Στην τελική ευθεία για Ε65 –ιονια οδό; – Βέβαιος ο Υπ. Ανάπτυξης για επανεκκίνηση των οδικών αξόνων τον Απρίλιο


Βέβαιος, ότι στους μεγάλους, υπό κατασκευή, αυτοκινητοδρόμους -μετά από σχεδόν δυόμιση χρόνια «ξηρασίας»- θα μπουν από τον επόμενο μήνα  μπουλντόζες, εμφανίστηκε χθες ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης. Η χρονική συγκυρία είναι πολύ κρίσιμη για τους οδικούς άξονες και ειδικά για την Ιόνια Οδό και τον Ε65.
Οι διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα βρίσκονται στην κορύφωσή τους και όπως ανέφερε ο Υπουργός σε λίγες ημέρες θα μπουν στην τελική ευθεία. Ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε (στη ΝΕΤ) την πεποίθησή του πως στο τέλος θα μείνουν οι περισσότερες τράπεζες (από τις 43 συνολικά, εκ των οποίων όμως πολλές έχουν έδρα σε χώρες με οικονομικά προβλήματα όπως η Ισπανία και Ιρλανδία), κάτι που αν γίνει «θα αποτελεί αναμφίβολα και ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία».

Νέες θέσεις εργασίας…

Τι σημαίνει όμως  η άμεση επανεκκίνηση των οδικών αξόνων και κυρίως ο Ε65 για τη Θεσσαλία; Κατ’ αρχάς, αναμένεται να ανοίξουν πολλές θέσεις εργασίας, γεγονός που θα συμβάλλει καθοριστικά στην τοπική οικονομία.
Βέβαια, χρειάζεται πάνω απ’ όλα και κυρίως ο Ε65, να κατασκευαστεί στο ακέραιο και να μην υπάρξει κάποιο «κούρεμα» (όπως εντόνως λέγεται για τον Ε65, που είναι και ο πιο… προβληματικός άξονας απ’ όλους).
Συνολικά από την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων θα ανοίξουν συνολικά 25.000 θέσεις εργασίας, μόνο για την κατασκευή τους, συν βέβαια αυτές που θα δημιουργηθούν για την συντήρησή τους. Και εννοείται, βεβαίως, πως η δημιουργία τους θα είναι μια «ένεση ζωής» για τη Θεσσαλία και αντίστοιχα για την Ήπειρο, αφού θα ανοίξουν αναπτυξιακοί τομείς και θα αρθεί οριστικά η απομόνωση των περιοχών μας. Συν τοις άλλοις, αναμένεται να δουλέψουν, μετά από καιρό, και κάποιες μικρές κατασκευαστικές εταιρίες…

 

Το τραπεζικό σκηνικό…

Μέχρι να γίνουν αυτά όμως, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς. Και όπως εξάγεται από πληροφορίες, οι εκτιμήσεις του κ. Χατζηδάκη, για επανεκκίνηση τον Απρίλιο, είναι αρκετά αισιόδοξες, αν και απομένει η πραγματικότητα για να τις επιβεβαιώσει.
Το τραπεζικό σκηνικό που δημιουργείται αφορά κυρίως τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες περιμένουν πώς και πώς την ανακεφαλαιοποίησή τους. Όπως έχει δεσμευθεί ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, αυτή θα γίνει έως το Πάσχα. Κάτι, που εάν επαληθευτεί, ουσιαστικά καθιστά βάσιμα τα όσα είπε και χθες ο κ. Χατζηδάκης και βέβαια θα είναι πολύ πιθανό να μπουν οι πρώτες μπουλντόζες τον Απρίλιο, δηλαδή σε λίγες εβδομάδες από σήμερα!

Τα δάνεια…

Βέβαια, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα στο ελληνικό τραπεζικό «γίγνεσθαι», με τις συγχωνεύσεις Ιδρυμάτων, αναδεικνύεται ο ρυθμιστικός ρόλος που θα έχουν δυο –τρεις τράπεζες.
Ενδεικτικά, το «Βήμα» ανέφερε πρόσφατα, πως η συνάθροιση δανείων των υπό συγχώνευση τραπεζών καθιστούν την Τράπεζα «Πειραιώς» ρυθμιστή για την χρηματοδότηση των έργων. Και αυτό γιατί ήδη το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα διέθετε το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο από το σύνολο των 43 τραπεζών (400 εκατ. ευρώ). Παράλληλα,  η απορρόφηση της ΑΤΕ ανεβάζει τα δάνεια σε περίπου 730 εκατ. ευρώ, ενώ και η απορρόφηση της Γενικής Τράπεζας (συμμετέχει στον δανεισμό των παραχωρήσεων με 170 εκατ. ευρώ), κάνει το νέο σχήμα Πειραιώς – ΑΤΕ – Geniki να έχει δάνεια ύψους 900 εκατ. ευρώ προς τους κατασκευαστές.
Πρόκειται για ένα ποσό κάτι λιγότερο από το εν τρίτο του συνολικού δανεισμού και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης (3,3 δισ. ευρώ). Το ποσό αυτό γίνεται ακόμη μεγαλύτερο εάν υπολογίσει κανείς το deal Alpha – Εμπορικής, που έχουν μερίδιο στα δάνεια των έργων ύψους 470 εκ. ευρώ, καθώς και την συγχώνευση Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ) και Eurobank (έχουν σχεδόν 600 εκ. ευρώ δάνεια).
«Να γιατί, η άμεση ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, θα ανάψει, πρακτικά, και το …πράσινο φως για την επανεκκίνηση των έργων» αναφέρουν κύκλοι. Πάντως, να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μερίδιο δανεισμού ανήκει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (350 εκατ. ευρώ), ενώ υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη Τράπεζα ενέκρινε δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα για τα έργα.

 

Προηγούμενο άρθρο Ευχαριστήριο του Δημοτικού Ωδείου Τρικάλων
Επόμενο άρθρο Τελετή Παράδοσης – Παραλαβής Διοικήσεως ΣΜΥ