Στο 5ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων την Δευτέρα 19/03/2018 και την Πέμπτη 22/03/2018, από τις 12:00 έως τις 13:30΄ η υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Ν. Τρικάλων, ψυχολόγος & φιλόλογος κ. Καραμπατζάκη Δέσποινα οργάνωσε και διενήργησε, μετά από πρόσκληση της Διευθύντριας του σχολείου κ. Ηλιάδη Αμαλίας, δύο βιωματικά εργαστήρια στην Γ’ Λυκείου για το άγχος εν όψει Πανελλαδικών-Πανελληνίων Εξετάσεων. Ενημερώθηκαν με τρόπο ανοιχτό, διαλογικό και συμμετοχικό κατά τη διάρκεια δύο βιωματικών σεμιναρίων 60 μαθητές και μαθήτριες χωρισμένοι σε δύο ομάδες. Το σχολείο, εξάλλου, οφείλει πάντα να αφουγκράζεται τις ανησυχίες των μελών του και να μας βοηθάει να τις ερμηνεύουμε και να τις κατευνάζουμε, οργανώνοντας τέτοιες εκδηλώσεις.
Το άγχος αποτελεί τον πιο ύπουλο εχθρό των μαθητών και ενεργοποιείται κυρίως από αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με το φόβο της αποτυχίας. Είναι μια λέξη που την ακούμε καθημερινά γύρω μας και τη χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε συναισθήματα ανησυχίας, νευρικότητας και φόβου που συχνά συνοδεύονται από σωματικά συμπτώματα. Το άγχος είναι παραγωγικό και λειτουργικό μέχρις ένα βαθμό αφού κινητοποιεί το άτομο και το βοηθά να είναι δημιουργικό, να βρίσκεται σε εγρήγορση και να εντείνει την προσπάθειά του προκειμένου να ολοκληρώσει τους στόχους του.
Όσο πλησιάζουν οι πανελλήνιες εξετάσεις το άγχος των εφήβων κορυφώνεται. Ο έφηβος ανησυχεί ιδιαίτερα για τη διαδικασία της εξέτασης και σκέφτεται πως εάν αποτύχει θα απογοητεύσει τους γονείς του καθώς δεν θα έχει κατορθώσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους.
Οι γονείς πολλές φορές είναι ιδιαίτερα πιεστικοί με αποτέλεσμα να έρχονται σε σύγκρουση με τον έφηβο που βιώνει μεγάλη ένταση την περίοδο της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Το αυξημένο άγχος των εφήβων που γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο όσο πλησιάζουν οι ημέρες των εξετάσεων, έχει ως αποτέλεσμα να βιώνουν αισθήματα θυμού, απογοήτευσης και ματαίωσης. Συχνά εξαιτίας του άγχους οι έφηβοι αρνούνται να διαβάσουν, εμφανίζουν σημαντική πτώση στη σχολική τους επίδοση, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, έχουν τάσεις φυγής, εμφανίζουν επιθετική συμπεριφορά και θυμό, είναι ευερέθιστοι.
Για όλους τους παραπάνω λόγους και στο πλαίσιο του υπάρχοντος συστήματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να αποφασίσουν ποιους δρόμους θα ακολουθήσουν στη ζωή τους μέσα σε συνθήκες ψυχολογικά τεταμένες. Η επιλογή αυτή θα πρέπει να γίνει μετά από πολλή σκέψη, προβληματισμό και σωστή και αντικειμενική πληροφόρηση. Οι κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τα μελλοντικά τους σχέδια θα είναι οι παράγοντες που θα τους κατευθύνουν προς τη μία ή την άλλη επιλογή, ήρεμα, με ψυχραιμία και χωρίς άγχος.
Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον και άκρως ζωντανό εργαστήρι που έλυσε πολλές απορίες σε όλους τους συμμετέχοντες, μαθήτριες και μαθητές. Ευχαριστούμε πολύ την εισηγήτρια κ. Καραμπατζάκη Δέσποινα και την συνεργάτιδά της κ. Λέγγα Μαρία για την ολοκληρωμένη ενημέρωση που μας πρόσφεραν.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων.