Ο κος ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΓΚΟΥΦΗΣ, Βουλευτής Ν Τρικάλων, τοποθετήθηκε στις επιτροπές που επεξεργάστηκαν το νέο Σχέδιο Νόμου για τη Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις.
Έθεσε τα θέματα που αφορούν το Ν Τρικάλων, τα λάθη και παραλείψεις του παρελθόντος, και επιχειρηματολόγησε για τους πόρους, τα δάση, τους Δασικούς Συνεταιρισμούς, την Βιομηχανία Ξύλου της Καλαμπάκας, τις περιοχές NATURA και τις ανθρώπινες δρασηριότητες και παρεμβάσεις.
Η Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, απάντησε “Έχετε δίκιο και νομίζω πως αυτό το έθεσε ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Μαγκούφης. Θα υπάρξει πρόβλεψη, υπάρχει στην Αιτιολογική Έκθεση. Θα γίνει νομοτεχνική βελτίωση και για το νομοσχέδιο όπου οι πόροι που προέρχονται από τα δάση θα πηγαίνουν στα δάση, οι πόροι που προέρχονται από τους ημιυπαίθριους θα πηγαίνουν σε αστικές αναπλάσεις και θα υπάρχει μια δεσμευτική ρύθμιση ώστε να μην μπορεί κανείς, Υπουργός ή οποιοσδήποτε άλλος, να παίρνει τα χρήματα από τον έναν κωδικό και να πηγαίνει στον άλλον.”
Οι Παρεμβάσεις του κου Μαγκούφη Χρήστου στις επιτροπές που επεξεργάστηκαν το Σχέδιο Νόμου όπως παρακάτω:
Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 28 Σεπτεμβρίου 2010
Παραφράζοντας την σαιξπηρική ρήση «να ζει κανείς ή να μη ζει» με το ερώτημα: «να νομοθετεί κανείς ή να μη νομοθετεί»; Προκύπτει ως δέουσα απάντηση το «πώς πρέπει να νομοθετεί». Προφανώς για να νομοθετούμε σωστά απαιτείται μια στρατηγική και το νομοθετικό κείμενο να είναι λιτό, σαφές, κατανοητό και κατηγορηματικό, να μην επιδέχεται αμφισβήτησης, γιατί στη συνέχεια προκύπτουν άλλα παράγωγα ανατροπής του ίδιου του νόμου, που δόξα τον Θεό, εδώ στην Ελλάδα υπάρχουν πάρα πολλοί ειδικοί σε αυτή την κατεύθυνση, όπως δικηγόροι, δικαστές κ.τ.λ.. Προφανώς τα νομοθετήματα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την πραγματικότητα και την ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται τα γεγονότα πάνω στον πλανήτη.
Ένα παράδειγμα. Απ’ αρχής κόσμου μέχρι το 1950 φανταστείτε πόσο έργο έγινε στον πλανήτη. Από το 1950 έως σήμερα, έχει γίνει πολλαπλάσιο έργο απ’ ό,τι είχε γίνει όλη την προηγούμενη περίοδο. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τη συμβολή της τεχνολογίας στην εξέλιξη του κόσμου, στο παραγωγικό γίγνεσθαι. Ας έρθουμε τώρα να βάλουμε ένα άλλο ερώτημα, τι θα γίνει σε σχέση με το μέλλον και πώς θα δράσουν οι ανθρώπινες δράσεις πάνω στον πλανήτη και στο περιβάλλον και ποια είναι η δική μας ευθύνη απέναντι σε αυτό το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, απέναντι στο ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος; Έχουμε πολύ χρόνο στη διάθεσή μας; Κατά την ταπεινή μου άποψη, κύριε Πρόεδρε, προφανώς, όχι. Άρα, πρέπει να δράσουμε και εμείς με ταχύτητα, αλλά συνάμα και με σύνεση.
Αυτή τη στιγμή τι παρατηρούμε; Ότι το περιβάλλον δομείται χωρίς ελέγχους, τα αυθαίρετα φυτρώνουν κάθε μέρα στην ελληνική γη. Γιατί; Γιατί δεν κόψαμε το αίτιο παραγωγής των αυθαιρέτων, γιατί η ελληνική πολιτεία μέχρι σήμερα είναι αδύναμη να αντιμετωπίσει το αίτιο και προφανώς, έχει ευθύνη. Θα μου πείτε, αυτά θα λυθούν δια μαγείας; Όχι. Απαιτείται, όμως, ισχυρή πολιτική βούληση και συγκεκριμένη στρατηγική. Απαιτείται, κυρία Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ και αγαπητοί συνάδελφοι, ένα χωροταξικό σχέδιο για τη χώρα. Να απαντήσουμε στο χωροταξικό ζήτημα και πρέπει να απαντήσουμε τάχιστα. Όσο δεν απαντάμε στο ζήτημα για τις χρήσεις γης, με συγκεκριμένα πλαίσια, με συγκεκριμένους χάρτες και όσο δεν εκμεταλλευόμαστε τη δυνατότητα που μας δίνει σήμερα η τεχνολογία σε γρήγορο ρυθμό, τόσο γίνεται μεγαλύτερη ζημιά. Μπαίνει το θέμα στο νομοσχέδιο, όχι μόνο τούτο, αλλά και παλαιότερα, ότι λέει ο νόμος, ότι θα χρησιμοποιήσουμε τους χάρτες του 1945 και εάν δεν υπάρχει ευκρίνεια θα πάμε στο 1960. Και τι με αυτό; Και τι θα διαπιστώσουμε για την Αττική λόγου χάριν. Δεν θα διαπιστώσουμε ότι τα ¾ παλαιότερα ήταν δάση και τώρα είναι δομημένη περιοχή; Αυτή δεν είναι η πραγματικότητα; Αυτό αφορά μόνο την Αττική; Δεν αφορά το Ηράκλειο, την Πάτρα, τη Λάρισα, τα Τρίκαλα; Θα βάλουμε το δάχτυλο επί τον τύπο των ήλων για να πάρουμε τη γενναία απόφαση και να πούμε μέχρι εδώ και μη παρέκει, στοπ στην εκτός σχεδίου δόμηση; Όμως, τίθεται το ερώτημα, είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε αυτό; Διότι υπάρχουν οικιστικές ανάγκες, ανάγκες σε σχέση με βιοτεχνικά, εμπορικά κτίρια κ.ο.κ.. Αυτές οι δράσεις πρέπει να προσδιοριστούν εκ των προτέρων. Πρέπει με χάρτες να αποφασίσει το κοινωνικό σύνολο, να αποφασίσουν οι δήμοι, να αποφασίσει η Βουλή, τα Υπουργεία τις δράσεις που πρέπει να μπουν πάνω από την ελληνική γη. Να ξεκαθαρίσουν αυτά τα ζητήματα, διότι όσο αυτά δεν ξεκαθαρίζουν, τότε υπάρχει η παρανομία, η οποία εκ τω πραγμάτων, προκύπτει ως επιβεβλημένη, διότι ο άλλος θέλει να ζήσει. Γι’ αυτό πρέπει να τρέξουμε αυτά τα ζητήματα, χρειάζεται δράση με όραμα. Τώρα, κυρίαρχη δράση όσον αφορά στα χωροταξικά ζητήματα, κύριε Πρόεδρε. Απαιτείται η προστασία του δάσους, απαιτούνται τώρα δασικοί χάρτες. Οι προσπάθειες που κάνει η κυρία Υπουργός, είναι σημαντικές, αλλά δεν θα περιορίσουμε τις δράσεις μας στον χώρο της Αττικής μόνο, θα πάμε και αλλού και πρέπει να πάμε τάχιστα παντού.
Κάποτε θα πρέπει να απαντήσουμε και σε άλλα ζητήματα. Υπήρξε η Οδηγία 2000, το σύστημα NATURA. Κυρία Υπουργέ, υπάρχουν νομοί στην Ελλάδα που δεν έχουν ούτε ένα τετραγωνικό εκατοστό ενταγμένο στο σύστημα NATURA. Ξέρετε σε τι ποσοστό είναι ενταγμένος ο νομός Τρικάλων; Εξήντα πέντε τοις εκατό της εδαφικής έκτασης του νομού Τρικάλων. Και σας ερωτώ. Αυτή η απαράδεκτη απόφαση που λήφθηκε όπως λήφθηκε στο παρελθόν, από ανεγκέφαλους ανθρώπους, θα διαιωνίζεται διαρκώς, εσαεί στο διηνεκές; Για να πεθάνουμε το νομό Τρικάλων δηλαδή; Να διαγράψουμε κάθε μορφή παραγωγικής δραστηριότητας; Αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί. Από το 2000 – 2003 έπρεπε να υπάρξουν οι ζώνες σε σχέση με όσα επιβάλει το σύστημα NATURA και τα αντίστοιχα νομοσχέδια. Δεν υπήρξαν. Ένα μόνο στα όρια του νομού Τρικάλων με το νομό Ιωαννίνων και αυτό περιορισμένης μορφής. Έκτοτε, πέρασαν άλλα επτά χρόνια και είμαστε στο 2010. Τι θα γίνει; Οι παραγωγοί τι θα κάνουν; Υπάρχει το θέμα κ. Υφυπουργέ, με τις σταυλικές εγκαταστάσεις. Τι θα κάνουν αυτοί οι άνθρωποι; Θα πεθάνουν; Στείλατε μια εγκύκλιο, αν δεν κάνω λάθος, τα δασαρχεία δεν τις εφαρμόζουν. Θα ξεσηκωθεί επανάσταση. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτά τα ζητήματα, το γοργόν και χάριν έχει, γιατί υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Οι δράσεις της Κυβέρνησής μας δεν θα εντοπίζονται ντε και καλά στην Αττική και στην Αθήνα. Να τελειώσει αυτή η ιστορία. Ρυθμιστικό για την Αθήνα και την Αττική, είναι αναγκαίο, αλλά αναγκαίο είναι και το ρυθμιστικό για όλη τη χώρα. Πρέπει να γίνει πραγματικότητα. Δεν φθάνουν οι δυνάμεις, να τις πολλαπλασιάσουν.
Πολύ σωστά κάνει η κυρία Υπουργός που φέρνει αυτό το νόμο στη Βουλή. Σωστός είναι ο νόμος, μπορεί σε κάποια ζητήματα, όπως τέθηκαν και από άλλους συναδέλφους για το άρθρο 24, το άρθρο 30, να τα συζητήσουμε κατά τη διάρκεια της συζήτησης των άρθρων και να δούμε τι ζητήματα μπαίνουν. Χρέος μας είναι να βοηθάμε την εκάστοτε Κυβέρνηση για να γίνεται καλό και σωστό έργο για την πατρίδα και το λαό, αλλά εδώ μπαίνει όντως θέμα, το Πράσινο Ταμείο, το οποίο θα πρέπει να είναι οργανωμένο, δομημένο, με πλήρες σύστημα άσκησης περιβαλλοντικής, δασικής, πολεοδομικής και ενεργειακής πολιτικής σε κρίσιμους τομείς, όπως αναφέρει το άρθρο.
Δασικές εκτάσεις. Είχαμε το δασικό ταμείο και την ενίσχυση από τα προγράμματα της Ε.Ε.. Φεύγουν από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και έρχονται στο ΥΠΕΚΑ. Κυρία Υπουργέ, παλαιότερα το Υπουργείο Γεωργίας ήταν ένα παραγωγικό Υπουργείο και διέθετε χρήματα στον δασικό τομέα. Στη συνέχεια, αφάνισε αυτά τα χρήματα, ήταν λαθεμένη πολιτική του ΠΑΣΟΚ, εγκληματική. Κατέστρεψαν δάση, δεν προστάτευσαν δάση. Υπήρχαν δασεργάτες που δούλευαν στο δασικό σύμπλεγμα της χώρας μας και σήμερα αργοπεθαίνουν. Εργοστάσιο Καλαμπάκας, κρατική ξυλιοβιομηχανία ξύλου, πρέπει να την προστατεύσουμε να μην κλείσει, γιατί είναι στα πρόθυρα. Πρέπει να γίνει πράξη εδώ και τώρα. Οι συνεταιρισμοί εκεί θα κλείσουν και δεν θα έχουν εργασία. Το Υπουργείο Άμυνας παρήγγειλε 1.300 κυβικά ξυλεία, αλλά το εργοστάσια έχει μόνο 300 κυβικά διαθέσιμα. Τα άλλα πώς θα τα βγάλει; Πρέπει να υπάρξουν πόροι, πρέπει να δούμε ανθρώπους, διορίζουμε παντού προς πάσα κατεύθυνση πάρα πολύ κόσμο. Εκεί 10 ανθρώπους για να επιβιώσει το εργοστάσιο, δεν μπορούμε να διορίσουμε;
Όσον αφορά τους πόρους για τα δάση κυρία Υπουργέ, θερμή παράκληση να κατοχυρωθεί. Πρέπει να ξαναζωντανέψουμε τα δάση και τη ζωή μέσα σε αυτά και τουτέστιν μαζί με τους ανθρώπους μέσα στα δάση και την προστασία των ίδιων των δασών. Νομίζω, λοιπόν, ότι πρέπει με σύνεση με αγαστή συνεργασία όλοι μας, να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι, να είναι δημιουργικό το κάθε ψηφίο σε ένα γενικότερο παζλ, σε ένα γενικότερο πλαίσιο δημιουργικής δράσης.
Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 29 Σεπτεμβρίου 2010
Υπάρχει το ζήτημα των δασικών χαρτών, της χωροταξίας και όλα αυτά βρίσκονται σε συνάρτηση με τον χρόνο ένεκα των ανθρωπίνων δράσεων που παρεμβαίνουν στο περιβάλλον, στα δάση και παντού και κάθε τόσο βλέπουμε να φύονται παράνομοι οικισμοί. Θα ήθελα να υποβάλω ερωτήσεις στους δύο ομιλήσαντες φορείς.
Πρώτη ερώτηση. Σε σχέση με τα συνταγματικής φύσεως ζητήματα, η διατύπωση της ερμηνευτικής διάταξης που προβλέπει το Σύνταγμα για τον ορισμό του δάσους σας καλύπτει; Αν έχετε διαφωνίες επ’ αυτού, ποια είναι η άποψή σας; Ποια είναι ξεκάθαρη άποψη περί του ολοκληρωμένου ορισμού της έννοιας του δάσους; Πώς θα προσκρούσει το νομοσχέδιο απέναντι σε αυτό το θέμα και ποια θα είναι τα πρακτικά ζητήματα που θα προκύψουν από τον καθορισμό ή μη καθορισμό αυτής της συγκεκριμένης έννοιας του δάσους; Τι προβλήματα θα δημιουργήσει στην κατάρτιση των δασικών χαρτών;
Το δεύτερο ερώτημα αφορά τα ιδιοκτησιακά. Ξέρουμε πολύ καλά ότι με την αστυφιλία αρκετά χωράφια έχουν εγκαταλειφθεί εδώ και 20 – 30 – 40 χρόνια και εν των μεταξύ, έχουν δασωθεί. Τι θα γίνει με αυτό το θέμα; Ποια είναι η άποψή σας;
Τρίτο ερώτημα. Παλαιότερα μπορεί ένας δασικός χάρτης για να συνταχθεί, να χρειαζόταν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, διότι τότε η τεχνολογία ήταν διαφορετική. Σήμερα, στην ηλεκτρονική εποχή, ποιος κατά την άποψή σας είναι ο απαιτούμενος χρόνος, για να έχουμε κατάρτιση ηλεκτρονικών δασικών χαρτών για όλη τη χώρα; Ποιο είναι το χρονικό διάστημα για την κύρωση αυτών των δασικών χαρτών; Διότι είναι άλλο πράγμα η κατάρτιση, άλλο η κύρωση και εκεί παρεμβαίνουν οι ανθρώπινες ομάδες με τα αντίστοιχα συμφέροντά τους και βάζουν τα δικά τους επιμέρους ζητήματα, για τα οποία η Πολιτεία οφείλει να απαντήσει.
Θα ήθελα να ξέρω, εάν έχετε κάποια εικόνα για το κόστος της κατάρτισης των δασικών χαρτών και ποιο θα είναι το κόστος για να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να φθάσουμε στην κύρωση των δασικών χαρτών.