Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, στην 2η για εφέτος επιμορφωτική του συνάντηση, προκειμένου να αισθητοποιήσει την ιδέα της Δια Βίου Μάθησης στους εκπαιδευτικούς, οργάνωσε συνάντηση με τα ακόλουθα θέματα: «Σενάρια Γεωγραφίας με τη χρήση νέων τεχνολογιών: α)Η Αργοναυτική εκστρατεία: Μύθος και Πραγματικότητα και β)Σεισμοί και Ηφαίστεια στον κόσμο και στην Ελλάδα ». Εισηγήτρια ήταν η κ. Μαυρομμάτη Ειρήνη, καθηγήτρια Φυσικός ΠΕ04 του σχολείου μας. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του 3ου Γυμνασίου την Πέμπτη, 8 Νοεμβρίου 2012 και ώρα 6.30 μ.μ.
Οι εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές στην εισήγηση της κ. Μαυρομμάτη υπήρξαν η γεωγραφία, η μυθολογία, η ιστορία, οι φυσικές επιστήμες για την Α΄ και Β΄ Γυμνασίου. Στην ενότητα “Το εσωτερικό της γης – Ενδογενείς και Εξωγενείς δυνάμεις – Σεισμοί και ηφαίστεια” και στο αντίστοιχο σενάριο μελετήθηκαν: η κατανομή των σεισμών και ηφαιστείων στην επιφάνεια της γης, η αιτία δημιουργίας τους, η ύπαρξη σεισμών και ηφαιστείων στην Ελλάδα. Επειδή, επίσης, στη Γεωγραφία της Α΄ Γυμνασίου προβλέπεται η διδασκαλία της ενότητας “Ωκεανοί και θάλασσες”, η “Αργοναυτική Εκστρατεία” μελετάται, με τη βοήθεια χαρτών, σαν ένα θαλάσσιο ταξίδι εξερεύνησης του κόσμου στην αρχαιότητα, με διαθεματική σύνδεση με την Μυθολογία και την Ιστορία.
Η κ. Μαυρομμάτη Ειρήνη κατέδειξε με συναρπαστικό τρόπο πως η Μυθολογία και η Ιστορία είναι η άλλη όψη της Γεωγραφίας και το αντίστροφο. Με τη μεγάλη της δεξιότητα και μαεστρία στη χρήση του σχετικού λογισμικού του ψηφιακού σχολείου ( διαδίκτυο, χάρτες της τάξης, φύλλα εργασίας, παρουσιάσεις, περιβάλλον δραστηριοτήτων με πολυμεσικό υλικό, προσομοιώσεις, αναπαραστάσεις, παιχνίδια) μας απέδειξε πως ο πυρήνας του μύθου, όπως ακριβώς και ο πυρήνας της γης, κρύβει και ταυτόχρονα αποκαλύπτει, σαν πολύπτυχο εκκρεμές στον υποψιασμένο-διψασμένο για γνώση μαθητή, την ιστορική εμπειρία, τη συσσωρευμένη σοφία αιώνων. Φαντασία, εναλλακτικές επιστημονικές μέθοδοι και πολυποίκιλες εκδοχές, απλωμένες με όλη τη γοητεία του νοητικού ταξιδιού, στο οποίο μας παρέσυρε η εισηγήτρια, οδηγούν στην τριβή με το γνωστικό αντικείμενο της Γεωμυθολογίας και στην απόκτηση κριτικής ικανότητας εκ μέρους των μαθητών, αφού κάθε επιχείρημα επισύρει το αντεπιχείρημά του, σ΄έναν προκλητικό χορό ενδείξεων και εντενδείξεων, αποδείξεων και διαψεύσεων. Εξάλλου, ολόκληρη η ιστορία της επιστήμης είναι μια ατελείωτη σειρά από βεβαιότητες και ανατροπές που κατευθύνουν την ανθρωπότητα στην αέναη εξέλιξη.
Τόνισε επίσης στην εξαιρετική της εισήγηση τους διδακτικούς και παιδαγωγικούς στόχους του σεναρίου της ως ακολούθως: Να εξασκηθούν οι μαθητές στη χρήση χαρτών, με την αναζήτηση και εξερεύνηση πορειών ταξιδιών. Να κατανοήσουν τον σημαντικό ρόλο των θαλάσσιων ταξιδιών στην εξερεύνηση του κόσμου. Να γίνει διαθεματική επέκταση με τη Μυθολογία και την Ιστορία. Να αντιστοιχίσουν τόπους του μύθου, με πραγματικές τοποθεσίες στον χάρτη και να προβληματιστούν με τις διαφορετικές εκδοχές. Να ερευνήσουν για επιστημονικές και τεχνολογικές γνώσεις της αρχαιότητας και για πιθανές γεωλογικές μεταβολές. Να κατανοήσουν την αξία της συνεργασίας των φυσικών επιστημών όχι μόνο μεταξύ τους, αλλά και με άλλες επιστήμες. Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την ομαδοσυνεργατική μάθηση, ώστε να εργάζονται δημιουργικά σαν ομάδα, αλλά και να αυτενεργούν. Να καλλιεργήσουν, μέσα στην ομάδα, ατομικές και κοινωνικές αξίες και αρχές. Να γνωρίσουν το διαδίκτυο ως πηγή γνώσης και να το χρησιμοποιούν ως εύχρηστο και σημαντικό μέσο έρευνας και μάθησης. Να εξοικειωθούν με τη διερεύνηση και κριτική επιλογή πληροφοριών μέσα από το διαδίκτυο. Να καλλιεργήσουν την αναλυτική και συνθετική τους ικανότητα. Να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους.
Τέλος, με αφορμή το θέμα της εργασίας τους, να έλθουν οι μαθητές σε επαφή με μια νέα σχετικά επιστήμη, την ΓΕΩΜΥΘΟΛΟΓΙΑ.(Γεωλογία και Μυθολογία): Η γεωμυθολογία είναι ο κλάδος των γεωεπιστημών ο οποίος προσπαθεί να βρει τη σχέση μεταξύ των φυσικογεωλογικών διεργασιών που συμβαίνουν στη γη και της μυθολογίας. Είναι η επιστήμη που ερευνά μύθους και πληροφορίες της προϊστορικής εποχής και με τη βοήθεια των Φυσικών Επιστημών δίνει την ερμηνεία τους και μελετά τις αλλαγές του φυσικού περιβάλλοντος.«Είναι λάθος η άποψη ότι η Ελληνική Μυθολογία είναι ένα ωραίο παραμύθι» (Ηλίας Δ. Μαριολάκος – καθηγητής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών).