Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλει για την προώθηση της επικοινωνίας και της επιμόρφωσης των μελών της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικών και γονέων , πραγματοποίησε την 2η για εφέτος επιμορφωτική του συνάντηση, την Τετάρτη 4/12/2013 και ώρα 6.30-8.30 μ.μ με θεματική επιλογή:«Συγκρούσεις και Συναισθήματα στη Σχολική ζωή» και με εισηγήτρια την κ. Καραμπατζάκη Δέσποινα, διδάκτορα ψυχολογίας και υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του 3ου Γυμνασίουκαι είχε διττό χαρακτήρα, θεωρητικό και βιωματικό.
Η κ. Καραμπατζάκη αναφέρθηκε στη σύγχρονη αντίληψη για το ρόλο του σχολείου ως πλαισίου που νοιάζεται και φροντίζει το μαθητή, που προάγει όχι μόνο τη μάθηση, αλλά και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και προσαρμογή των παιδιών, που έχει προσδώσει μια νέα προοπτική στο πάγιο αίτημα για ποιοτική εκπαίδευση και ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον. Η προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευεξίας στη σχολική κοινότητα και στη διαμόρφωση ενός κλίματος αμοιβαίου σεβασμού, κατανόησης και αποδοχής των ιδιαιτεροτήτων μέσα στη σχολική τάξη, μέσω της καλλιέργειας δεξιοτήτων σε θέματα επικοινωνίας, κατανόησης και συνεργασίας, εφαρμόζεται είτε από σχολικούς ψυχολόγους, είτε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μετά από κατάλληλη κατάρτιση και επιμόρφωση.
Η εισηγήτρια, μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των συμμετεχόντων, κατά ομάδες, σε φάσεις ομαδοσυνεργατικής εμψύχωσης και διδασκαλίας, επεσήμανε προβλήματα στην επικοινωνία εκπαιδευτικών-μαθητών, μαθητών-μαθητών, γονέων-μαθητών, που ως τροχοπέδη της προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης των μελών της σχολικής κοινότητας, μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα από τη συμβουλευτική διάσταση του ρόλου του εκπαιδευτικού, τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας, την ενσυναίσθηση και τις δεξιότητες επικοινωνίας στο σχολικό περιβάλλον.
Στη συνέχεια η κ. Καραμπατζάκη Δέσποινα περιέγραψε γλαφυρά, μέσα από βιωματικές αφηγήσεις, παραδείγματα και τις επισημάνσεις και παρεμβάσεις των εμπλεκομένων που προκλήθηκαν, την κομβική σημασία της εξελικτικής πορείας της αυτοαντίληψης, της πολυδιάστατης δομής της και της αναγνώρισης, έκφρασης και διαχείρισης των συγκρούσεων και των συναισθημάτων που αυτές προκαλούν. Οι ακόλουθες υποενότητες λειτούργησαν ως βασικοί άξονες της αναλυτικής της παρουσίασης:
– Συναισθηματική ανάπτυξη του ατόμου και δη του εφήβου
– Πως ερμηνεύουν και αντιμετωπίζουν παιδιά και ενήλικες τις συγκρούσεις στο χώρο του σχολείου και τα αρνητικά και δυσάρεστα συναισθήματα που προκύπτουν από αυτές
– Συναισθήματα και μαθησιακή διαδικασία
– Διαφυλικές διαφορές και συναισθήματα
– Η επίδραση των συγκρούσεων στην ψυχική υγεία των ατόμων
– Δεξιότητες συναισθηματικής επάρκειας
– Συναισθηματική νοημοσύνη – Συναισθηματική αγωγή στο σχολικό πλαίσιο: η σημασία της ενσυναίσθησης
– Δομή και περιεχόμενο της ενότητας “Συναισθήματα” :Αυτοαντίληψη-Αυτοεκτίμηση, Διαστάσεις της αυτοαντίληψης
Η έμπειρη σε θέματα σχολικής ψυχολογίας εισηγήτρια έκλεισε την παρουσίασή της με έναν εύγλωττο, συμβολικό μύθο που είχε στο επίκεντρό του την ψυχική ευελιξία και ανθεκτικότητα μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων στην εποχή της κρίσης, αφού στον «μυστικό κήπο» των συγκρούσεων και των συναισθημάτων κατά τη διάρκεια της σχολικής μας ζωής ανθίζουν χαμόγελα , θυμοί, απλώνονται αγκαλιές, σφίγγονται γροθιές, ξεχνιούνται λύπες, παραμερίζονται ντροπές, απαλείφονται φόβοι, κρύβονται, και ταυτόχρονα, αποκαλύπτονται πρόσωπα.