Ένας από τους θεμελιώδεις σκοπούς του Σχολείου σε κάθε δημοκρατική χώρα είναι η προετοιμασία ενημερωμένων, υπεύθυνων και ενεργών πολιτών (Α.16§2 Συντ.). Για το λόγο αυτό, στις περισσότερες δημοκρατικές χώρες η Πολιτειακή Παιδεία (Citizenship/Civic Education) είναι κύριο διακριτό μάθημα υποχρεωτικό σε όλες ή σε πολλές τάξεις της Β/θμιας και της Α/θμιας Εκπαίδευσης και επιτάσσεται από το Κοινοτικό και το Διεθνές Δίκαιο. Η ανάγκη για την προετοιμασία δημοκρατικών πολιτών καθίσταται επιτακτική ιδίως σήμερα, εξαιτίας της κρίσης που διέρχονται οι «θεσμοί» και η «αξίες» στη σύγχρονη Ελληνική Κοινωνία.
Στην Ελλάδα, ωστόσο, καταργήθηκε φέτος το μοναδικό συναφές μάθημα κορμού του Γενικού Λυκείου («Πολιτική & Δίκαιο» της Β’, πρώην «Στοιχεία Δημοκρατικού Πολιτεύματος», που εισήχθη στη Γενική και την Επαγγελματική Β/θμια Εκπαίδευση από τον Ελ. Βενιζέλο στη δεκαετία του ‘30), ενώ στο Γυμνάσιο η «Κοινωνική- Πολιτική Αγωγή» διδάσκεται μόνο στη Γ’ τάξη ημιτελώς, καθώς τα σχετικά κεφάλαια βρίσκονται στο τέλος του βιβλίου και ο χρόνος διδασκαλίας (2 ώρες/εβδομάδα) δεν επαρκεί. Στα δε «Πιλοτικά Γυμνάσια» η Κοινωνική-Πολιτική Αγωγή έχει ουσιαστικά καταργηθεί.
Σκοπός της Πολιτειακής Παιδείας και του καταργηθέντος συναφούς μαθήματος «Πολιτική και Δίκαιο» είναι να αποκτήσει ο μαθητής Παιδεία Δημοκρατικού Πολίτη, ως ισχυρό εφόδιο και προϋπόθεση για την ορθή λειτουργία της Δημοκρατίας. Δηλαδή, να κατανοήσει την οργάνωση και τη λειτουργία της πολιτείας, της Ε.Ε. και της διεθνούς κοινωνίας, να αναπτύξει πολιτική συνείδηση και κριτική σκέψη και να υιοθετήσει δημοκρατικές αρχές, αξίες και στάσεις, ώστε να συμμετέχει ενεργά και εποικοδομητικά στο κοινωνικό και πολιτικό “γίγνεσθαι” ως ενημερωμένος, ελεύθερος και υπεύθυνος πολίτης, με θετική συμβολή στη δημόσια ζωή, την αρμονία και την ευημερία της κοινωνίας.
Τέλος, είναι κοινώς αποδεκτό πως ο ορθός σχεδιασμός του «Νέου Σχολείου» και η ένταξη της Πολιτειακής Παιδείας ως μαθήματος με ουσιαστική υπόσταση και αποτελεσματική διδασκαλία αποτελεί πολύ σημαντική πρόκληση, ενόψει της αναδιάρθρωσης του Δημόσιου Βίου και της αναβάθμισης της λειτουργίας του Κράτους.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός :
Αν προτίθεται να επαναφέρει την Πολιτειακή Παιδεία ως υποχρεωτικό μάθημα και σε ποιες τάξεις.
Μετά Τιμής
Ο ερωτών Βουλευτής