Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης στους Δήμους Τρικκαίων και Καλαμπάκας


Αρκετές αλλά και ενδιαφέρουσες, για τους αιρετούς που εκλέχθηκαν προκειμένου να υπηρετήσουν τους νέους διευρυμένους Καλλικρατικούς Δήμους, είναι οι θεσμικές αλλαγές που προβλέπει η διοικητική μεταρρύθμιση αναφορικά με τη λειτουργία των Δήμων. Μια από αυτές είναι και η θεσμοθέτηση θέσης συμπαραστάτη του δημότη αλλά και της επιχείρησης στους Δήμους άνω των 20.000 κατοίκων έπειτα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

 Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τόσο οι δημοτικές αρχές Τρικκαίων και Καλαμπάκας εφόσον το επιθυμούν μπορούν να ξεκινήσουν τη διαδικασία για την επιλογή του κατάλληλου προσώπου για την παραπάνω θέση.

Πρόσωπο εγνωσμένου κύρους

Βάσει της σχετικής εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ. τη θέση καταλαμβάνει, κατόπιν προκήρυξης που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Δήμου, πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας. Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο προεδρείο του Δημοτικού Συμβουλίου κατά τη διαδικασία της έναρξης επιλογής.

Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση η οποία
λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση με την ίδια πλειοψηφία. Η αυξημένη πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) με την οποία επιλέγεται ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης, διασφαλίζει την ευρύτερη δυνατή συναίνεση για την επιλογή του ικανότερου προσώπου για το νέο θεσμό. Με την ίδια διαδικασία και πλειοψηφία επιτρέπεται η ανάκληση του συμπαραστάτη του δημότη για πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση. Δεν μπορεί να επιλεγεί ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης αιρετός Δήμου ή περιφέρειας ή βουλευτής. Μη υπάρχουσας αντίθετης ρύθμισης, για τη θέση μπορεί να επιλεγεί πρόσωπο που είναι δημότης άλλου δήμου.

Η θητεία και οι αρμοδιότητες του συμπαραστάτη

Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου πρόκειται για “νέο θεσμό εσωτερικής
διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών, επιχειρήσεων και Ο.Τ.Α., για την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης. Ο συμπαραστάτης έχει ως αποστολή, πέραν από την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του δημάρχου και άλλων αιρετών οργάνων του δήμου από τη συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών. Μέσω του συμπαραστάτη, θα αποτρέπονται πρόσθετες διαδικασίες (προσφυγές σε ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη δικαιοσύνη), επειδή πολλά προβλήματα κακοδιοίκησης θα επιλύονται στο πλαίσιο του ίδιου Ο.Τ.Α., με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση διαδικασιών, πόρων, χρόνου, χρήματος και ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των πολιτών”.

Ο συμπαραστάτης, υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του Δήμου, των νομικών του προσώπων και επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερομένους. Στον συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης, εφόσον για τη θέση επιλεγεί πρόσωπο που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 93 παρ. 1 του Νόμου 3852/2010, χορηγείται υποχρεωτική άδεια για όλο το χρονικό διάστημα της θητείας του. Αξίζει να επισημανθεί τέλος ότι οι δημοτικές αρχές οφείλουν μέχρι τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου του 2011 να έχουν ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες που απαιτούνται για την εφαρμογή της παραπάνω διάταξης του Καλλικράτη προς όφελος των τοπικών κοινωνιών των νέων Δήμων.

Προηγούμενο άρθρο Τι περιλαμβάνει η πρόταση για 92 δίμηνες προσλήψεις
Επόμενο άρθρο Ευάλωτοι στη νέα γρίπη