Η δεύτερη επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων είναι γεγονός. Χάρη στη ρύθμιση για καταβολή του 100% της κοινοτικής χρηματοδότησης στα έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, το Δημόσιο «διέσωσε» τους απαιτούμενους πόρους για την ολοκλήρωση των έργων. Ήδη έχει αποπληρωθεί το σύνολο των οφειλών προς τους παραχωρησιούχους, που συσσωρεύθηκαν λόγω capital controls, και οι πληρωμές «τρέχουν».
Το κρίσιμο σημείο είναι η υποχρέωση ολοκλήρωσης των έργων έως τον Μάρτιο του 2017. Το ερώτημα είναι πλέον αν κατασκευαστικές εταιρείες θα φανούν αντάξιες των περιστάσεων. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αυξήσει στο 100% τη συμμετοχή της στο τρέχον ΕΣΠΑ λειτούργησε ως έμμεση παράταση. Χάρη στις προσπάθειες του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το υπόλοιπο της κοινοτικής συμβολής στους πέντε παραχωρημένους αυτοκινητοδρόμους ήδη καταβλήθηκε στην Ελλάδα και θα εκταμιευθεί ως εξής:
Ξυνιάδα-Τρίκαλα
Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 66,5%. Μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν 62,6 εκατ. ευρώ της χρηματοδοτικής συμβολής και σε αποζημιώσεις 9,9 εκατ. ευρώ προς τον κατασκευαστή και 1 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Η χρηματοδοτική συμβολή αποπληρώνεται με την καταβολή 127,8 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ απομένει και 1 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων προς τον παραχωρησιούχο. Συνολικά η συμβολή Ε.Ε. και Δημοσίου είναι 749,3 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο πληρώνει συνολικά σε αποζημιώσεις 83,5 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 28,1 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο.
Αντίρριο-Ιωάννινα
Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 65,5%. Μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν ακόμα 37,7 εκατ. ευρώ και το 2016 τα τελευταία 92 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση του έργου θα επιστραφούν εγγυητικές επιστολές ύψους 23,4 εκατ. ευρώ. Το σύνολο της συμβολής Ε.Ε. και Δημοσίου στο έργο είναι 623,6 εκατ. ευρώ. Πλέον αυτών, το Δημόσιο απομένει να καταβάλει ακόμα 8,8 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο (συνολικά καταβάλει σε αποζημιώσεις 106,5 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 95 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο). Οι αποζημιώσεις δεν είναι επιλέξιμες.
Κόρινθος-Πάτρα
Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 70%. Μέχρι το τέλος του έτους θα καταβληθούν 47 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε. και 17,7 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Το 2016 απομένει να καταβληθούν 211,6 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή και 45,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Το σύνολο της συμβολής Δημοσίου και Ε.Ε. είναι 846,1 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο πληρώνει συνολικά σε αποζημιώσεις 223 εκατ. ευρώ προς τον κατασκευαστή και 156,8 εκατ. ευρώ προς τον παραχωρησιούχο.
Μαλιακός-Κλειδί
Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 90%. Το 2016 θα λάβει τα τελευταία 30,7 εκατ. ευρώ της χρηματοδοτικής συμβολής και τα 5,5 εκατ. ευρώ των έξτρα συμφωνηθέντων για τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (προστέθηκε αργότερα στη συμφωνία). Επίσης, το 2016 το Δημόσιο θα πληρώσει αποζημιώσεις 1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 9,2 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο. Η συνολική συμμετοχή Δημοσίου και Ε.Ε. στο έργο είναι 762,1 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο καταβάλλει συνολικά σε αποζημιώσεις 84 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 56,3 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο.
Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη
Η πρόοδος του έργου βρίσκεται στο 93%. Οταν το έργο επανεκκινηθεί, ο Μορέας θα εισπράξει 51 εκατ. ευρώ από τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε., η οποία είναι συνολικά 341,9 εκατ. ευρώ (συν αποζημιώσεις).
Οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει απαρέγκλιτα να ολοκληρωθούν έως τον Μάρτιο του 2017. Η Ε.Ε. μάλλον θα δεχθεί την εξαίρεση της σήραγγας της Κλόκοβας (Ιονία Οδός) που θα μετακινηθεί ως χωριστό έργο στο νέο ΕΣΠΑ. Ενώ το Δημόσιο περιμένει απάντηση για ακόμα 9 χλμ. στην Κορίνθου-Πατρών που εκτιμάται ότι δεν μπορούν να είναι έτοιμα εγκαίρως. Με το χρηματοδοτικό πρόβλημα λυμένο, το Δημόσιο ανησυχεί για τη στάση των κατασκευαστών: αν οι κοινοπραξίες θα ανταποκριθούν στις ειδικές συνθήκες, ή θα δημιουργήσουν προσκόμματα «εκβιάζοντας» για νέες αποζημιώσεις προκειμένου να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα έργα.
Πηγή: Καθημερινή