Συνομιλώντας με το «χθες» της πόλης – Το Μουσικό Σχολείο στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα


Στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων, κατά το τρέχον σχολικό έτος 2012-2013, οι μαθητές της Β’ Λυκείου, υπό την καθοδήγηση των φιλολόγων Γεωργίας Κολοβελώνη και Αλεξάνδρας Χιώτη, συμμετέχουν σε  Πολιτιστικό Πρόγραμμα με θέμα  «Λογοτεχνικό εργαστήρι : Δημιουργική γραφή».

Όπως είναι  γνωστό στους εκπαιδευτικούς, ένα  πολιτιστικό πρόγραμμα, το οποίο εντάσσεται στα ευρύτερα προγράμματα  σχολικών δραστηριοτήτων, είναι μία δημιουργική διαδικασία που έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων,  την καλλιέργεια της αισθητικής μέσα από την έρευνα, τη μελέτη, την ανάδειξη και την προώθηση στοιχείων πολιτισμού. Δεν αποτελεί τυπικό μάθημα, αλλά μέσω των πεδίων σύνδεσής του με το Αναλυτικό Πρόγραμμα περιλαμβάνει εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων, τα οποία, βέβαια, δεν συνιστούν ψυχαγωγικά διαλείμματα ή απλούς περιπάτους, αλλά συγκροτημένες δράσεις παιδαγωγικού χαρακτήρα που με διαφορετική προσέγγιση κεφαλαιοποιούν τους βασικούς άξονες – στόχους του κάθε προγράμματος.

Υπό αυτό το παιδαγωγικό πλαίσιο επισκεφτήκαμε, με τη συμμετοχή και του καθηγητή κ. Χρήστου Κωστάκη, το Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα, μια εστία πολιτισμού στην πόλη μας, το οποίο τα τελευταία χρόνια προσφέρει στους μαθητές των σχολείων της πόλης μας, αλλά και γειτονικών πόλεων, την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα με ποικίλη θεματολογία, τα περισσότερα από τα οποία σχετίζονται με πτυχές της τοπικής μας ιστορίας. Επιλέξαμε να παρακολουθήσουμε το πρόγραμμα «Τα μνημεία της πόλης μας και η ιστορία τους». Στόχος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές παλιότερες μορφές της πόλης, να μάθουν την ιστορία της, γεγονότα που συνδέονται με τη ζωή στην πόλη στο πέρασμα του χρόνου, συνομιλώντας έτσι με το παρελθόν της και επιχειρώντας διασυνδέσεις με το παρόν. Η υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων κα Μαρούλα Κλιάφα, μέσα από πλούσιο και σπάνιο φωτογραφικό υλικό και μέσω της διάδρασής της με το σύνολο των μαθητών αλλά και τον καθένα ξεχωριστά, τους  προσέφερε  ένα ταξίδι στον χρόνο, μια συνομιλία με το παρελθόν της πόλης, δίνοντάς τους  ερεθίσματα, ώστε να δουν την πόλη τους, τους χώρους στους οποίους καθημερινά κινούνται, υπό μια διαφορετική οπτική.

Τελικός στόχος ήταν η παραγωγή λόγου από τους μαθητές, η προσωπική τους συνομιλία με την πόλη, μέσα από κείμενα που τους επιτρέπουν να εκφέρουν τον προσωπικό τους λόγο, εκφράζοντας τη δημιουργικότητά τους. Αυτός εξάλλου είναι ένας από τους βασικούς στόχους της διδασκαλίας της δημιουργικής γραφής στο σχολείο. Με τον τρόπο αυτό η διάσταση του χώρου, και εν προκειμένω του χώρου όπου καθημερινά ζούμε και κινούμαστε, μια διάσταση υπαρκτή, αλλά ίσως παραγνωρισμένη ενίοτε,  ενσωματώνεται με ποικίλους τρόπους στο παραγόμενο από τον μαθητή κείμενο. Του δίνει έτσι την ευκαιρία, παράλληλα με την πραγματική πόλη που βλέπει και βιώνει ως μόνιμος κάτοικός της, να προτείνει μέσα από τις λέξεις μια δική του οπτική αυτής της πόλης, η οποία ενδεχομένως διαφοροποιείται από άλλες καταθέσεις. Αυτή η ποικιλία των κειμένων και των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους αποτυπώνεται η πόλη στον καθένα μας αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πτυχή του τρόπου με τον οποίο η πόλη διαμορφώνεται τόσο με τοπογραφικά όσο και με ανθρωπογραφικά στοιχεία και εκτείνεται στο χρόνο.

Ήταν αναμφίβολα ένα ενδιαφέρον  εναλλακτικό μάθημα, για το οποίο ευχαριστούμε θερμά την κα Μαρούλα Κλιάφα, μια ενδιαφέρουσα συνολικά εμπειρία, μέσω της οποίας οι μαθητές κατέκτησαν τη γνώση μέσα σε ένα εποικοδομητικό πλαίσιο και παράλληλα ενθαρρύνθηκαν να εκφραστούν δημιουργικά.

 

Οι συντονίστριες καθηγήτριες

Γεωργία Κολοβελώνη

Αλεξάνδρα Χιώτη

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο Την Κυβέρνηση, σε Διάσκεψη στο Δουβλίνο, εκπροσωπεί ο Κ. Σκρέκας
Επόμενο άρθρο Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πύλης