Επανέρχομαι με το εν λόγω βιβλίο διότι νομίζω πως όλοι θα ωφεληθούμε αν πάρουμε απ’ αυτό κάποια στοιχεία τα οποία θα μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε αυτόν το αδυσώπητο εχθρό που λέγεται αμαρτία. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μιλάει για τα ακούσια και τα εκούσια αμαρτήματα. Τα πρώτα συχνά δεν τα συνειδητοποιούμε ενώ για τα δεύτερα, τα εκούσια, μας ελέγχει έντονα η συνείδησή μας. Μας λέγει όμως ότι και για τα δύο είμαστε υπεύθυνοι και κάποια στιγμή θα παιδαγωγηθούμε από τον Θεό.
Επίσης χωρίζει τις αμαρτίες σε μικρές ή κατά διάνοια αμαρτίες και σε βαριές ή θανάσιμες. Υπάρχουν αμαρτίες που κατά τη φύση τους είναι ελαφρότερες. Στην καθημερινή μας ζωή και πολλές φορές κατά την Θεία Λειτουργία ο διάβολος πολεμά τον χριστιανό με διάφορες σκέψεις που απαριθμεί ο άγιος: την ραθυμία, την τεμπελιά δηλαδή, την κενοδοξία, την κατάκριση και την κακολογία, τις πονηρές σκέψεις, τα ακόλαστα βλέμματα, την εχθρότητα για συνανθρώπους μας ή ακόμα και την αγανάκτηση για τις δυσκολίες της ζωής. Αυτές δυστυχώς οι ελαφρές αμαρτίες είναι πολύ επικίνδυνες διότι συχνά οδηγούν τον άνθρωπο στις θανάσιμες που δυστυχώς επιφέρουν τον ψυχικό θάνατο.
Θανάσιμες αμαρτίες είναι: ο φόνος και όσοι κοινωνούν λέγει ο άγιος αμετανόητοι γι’ αυτό το αμάρτημα θα τιμωρηθούν όσο και οι σταυρωτές του Κυρίου. Η πορνεία είναι ρυπαρή και ακάθαρτη πράξη, η ψυχή του πόρνου γίνεται σκληρή και δύσκολα ενδίδει στην αρετή. Μεγαλύτερη από τον φόνο και ασύγγνωστη αμαρτία είναι η μοιχεία, όταν δηλαδή κάποιος ενώ είναι παντρεμένος πηγαίνει μ’ άλλες γυναίκες. Ρίζα της μοιχείας είναι η ακόλαστη επιθυμία όχι του σώματος αλλά των ματιών της ψυχής.
Όλα τα αμαρτήματα, μας λέγει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, είναι μικρότερα σε σύγκριση με την ομοφυλοφιλία. Σ’ αυτήν η «μίξης είναι και παράνομος και παρά φύσιν», δεν δέχεται εύκολα θεραπεία, είναι ανίατη νόσος. Τέλος στα βαριά αμαρτήματα τοποθετεί: την κατάκριση, τον εγωισμό, την βλασφημία, την μέθη, την ιεροκατηγορία, την φιλαργυρία και την ψευδορκία.
Για όλες τις αμαρτίες η παιδαγωγία και οι τιμωρίες του Θεού δεν είναι ίδιες. Ή ηλικία, η εποχή, τα πρόσωπα, τ’ αξιώματα και η σύνεση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο κατά την διάπραξη της αμαρτίας. Γι’ αυτό διαφορετικά τιμωρείται η αμαρτία στην Παλαιά Διαθήκη και διαφορετικά στην Καινή Διαθήκη. Διαφορετικά θα τιμωρηθεί ο ιερέας, ο πλούσιος, ο φτωχός, ο κατηχούμενος κ.ο.κ. Ο ιερέας όταν αμαρτάνει δεν μπορεί να ισχυρισθεί απειρία, άγνοια, ανάγκη ή βία. Εμείς οι ιερείς έχουμε ταχθεί να διορθώνουμε και να φωτίζουμε την άγνοια του ποιμνίου μας. Γι’ αυτό ο προφήτης Δαυίδ μετά την την διάπραξη των αμαρτημάτων της μοιχείας και του φόνου τιμωρήθηκε αυστηρά από τον Θεό.
Ας φροντίσουμε αγαπητοί φίλοι να διώξουμε μακριά την άγνοια της αμαρτίας. Ας μην δικαιολογούμαστε ότι παρασυρθήκαμε από άλλους. Και τον Αδάμ μετά την παρακοή δεν τον ωφέλησε η απολογία του πως τον απάτησε η Εύα κι εκείνη το φίδι. Ας μην ξεχνούμε επίσης πως με τις αμαρτίες μας σκανδαλίζουμε και τους αδελφούς μας. Γι’ αυτό για να έχουμε ψηλά το πρόσωπό μας απέναντι στον Θεό και τους αδελφούς μας ας αποφεύγουμε την τρυφηλή ζωή, την πλεονεξία, την αρπαγή, την μέθη, την πορνεία, την μοιχεία, την σκληροκαρδία, την φιλαργυρία και όλες τις αμαρτίες που μας οδηγούν στον ψυχικό θάνατο.
Το χρήσιμο αυτό βιβλίο του Μητροπολίτου πρ. Αυλώνος κ. Χριστοδούλου Μουστάκα μπορείτε να το προμηθευτείτε στο βιβλιοπωλείο της Ιεράς Μητροπόλεως Τρίκκης και Σταγών Απόλλωνος 19. Ας είναι καλοτάξιδο και βοηθός στην πνευματική ζωή όλων μας!
Του πρωτ. Αθανασίου Τύμπα, Θεολόγου-Μουσικού