Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι ως ένα μεγάλο βαθμό διαμορφώνονται ανάλογα με τις επιδράσεις που δέχονται από το φυσικό και κοινωνικό τους περιβάλλον. Όσον αφορά το κοινωνικό περιβάλλον το σχολείο ασκεί μεγάλη επίδραση στην διάπλαση του χαρακτήρα του κάθε ατόμου. Κάθε παιδί αρχίζει να πηγαίνει στο σχολείο από τα τέσσερα του χρόνια. Το πρώτο του σχολείο είναι το νηπιαγωγείο μετά το δημοτικό, το γυμνάσιο και τέλος το λύκειο.
Το σχολείο μας το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων από την ίδρυσή του ακολούθησε μια αξιοθαύμαστη πορεία μέχρι να γίνει όπως είναι σήμερα .Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του έδινε την ευκαιρία στους μαθητές του να συμμετάσχουν σε πολλές δραστηριότητες οι οποίες σήμερα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του. Έχουν όμως διαφοροποιηθεί σε μεγάλο βαθμό αφού έχει επιδράσει σε αυτό η τεχνολογία και ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Ωστόσο οι καθηγητές συνεχίζουν να διδάσκουν στα παιδιά αξίες όπως τον σεβασμό, την ευγενή άμιλλα και την συνεργασία.
Η ιστορία του σχολείου μας ξεκινά από το 1937 όταν ιδρύθηκε το Αστικό Σχολείο Θηλέων ως παράρτημα του τότε μικτού Γυμνασίου Τρικάλων. Στη συνέχεια αυτό καταργήθηκε με την ίδρυση του Γυμνασίου Θηλέων , το οποίο πρωτολειτούργησε το 1939 ως αυτοτελές. Επόμενος σταθμός στην ιστορία του σχολείου μας ήταν η μεταστέγασή του στο νέο Διδακτήριο της οδού Βαλαωρίτου που ήταν δωρεά των μεγάλων ευεργετών Μητροπολιτών Δωροθέου Σχολάριου και Πολυκάρπου Θωμά το 1964.Το 1979 καταργήθηκαν τα σχολεία αρρένων και θηλέων και έγιναν μικτά. Έτσι το Α΄ Γυμνάσιο Θηλέων έγινε 3ο Γυμνάσιο και Λύκειο Τρικάλων.
Συγκρίνοντας το σχολείο του τότε και του σήμερα παρατηρούμε κάποιες ομοιότητες αλλά κυρίως διαφορές. Καταρχήν κάποιες δραστηριότητες έχουν μείνει σταθερές στο χρόνο όπως οι παρελάσεις καθώς και οι σχολικές εορτές. Επίσης η χορωδία εξακολουθεί να υπάρχει και να πλαισιώνει τις σχολικές εορτές και συνεχίζεται και σήμερα η πραγματοποίηση διάφορων εκδρομών. Βέβαια όλα αυτά έχουν εξελιχθεί με την βοήθεια της τεχνολογίας και τις παραπάνω γνώσεις των καθηγητών και των μαθητών.
Βέβαια οι διαφορές είναι πολύ περισσότερες από τις ομοιότητες. Η σημαντικότερη διαφορά και η οποία κατά κάποιο τρόπο καθορίζει την εικόνα και την πορεία του σχολείου είναι ότι το σχολείο δεν υφίσταται ως θηλέων αλλά όπως όλα τα σχολεία της Ελλάδας είναι μικτό. Τα τελευταία χρόνια η γνώση έχει γίνει πιο βιωματική καθώς μέσα από τα πολλά προγράμματα και τις επισκέψεις η γνώση κατακτιέται .Μια από τις σημαντικότερες διαφορές είναι και το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία. Παλιότερα το σχολείο ήταν σαν ένα κλειστό και περιχαρακωμένο ίδρυμα , που το κυριότερό του μέλημα ήταν να προστατεύσει τις μαθήτριες που φοιτούσαν σε αυτό από τα αδιάκριτα βλέμματα και κατά κάποιο τρόπο να τις κρατήσει μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο, κλείνοντάς τις σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον. Σήμερα το σχολείο μας ακολουθώντας τις πιο σύγχρονες εκπαιδευτικές θεωρίες δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές του να συνειδητοποιήσουν ότι είναι μέλη της κοινωνίας και παίρνοντας μέρος σε πάρα πολλές δραστηριότητες να τους δώσει τα εφόδια για να γίνουν ενεργά μέλη της .Έτσι λοιπόν το σχολείο μας συμμετέχει σε πάρα πολλές κοινωνικές εκδηλώσεις με πιο πρόσφατη την συμμετοχή μας σε μια εκδήλωση της τοπικής Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά του ρατσισμού.
Όμως οι δραστηριότητες δεν τελειώνουν εδώ. Σημαντική θέση στη σχολική ζωή παίζουν τώρα πια και τα εκπαιδευτικά και πολιτιστικά προγράμματα τα οποία προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες μάθησης. Περιβαλλοντολογικές και πολιτιστικές δραστηριότητες όπως επισκέψεις σε περιβαλλοντολογικά πάρκα ή σε μουσεία και ιστορικά μνημεία ,στα πλαίσια των αντίστοιχων προγραμμάτων , κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών , οι οποίοι δείχνουν μεγάλη προθυμία και θέληση να συμμετάσχουν. Επίσης το σχολείο μας δεν περιορίζεται μόνο στα στενά πλαίσια του νομού Τρικάλων και της Ελλάδας αλλά έχει ανοίξει τα φτερά του και ταξιδεύει στην Ευρώπη καθώς συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγής μαθητών , καθηγητών και όχι μόνο. Οι εκδρομές που πραγματοποιούνται είναι συνδεδεμένες όχι μόνο με την διασκέδαση αλλά τη γνήσια ψυχαγωγία και την πνευματική ανάταση των μαθητών .
Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων λοιπόν είναι ένα σχολείο που εξελίσσεται στον χρόνο, ακολουθεί τις πιο σύγχρονες τάσεις εκπαίδευσης και έχει ως κύριο στόχο οι μαθητές του να γίνουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες γνωστικά , ψυχικά και σωματικά.
Γράφουν οι μαθήτριες Κουγιούτα Ναυσικά-Μαρία, Κωνσταντάκου Σωτηρία, Μάνου Σωτηρία, Μπλαντή Νικολέτα