Ζορμπά Γ. Ιωάννα: «Ο παιδικός τραυλισμός»


Ο παιδικός τραυλισμός εμφανίζεται συχνότερα στη μικρή παιδική ηλικία με τη μορφή επανάληψης του πρώτου φθόγγου ή της πρώτης συλλαβής λέξεων. Μπορεί να είναι στην αρχή φυσιολογικός και δικαιολογημένος, γιατί στην περίοδο ανάπτυξης της ομιλίας οι περιορισμένες ομιλητικές δυνατότητες δεν συμβαδίζουν με το ρυθμό της σκέψης. Πολλές και η μίμηση μπορεί να συντελέσει στα φαινόμενα των επαναλήψεων που αναφέρθηκαν (χωρίς όμως η μίμηση να οδηγεί σε χρονικό τραυλισμό). Στη λογοπεδική η γρήγορη επανάληψη των φθόγγων ή συλλαβών ονομάζεται clonus και ο τραυλισμός αυτού του είδους κλονικός τραυλισμός. Το παιδί προφέρει κα κα κα κάθισμα, τω τω τω τώρα κ.α. Αυτό μπορεί να οφείλεται και σε δυσκολίες άρθρωσης ορισμένων φθόγγων.
Στην ηλικία των 3 – 4 ετών συντελείται εντατικά ο σχηματισμός της ομιλίας. Σ’ αυτήν την ηλικία τα πρώτα ελαφριά συμπτώματα τραυλισμού εμφανίζονται με τη μορφή ελφρών κωλημάτων στην προφορά ενός φθόγγου η μιας λέξης και μπορούν να μεταβληθούν κάτω από την επίδραση εξωγενών παραγόντων σε τραυλισμό με χρόνιο χαρακτήρα.
Επίσης ο τραυλισμός μπορεί να εμφανιστεί κατά τη μικρή σχολική ηλικία, μεταξύ 6 με 8 χρονών και κατά την ηλικιακή περίοδο 12 – 14 ετών.
Η αντιστοιχία των τραυλών αγοριών έναντι των κοριτσιών είναι 4:1. σε πολλές έρευνες έχει διαπιστωθεί πως ένα παιδί έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να παρουσιάσει τραυλισμό αν στο συγγενικό περιβάλλον υπάρχουν άτομα τα οποία τραυλίζουν. Από έρευνα (το 1991), διαπιστώθηκε πως το 71% των ατόμων που τραυλίζουν, τα αίτια σχετίζονται με την κληρονομικότητα, ενώ στο υπόλοιπο 29%, τα αίτια σχετίζονται με περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Σύμφωνα με τα διαγνωστικά κριτήρια DSM IV, ο τραυλισμός αναφέρεται ως διαταραχή της φυσιολογικής ροής και της ρυθμικής διαμόρφωσης της ομιλίας (δυσανάλογη για την ηλικία του ατόμου), η οποία χαρακτηρίζεται από τη συχνή παρουσία ενός από τα ακόλουθα:
·    Επαναλήψεις ήχων και συλλαβών
·    Επιμηκύνσεις ήχων
·    Επιφωνήματα
·    Διακοπτόμενες λέξεις (πχ παύσεις μέσα σε μια λέξη)
·    Ηχηρές ή σιωπηλές αναστολές (γεμάτες ή κενές παύσεις της ομιλίας)
·    Περιφράσεις (υποκαταστάσεις λέξεων για την αποφυγή προβληματικών λέξεων)
·    Παραγωγή λέξεων με υπέρμετρη φυσική ένταση
·    Επαναλήψεις ολόκληρων μονοσύλλαβων λέξεων (πχ «το-το-το είδα»)
Επιπλέον, η διαταραχή της ροής της ομιλίας παρεμποδίζει τη σχολική, την επαγγελματική απόδοση και την κοινωνική επικοινωνία γι’ αυτό είναι απαραίτητο οι γονείς να συμβουλευτούν τους ειδικούς. Σε πρώτη φάση θα γίνει συμβουλευτική γονέων προκειμένου να υιοθετήσουν αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισης του παιδιού που τραυλίζει. Και έπειτα θα εφαρμόσει τη θεραπευτική αντιμετώπιση ανάλογη με το είδος τραυλισμού που έχει διαγνωστεί. Η πολυπλοκότητα της διαταραχής απαιτεί συχνα παρέμβαση και ψυχολόγου.

Προηγούμενο άρθρο Συνάντηση πραγματοποιεί το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων για την προώθηση της ενδοσχολικής επιμόρφωσης
Επόμενο άρθρο Στο πρόγραμμα “VILLAGES” συμμετέχουν οι Δήμοι Μουζακίου και Πύλης