Μια από τις δράσεις του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ είναι οι στρατηγικές συμπράξεις στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης που αφορούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών μεταξύ σχολείων. Σ’ αυτές τις Στρατηγικές Συμπράξεις ενθαρρύνεται η συμμετοχή σχολείων από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, ώστε μέσα από την αλληλεπίδραση σε επίπεδο δεξιοτήτων και εμπειριών οι συμμετέχοντες φορείς να αυξάνουν την ικανότητά τους για διεθνική συνεργασία και να παράγουν υψηλής ποιότητας καινοτόμα προϊόντα. Απώτερος στόχος των Στρατηγικών Συμπράξεων που υλοποιούνται με επιχορήγηση από το πρόγραμμα Erasmus+ είναι να αποφέρουν θετικά αλλά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα για τα άτομα και τους φορείς που συμμετέχουν στις δραστηριότητες, αλλά και να επιφέρουν βελτιώσεις στα συστήματα και τις πολιτικές για την εκπαίδευση στην Ευρώπη.
Στο πλαίσιο αυτό, το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων συμμετέχει από πέρυσι στο πρόγραμμα Erasmus+/Δράση ΚΑ2 Στρατηγικές Συμπράξεις στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης, με τίτλο “My Nationality is HUMAN”, μαζί με σχολεία από τέσσερις άλλες ευρωπαϊκές χώρες: Βουλγαρία, Ρουμανία, Λετονία και Ιταλία. Η διάρκειά του είναι διετής, 2015-2017. Στόχος του προγράμματος είναι να προωθήσει τον ανθρωπισμό και την ανεκτικότητα στην καθημερινή ζωή των μαθητών μας. Η ανάπτυξη θετικών κοινωνικών δεξιοτήτων, ο αλληλοσεβασμός και το φιλικό κλίμα στο σχολείο επιτυγχάνονται μέσω των κοινών συνεργατικών δραστηριοτήτων μεταξύ των μαθητών μας αλλά και του διαμοιρασμού εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Πέρυσι πραγματοποιήθηκαν τρεις διακρατικές συναντήσεις μεταξύ των εταίρων. Η πρώτη το Νοέμβριο του 2015 στη Βουλγαρία, όπου είναι το συντονιστικό σχολείο της σύμπραξης. Σ’ αυτή την πρώτη συνάντηση τέθηκαν οι βάσεις της συνεργασίας και συζητήθηκε η συνολική πορεία της δράσης.
Η δεύτερη συνάντηση των εκπαιδευτικών αποστολών των συνεργαζόμενων σχολείων πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 2016, στο Torre del Greco της Ιταλίας και η τρίτη τον Απρίλιο στα Τρίκαλα, στη χώρα μας, όπου φιλοξενήθηκαν 16 μαθητές και 11 εκπαιδευτικοί.
Η τέταρτη διακρατική συνάντηση πραγματοποιήθηκε στη Λετονία από 3 έως 7 Οκτωβρίου 2016 στο σχολείο Ceres Pamatskola στην περιοχή Kandavas novads της Λετονίας.
Το πρόγραμμα της συνάντησης περιελάμβανε επίσκεψη στο σχολείο, όπου και φιλοξενήθηκαν οι μαθητές μας. Στο σχολείο φοιτούν μαθητές από τριών έως δεκαπέντε ετών. Η θερμή υποδοχή από τους μαθητές, τους καθηγητές και την διευθύντρια του σχολείου έκλεισε με μουσικές και τραγούδια της περιοχής στην αίθουσα εκδηλώσεων. Ακολούθησε η ξενάγηση στους χώρους του σχολείου, ένα κτήριο του 1840, το οποίο όμως διαθέτει όλα τα σύγχρονα μέσα, διαδραστικούς πίνακες, εργαστήριο πληροφορικής, αίθουσα οικοτεχνίας, αίθουσα καλλιτεχνικών, εστιατόριο ακόμα και σχολικό μουσείο το οποίο εξοπλίστηκε από δωρεές των μαθητών.
«…πήγαμε στο Ceres ένα χωριό λίγο έξω από την Ρίγα, όπου θα βρίσκαμε τα υπόλοιπα παιδιά του προγράμματος στο σχολειό στο οποίο θα μέναμε τις επόμενες 5 ημέρες. Η υποδοχή ήταν εγκάρδια και τα παιδιά πολύ φιλικά μαζί μας. Μας ξενάγησαν στο σχολείο, μας είπαν πως θα κοιμόμασταν σε κρεβάτια μέσα στις τάξεις και θα πλενόμασταν στα αποδυτήρια του γυμναστήριου. Τόσο η κτηριακή υποδομή και ο σχολικός εξοπλισμός όσο και το εκπαιδευτικό σύστημα διέφεραν πολύ από αυτά στην Ελλάδα. Και τα δυο είναι πιο οργανωμένα, πιο καλοδιατηρημένα και δείχνουν πιο ευχαρίστα από όσο αυτά στην πατρίδα μας. Κάθε σχολειό είχε το δικό του γήπεδο και γυμναστήριο το οποίο λειτουργούσε ως αθλητικό κέντρο. Τα παιδιά κάνουν διάφορες δραστηριότητες και εμείς είχαμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε. Επίσης, σε πολλά σχολεία, υπάρχουν τα επιπλέων μαθήματα όπως μαγειρική, χειροτεχνίες κ.λπ. όπου οι μαθητές ανακαλύπτουν και εξελίσσουν τις ικανότητες τους σε διάφορους τομείς. Τέλος, όποιος ήδη έχει επιλέξει τι θέλει να ασκήσει ως επάγγελμα, πάει (από την ηλικία των 14 κιόλας) σε ειδικά σχολεία –μερικά από τα οποία επισκεφτήκαμε- όπως το τεχνικό ή αυτό της μουσικής. Τέλος, οι μέρες που ακολούθησαν ήταν απερίγραπτα ωραίες. Μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε τον πολιτισμό και τον λαό της Λετονίας πολύ βιωματικά και να γίνουμε, έστω για λίγο καιρό, μέρος της. Επίσης, γευτήκαμε διάφορα παραδοσιακά φαγητά, λίγο ασυνήθιστα για της μεσογειακές μας προτιμήσεις, και διδαχτήκαμε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα σχετικά με την ιστορία της χώρας και τα έθιμα της»
Παράσχη Ιωάννα, Γ2
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές μας αφορούσαν την υγιεινή διατροφή και τις διατροφικές συνήθειες των νέων στη σημερινή εποχή. Έμαθαν για τις διατροφικές επιλογές των μαθητών της χώρας υποδοχής, γεύτηκαν τα τοπικά εδέσματα αλλά και συμμετείχαν στην παρασκευή τυριού και ψωμιού για το οποίο φημίζεται η Λετονία. Επιπλέον οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες που συνδύαζαν το ομαδικό πνεύμα και την εφευρετικότητα.
Το πιο ενδιαφέρον όμως κομμάτι της επίσκεψης ήταν η γνωριμία με διάφορους τύπους σχολείων που επισκεφτήκαμε: γυμνάσιο, τεχνικό λύκειο και ένα σχολείο–οικοτροφείο. Κοινός παρονομαστής όλων οι καλοδιατηρημένες κτηριακές υποδομές, ο άριστος εξοπλισμός, οι διαφορετικές αίθουσες για κάθε αντικείμενο, αίθουσα ψυχολόγου, αίθουσα για άτομα με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, αίθουσα εκδηλώσεων, σύγχρονα εργαστήρια πληροφορικής, χώρος ξεκούρασης και αναψυχής των μαθητών, εστιατόριο, αθλητικές εγκαταστάσεις, κλειστά γήπεδα μπάσκετ και στάδια.
«Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ότι για κάθε μάθημα είχαν διαφορετική αίθουσα ότι στο σχολείο υπήρχε ψυχολόγος και ότι για κουδούνι είχαν μουσική. Επίσης υπήρχε και μια αίθουσα όπου τα παιδιά έκαναν διάφορες δραστηριότητες και στην ώρα των διαλειμμάτων υπήρχε ένα δωμάτιο με καναπέδες, τραπέζια και κουζίνα όπου τα παιδιά μαγείρευαν, καθόντουσαν και χαλάρωναν.»
Μαυροπούλου Βαρβάρα, Γ1
Η ξενάγηση έγινε στην αγγλική γλώσσα από μαθητές των σχολείων που επισκεφτήκαμε οι οποίοι μας καλωσόρισαν παίζοντας μουσική, ένας τομέας στον οποίο δίνει ιδιαίτερη σημασία το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Επιπλέον, είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε για το εκπαιδευτικό σύστημα της Λετονίας, να μπούμε στις τάξεις και να παρακολουθήσουμε το μάθημα. Το τεχνικό σχολείο που επισκεφτήκαμε μετά από τετραετή εκπαίδευση και πρακτική άσκηση προετοιμάζει τους μαθητές για σεφ, υπαλλήλους εστίασης, διαχειριστές επιχειρήσεων εστίασης καθώς και μηχανολόγους. Οι φοιτούντες διαμένουν σε εστίες δίπλα στο σχολικό συγκρότημα και μας υποδέχθηκαν με νόστιμα μπισκότα καρότου και μηλόπιτα που έφτιαξαν οι ίδιοι για την περίσταση.
Στο γυμνάσιο η ομάδα είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει την λετονική κουζίνα στο εστιατόριο του σχολείου, αλλά και να συμμετέχει σ’ ένα παιχνίδι παρατήρησης, μνήμης και φυσικής άσκησης στον σύγχρονο αθλητικό χώρο του σχολικού συγκροτήματος.
Η επίσκεψη στο δημαρχείο μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε ενδιαφέροντα στοιχεία της περιοχής και να προβάλλουμε τον τόπο μας μέσα από τα δώρα που προσφέραμε στο Δήμαρχο.
Η εκδρομή στην πόλη Ventspils, μια παραθαλάσσια πόλη και λιμάνι στη βαλτική θάλασσα, μας έδωσε την ευκαιρία να επισκεφτούμε το επιστημονικό κέντρο τεχνολογίας “Kurzeme Demo Centre”, στο οποίο οι μαθητές μας συμμετείχαν σε διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια που στόχο είχαν να τους προβληματίσουν και να τους μυήσουν στο σοβαρό θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος.
Τέλος, η επίσκεψη στην πρωτεύουσα της Λετονίας, τη Ρίγα, με το ιστορικό κέντρο και την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των κτηρίων της, τα όμορφα πάρκα και τον ποταμό Νταουγκάβα (Daugava) που τη διασχίζει, χάραξε στη μνήμη μας όμορφες εικόνες.
Η μουσική και τα τραγούδια που ερμήνευσαν μαθητές, καθηγητές και γονείς των μαθητών στην αποχαιρετιστήρια εκδήλωση στο σχολείο, μας συνόδευσαν στο ταξίδι της επιστροφής. Τέλος, οι συγκινητικές στιγμές αποχωρισμού μεταξύ των αποστολών επιστέγασαν τις νέες φιλίες που δημιουργήθηκαν και σφράγισαν την κοινή διαπίστωση της επιτυχημένης συμβίωσης, της αποτελεσματικής κοινής συμμετοχής σε δράσεις εκπαιδευτικού περιεχομένου και των νέων εμπειριών που αποκτήθηκαν με στόχο την ευρωπαϊκή ταυτότητα των μαθητών μας.
«Έτσι ήρθε το τελευταίο πρωινό! Ημέρα αποχαιρετισμού με αγγλικά και λετονικά τραγούδια στο αμφιθέατρο και με κατασκευές από διάφορα είδη λουλουδιών, λαχανικών, φρέσκων φρούτων και πεσμένων φθινοπωρινών φύλλων. Τελευταία επίσκεψη στην πόλη Kandava και ένα τελευταίο ομαδικό παιχνίδι. Επιστροφή στο σχολείο και χωρίς να το καταλάβουμε έφτασε. η ώρα 7, η ώρα να πούμε με κάποιους αντίο, με άλλους «εις το επανιδείν». Με βαριά καρδιά συναντήσαμε τους καθηγητές μας και πήραμε τον γνωστό τώρα πια δρόμο της επιστροφής. Στα Τρίκαλα φτάσαμε το επόμενο μεσημέρι κατάκοποι από την αϋπνία αλλά γεμάτοι από νέες εμπειρίες, γνώσεις και ανεπανάληπτες όμορφες αναμνήσεις. Κι αν με ρωτούσαν αν θα το ξανάκανα η απάντηση θα ήταν «Οπωσδήποτε» γιατί μέσα σε μια μόλις εβδομάδα πλημμύρισα από εμπειρίες, γνώσεις, συναισθήματα.»
Αθανασία Μανθέλα, Γ’2
Από το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί: ο κος Γκούτας Κωνσταντίνος, διευθυντής, η κα Μαγαλιού Καλλιόπη, καθηγήτρια πληροφορικής, υπεύθυνη του προγράμματος και η κα Μπανάσιου Ευαγγελία, καθηγήτρια φιλόλογος καθώς και οι μαθήτριες της Γ΄ τάξης: Μανθέλα Αθανασία, Παράσχη Ιωάννα και Μαυροπούλου Βαρβάρα.
Για τις δράσεις του προγράμματος και τη γενικότερη ενημέρωση μπορείτε να επισκέπτεστε την αντίστοιχη ιστοσελίδα:
https://mynationalityishuman.wordpress.com
Μαγαλιού Καλλιόπη