Πολλοί κίνδυνοι ελλοχεύουν από την ανεξέλεγκτη έκθεση των παιδιών στο διαδίκτυο. Αποκαλυπτικά είναι τα συμπεράσματα έρευνας μιας ομάδας ψυχολόγων και κοινωνιολόγων της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων που απευθυνόταν σε παιδιά κυρίως της έκτης δημοτικού.
Όπως επισημαίνεται σε σχετικό ενημερωτικό δελτίο «μέσα από αυτή την επαφή με τους μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων του δημοτικού, 17 σχολείων της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων (651 μαθητές), συγκεντρώθηκαν στοιχεία που μας δίνουν μια γενική εικόνα του μεγέθους της έκθεση των παιδιών στους κινδύνους του διαδικτύου.
Η πλειονότητα των μαθητών του δημοτικού (98%) δήλωσαν ότι είναι χρήστες του διαδικτύου. Όμως μόλις το 17% πιστεύουν ότι έχουν την επίβλεψη από κάποιο γονιό, ή έστω την φυσική παρουσία κάποιου γονιού στο χώρο όταν είναι στο διαδίκτυο. Ενώ όλοι σχεδόν οι μαθητές δήλωσαν ότι το σωστό είναι ο χρόνος περιήγησης τους στο διαδίκτυο να μη ξεπερνά τη μία ώρα ημερησίως, το 41% μπαίνει στο διαδίκτυο έως 3 ώρες την ημέρα.
Αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό 20% που ανέφερε ότι παραμένει στον υπολογιστή πάνω από 3 ώρες την ημέρα. Το ποσοστό των μαθητών που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το κινητό τους για να μπουν στο διαδίκτυο φτάνει το 37%, ενώ το ποσοστό των μαθητών που επισκέπτονται και internet café αγγίζει το 39%. Το 83% παίζει παιχνίδια online, το 89% μπαίνει στο youtube, και οι μισοί από αυτούς που μπαίνουν στο ίντερνετ έχουν έναν λογαριασμό facebook.
Ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό που άγγιζε το 33% δήλωσε ότι έχει μιλήσει με αγνώστους έστω μία φορά. Σημαντικές διαφορές εμφανίζονται μεταξύ αγοριών και κοριτσιών στις απαντήσεις τους. Τα αγόρια σε πολύ μεγαλύτερα ποσοστά από τα κορίτσια δήλωσαν ότι: α) επισκέπτονται internet café, β) παραμένουν στο διαδίκτυο πάνω από τρεις ώρες την ημέρα, και γ) συνομιλούν με αγνώστους. Τα κορίτσια αντιθέτως πιστεύουν σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα αγόρια ότι: α) έχουν την επίβλεψη των γονιών τους όταν μπαίνουν στο διαδίκτυο και β) απασχολούνται μόνο μία ώρα την ημέρα στο διαδίκτυο». Όπως συμπληρώνουν οι ερευνητές «αυτό
που φαντάζει ιδιαίτερα σοκαριστικό είναι η πρόωρη ένταξη των παιδιών σε αυτόν τον σκληρό, κυνικό, εθιστικό, εικονικό κόσμο, η εξοικείωση τους σε μια στιγμιαία, επιπόλαια αλληλεπίδραση με αγνώστους στα online παιχνίδια, η οποία κυρίως περιλαμβάνει την ανταλλαγή υβριστικών μηνυμάτων, και η εκπαίδευση τους σε ορολογίες και πρακτικές, τις οποίες αδυνατούν να διαχειριστούν με ωριμότητα».
Η καλή επικοινωνία με το παιδί, ο απλός και καθαρός λόγος του γονιού, απαλλαγμένος από άγχος, υπερβολές, και επικριτική διάθεση, μπορούν να αποτελέσουν την καλύτερη μέθοδο προστασίας απέναντι στις συνεχείς προκλήσεις του διαδικτύου.
Στο πρόγραμμα ασφαλούς χρήσης διαδικτύου συμμετείχαν οι Ανδρέου
Βασιλική- Ψυχολόγος, Γραβάνη Ευαγγελία- Κοινωνιολόγος, Μπαλά Σοφία-Κοινωνιολόγος, Ντιρογιάννης Νίκος-Ψυχολόγος, Πυργιώτη Ελένη-Ψυχολόγος, Τρίγκα- Μούχα Εριφύλη-Ευαγγελία, Κοινωνιολόγος.
Thessalianews.gr