Τη σύμβαση με τον εργολάβο που θα προχωρήσει στην αποκατάσταση του ιστορικού μηχανολογικού εξοπλισμού του Μύλου Ματσόπουλου υπέγραψε ο δήμαρχος Τρικκαίων κ. Χρ. Λάππας.
Εκ μέρους της τεχνικής εταιρείας ΒΕΡΜΙΟΝ ΑΤΕΕ παρέστη ο κ. Ι. Ρουπακιάς, σε ένα έργο που αφορά την «αποκατάσταση και μουσειολογική ανάδειξη του ιστορικού μηχανολογικού εξοπλισμού Μύλου Ματσόπουλου, υποέργο 2: συντήρηση αποκατάσταση ιστορικού μηχανολογικού εξοπλισμού». Ο Μύλος Ματσόπουλου είναι χαρακτηρισμένος ως Μνημείο του 1884 και ο αριθμός των μηχανημάτων ως διακριτές μονάδες ξεπερνάει τα 60. Από αυτά τα 20 είναι μεγάλου μεγέθους και βάρους.
Περισσότερα από τα μισά μηχανήματα του εξοπλισμού, αποτελούνται από μεγάλο αριθμό εξαρτημάτων ακριβείας, σε συνέργεια υψηλής τάξης πολυπλοκότητας μεταξύ τους.
Ο εξοπλισμός στο σύνολό του ως αλυσίδα παραγωγικής διαδικασίας, ακολουθεί πολύπλοκες και μη γραμμικές διαδοχές φάσεων καθώς και μη προφανείς και μονοδιάστατες μεταβάσεις από το ένα στάδιο της κατεργασίας στο επόμενο.
Η σύνθετη κατασκευή των μηχανημάτων, από μεταλλικά και ξύλινα μέλη, τα οποία στην πλειονότητά τους βρίσκονται σε κατάσταση προϊούσης φθοράς, καθιστά τους χειρισμούς, κατά την αποκατάσταση, ιδιαίτερα κρίσιμους.
Ο εξοπλισμός του μύλου Ματσόπουλου, ως προς το μέγεθος και την πληρότητα, αποτελεί μοναδικό εναπομείναν δείγμα της κατηγορίας του στο ελληνικό χώρο. Επιπλέον σε αυτόν συμπεριλαμβάνεται η σπανιότατη μονάδα υδροκίνησης, στροβίλου μεταβλητών πτερυγίων στο κελύφος.
Σύμφωνα με τη μελέτη, μεγάλο μέρος από τον εξοπλισμό, θα πρέπει να επανέλθει σε λειτουργική κατάσταση, με ή χωρίς την επιδεικτική παραγωγή προϊόντος. Κατά συνέπεια η αποκατάσταση των μηχανημάτων, δεν θα είναι μία συνήθης συντήρηση ή σταθεροποίηση της υφιστάμενης κατάστασης, αλλά θα αποτελεί πλήρη λειτουργική ανασυγκρότηση για το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού με ότι συνεπάγεται αυτό. Επιπλέον η νέα «λειτουργική» μορφή του εργοστασίου θα πρέπει να είναι εποπτική και ασφαλής για το κοινό.
Η σύνταξη των τευχών της εν λόγω μελέτης έγινε από την Δνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, βασιζόμενη στις οριστικές μελέτες στατικών και Η/Μ που ανατέθηκαν σε εξωτερικούς μελετητές.
Οι εργασίες
Στο παρόν έργο θα γίνουν οι παρακάτω εργασίες συντήρησης μηχανημάτων :
• Η επισκευή της ντιζελομηχανής,
• Η αποκατάσταση του ηλεκτροκινητήρα,
• Η αποκατάσταση των μηχανημάτων της παραγωγικής διαδικασίας, που θα περιλαμβάνει τις λειτουργικές αποκαταστάσεις των τριών συστημάτων των μυλολίθων, των δύο μηχανικών κόσκινων πολλαπλού διαχωρισμού, των δώδεκα αναβατορίων, των δύο σιμιγδαλιέρων, του κεντρικού συστήματος αγωγών όδευσης ενδιάμεσων προϊόντων καθώς και τη συμπλήρωσή τους, του συστήματος ανεμισμού και των κυκλώνων παγίδευσης αιωρημάτων, του συστήματος κοχλιομεταφορέων, του Κεντρικού Συστήματος Μετάδοσης Κίνησης, του καθαρισμού και τη στερέωση των μηχανημάτων του πλυντηρίου, των αναμεικτήρων και την συντήρηση των σιλό, και των υποστηρικτικών συστημάτων.
Επιπλέον θα γίνουν οι ακόλουθες εργασίες:
• Μεταλλικές κατασκευές για την ενίσχυση του ξύλινου φορέα και του διαδρόμου και βαφή αυτών
• Προμήθεια και τοποθέτηση σχαρών ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων
• Κατασκευή δικτύου καλωδιώσεων
• Προετοιμασία υποδομών για τη τοποθέτηση φωτιστικών, ραγών φωτισμού.
• Απαιτούμενες αποξηλώσεις και έλεγχοι.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 2.306.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. και η χρηματοδότησή του θα γίνει από το ΕΣΠΑ 2007-2013.
Η αποκατάσταση του κτιρίου του Μύλου και του ιστορικού βιομηχανικού εξοπλισμού του, είναι αναγκαία για την πλήρη αναβάθμιση και ανάδειξη όλου του Πάρκου, τη διαφύλαξη, τη συλλογή, τη συντήρηση και την παρουσίαση της βιομηχανικής κληρονομιάς, τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, την αύξηση των τουριστικών δράσεων και των εμπορικών κινήσεων. Συνολικά θα γίνει αποκατάσταση του κεντρικού κτιρίου, του υδρόμυλου, του βιομηχανικού-μηχανολογικού εξοπλισμού του και θα δημιουργηθεί μουσειακός χώρος αναβιώνοντας τον παλιό βιομηχανικό πολιτισμό της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.