούνται στους αγρότες, από την τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων.
Τονίζεται πως οι αγρότες δεν είναι έμποροι, αλλά παραγωγοί, άρα δεν πρέπει να τους επιβληθεί Τέλος Επιτηδεύματος.
Επίσης, τα πρόστιμα της νέας εφαρμογής φορολόγησης των αγροτών, ο προτεινόμενος συντελεστής 13% φορολόγησης των αγροτών χαρακτηρίζονται ως εξοντωτικά και εκφράζεται ο φόβος πως, αν εφαρμοστούν, η συντριπτική πλειοψηφία των αργήτων θα έχει καταρρεύσει οικονομικά. Η προκαταβολή του 55% του φόρου, είναι αδύνατο να καταβληθεί από τον αγρότη, τη στιγμή που πολλοί αγρότες είναι ακόμη απλήρωτοι.
Επισημαίνεται, τέλος, πως πολλοί αγρότες δεν έχουν τις γνώσεις και δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το νέο καθεστώς.
Οι Βουλευτές της Ν.Δ. προχωρούν και σε συγκεκριμένες προτάσεις προς τους Υπουργούς, ζητώντας, μεταξύ άλλων:
-
συντελεστή φορολόγησης 5-7% επί των καθαρών κερδών,
-
κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος για τους αγρότες
-
ισχύ του «κανονικού συστήματος φορολόγησης» των αγροτών που εφαρμόζεται σήμερα.
Παραθέτουμε τη σχετική ΕΡΩΤΗΣΗ, καθώς και την ΑΠΑΝΤΗΣΗ του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών.
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ιωάννη Στουρνάρα
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Τσαυτάρη
Προς τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Μιχελάκη
Προς τον Υπουργό Μεταρρύθμισης κ. Μητσοτάκη
Θέμα: «Προβλήματα και Προτάσεις για την τήρηση βιβλίου εσόδων- εξόδων από τους αγρότες»
Με το νέο καθεστώς τήρησης βιβλίων εσόδων – εξόδων των αγροτών, τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι πολλά διότι:
1)Το Τέλος Επιτηδεύματος δεν πρέπει να επιβληθεί στους αγρότες, διότι οι αγρότες δεν είναι έμποροι αλλά παραγωγοί αγροτικών προϊόντων.
2) Τα πρόστιμα της νέας εφαρμογής φορολόγησης των αγροτών, για τη μη υποβολή δήλωσης ΦΠΑ ή τη μη υποβολή παρακράτησης φόρου, είναι υπερβολικά υψηλά.
3) Ο προτεινόμενος συντελεστής 13% φορολόγησης των αγροτών είναι εξοντωτικός και σε μια διετία, η συντριπτική πλειοψηφία των αργήτων θα έχει καταρρεύσει οικονομικά.
4) Η προκαταβολή του 55% του φόρου, είναι αδύνατο να καταβληθεί από τον αγρότη, διότι δεν έχουν να πληρώσουν οι αγρότες, οι οποίοι είναι ακόμη απλήρωτοι.
5) Πολλοί αγρότες δεν έχουν τις γνώσεις και δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το νέο καθεστώς
Για όλους τους παραπάνω λόγους ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ :
1) Να ισχύσει το «κανονικό σύστημα φορολόγησης» των αγροτών που εφαρμόζεται σήμερα, με τη τήρηση βιβλίων εσόδων – εξόδων των αγροτών και την απόδοση ΦΠΑ που προκύπτει.
2) Να φορολογηθεί ο αγρότης με συντελεστή φορολόγησης 5%-7%, επί των καθαρών κερδών, ώστε να μπορεί να είναι βιώσιμη η καλλιέργεια για τον επόμενο χρόνο. Ο συντελεστής 13% θα εξοντώσει τους αγρότες το αργότερο σε μία διετία.
3) Κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος για τον αγρότη, διότι ο αγρότης δεν είναι έμπορος, αλλά είναι παραγωγός και δεν κάνει λιανεμπόριο, άλλα χονδρική πώληση και πουλάει μία φορά το έτος την παραγωγή του.
4) Να υπάρξει αύξηση του ορίου τήρησης βιβλίων εσόδων – εξόδων από 10.000 ευρώ σε 20.000 ευρώ, διότι με 10.000 ευρώ είναι ελάχιστοι που ασχολούνται με τις αγροτικές καλλιέργειες π.χ. δεν θεωρείται ένας κατ’ επάγγελμα αγρότης, όταν έχει μόνο 15 στρέμματα και έχει εισόδημα 10.000 ευρώ.
5) Να μπορούν να λάβουν τρίμηνη βίζα οι αλλοδαποί εργάτες γης, οι οποίοι σήμερα έρχονται ως τουρίστες και εργάζονται παράνομα με αποτέλεσμα, να χάνει το κράτος έσοδα, αλλά και ο αγρότης να μπορεί να τον κολλάει εργόσημο, για να είναι νόμιμος στην δήλωση των εξόδων του.
6) Πρέπει να διευκρινιστεί, τι θα γίνει με το εργόσημο των Ελλήνων πολιτών, που θέλουν να απασχοληθούν συστηματικά ως εργάτες γης.
7) Πρέπει να δοθεί λύση με τα μέλη της οικογένειας του αγρότη, τα οποία ασχολούνται συστηματικά ως εργάτες γης.
8) Πρέπει να εξεταστούν τα προβλήματα που θα προκύψουν από την υποχρέωση των συνταξιούχων του ΟΓΑ και των άλλων ταμείων, οι οποίοι κινδυνεύουν να απολέσουν την σύνταξη τους, διότι η τήρηση βιβλίων, φορολογικά σημαίνει έναρξη επιτηδεύματος.
Ερωτείστε κ.κ. Υπουργοί
Τι προτίθεστε να πράξετε με το θέμα της φορολόγησης των αγροτών και τα προβλήματα και τις προτάσεις που καταθέτουμε;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Σε απάντηση της ανωτέρω Ερώτησης, που κατέθεσαν οι ανωτέρω Βουλευτές, με θέμα «Προβλήματα και Προτάσεις για την τήρηση βιβλίου εσόδων – εξόδων από τους αγρότες», κατά λόγο αρμοδιότητας και σε ό,τι αφορά στην υπ’ αριθμ. 5 κατατεθειμένη πρόταση αυτών, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Με βάση το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο η διαδικασία εισόδου πολιτών τρίτων χωρών στην Ελληνική Επικράτεια με σκοπό την εποχιακή εργασία στον αγροτικό τομέα, ρυθμίζεται από τις διατάξεις της Κοινής Υπουργικής Απόφασης αριθμ. 12311/03-06-2008 «Καθορισμός των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη και της διαδικασίας κατάρτισης της έκθεσης της παραγράφου 3 του άρθρου 14 του ν.3386/2005, καθώς και των ειδικότερων όρων για τη μετάκληση για εξαρτημένη εργασία υπηκόων τρίτων χωρών» (ΦΕΚ 1063/τ. Β709-06-2008), όπως αυτή ισχύει, καθώς και από τις διατάξεις του άρθρου 16 του Ν.3386/2005 «Είσοδος, διαμονή και κοινωνική ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελληνική Επικράτεια» (ΦΕΚ 212/τ. Α723-08-2005), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 5 του Ν.4018/2001 (ΦΕΚ 215 Α’). Ειδικότερα, οι πολίτες τρίτων χωρών εισέρχονται στην Χώρα και εργάζονται με θεώρηση εισόδου για εποχιακή εργασία, η οποία είναι ισόχρονη με τη διάρκεια της απασχόλησης, όπως προκύπτει από τη σχετική σύμβαση εργασίας και δεν μπορεί να υπερβαίνει, σε καμία περίπτωση, τους έξι μήνες. Η θεώρηση αυτή παρέχει δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας, αποκλειστικά για την παροχή της συγκεκριμένης εργασίας και στο συγκεκριμένο εργοδότη, ύστερα από πρόσκληση του οποίου αυτή χορηγήθηκε.
Με τις ανωτέρω ρυθμίσεις έχει θεσπιστεί ένα απλουστευμένο σύστημα για την είσοδο πολιτών τρίτων χωρών για εποχιακή απασχόληση στη αγροτική οικονομία. Η σχετική διαδικασία εκκινείται με αίτηση του εργοδότη και συναρτάται με την πλήρωση μιας σειρά προϋποθέσεων, καθώς είναι ανάγκη ο αριθμός των εισερχομένων ετησίως πολιτών τρίτων χωρών να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της αγροτικής οικονομίας.
Σημειώνουμε, επιπροσθέτως, ότι προσφάτως (23-10-2013) επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία επί της Πρότασης Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών τρίτων χωρών, με σκοπό την εποχιακή απασχόληση και βρίσκεται σε διαδικασία δημοσίευσης. Με τη εν λόγω Οδηγία καθορίζεται πλέον ενιαίο πλαίσιο αντιμετώπισης του ζητήματος της εισόδου εποχιακών εργαζομένων για όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση να χορηγείται τρίμηνη θεώρηση εισόδου με δικαίωμα εργασίας σε αλλοδαπούς εργάτες γης, που σήμερα εισέρχονται ως τουρίστες, δηλαδή ανεξάρτητα από τις ανάγκες της αγροτικής οικονομίας, δεν συμβαδίζει ούτε με την εθνική ούτε με την νομοθεσία της Ε.Ε. και εκτιμάται ότι θα έχει δυσμενή αποτελέσματα για την εθνική οικονομία.
Κατά τα λοιπά, αρμόδιο να ενημερώσει την Εθνική Αντιπροσωπεία είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Οικονομικών. Περαιτέρω, αρμόδιο να απαντήσει είναι το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, στο οποίο κοινοποιείται το παρόν με φωτοαντίγραφο της Ερώτησης.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ