Στα Άγια Μετέωρα, λίγο πριν το μοναστήρι του Αγίου Νικολάου του Αναπαυσά, όπως ανεβαίνουμε από το Καστράκι, ξεκινά προς τα αριστερά ένας ασφαλτοστρωμένος δρόμος που σε δυόμιση περίπου χιλιόμετρα οδηγεί στην Ιερά Μονή Υπαπαντής, μετόχι της Ιεράς Μονής του Μεγάλου Μετεώρου. Μόλις πλησιάζεις στην Μονή που είναι κτισμένη μέσα σε έναν βράχο μπορείς στον απέναντι λόφο να διακρίνεις το άγαλμα του παπα – Θύμιου του Βλαχάβα.
Τοποθετήθηκε εκεί το 1990 για να γιορταστούν τα Βλαχάβεια από τον τότε ηγούμενο της Ιεράς Μονής του Μεγάλου Μετεώρου Αθανάσιο. Την χρονιά εκείνη η εν λόγω Ιερά Μονή γιόρτασε τα 600 χρόνια από την ίδρυσή της και υποδέχτηκε τον Οικουμενικό Πατριάρχη Δημήτριο τον Α’. Αξίζει όλοι, μικροί και μεγάλοι, όσοι δεν επισκεφτήκατε τον τόπο αυτό να τον επισκεφτείτε, διότι πέραν της ιστορικής του αξίας το τοπίο γύρω είναι εντυπωσιακό.
Στα γύρω βουνά, στις αρχές του 19ου αιώνα, λίγο πριν την επανάσταση του 1821, έγιναν πολλές μάχες μεταξύ των παλικαριών του παπα – Θύμιου και των στρατιωτών του Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Ο παπα – Θύμιος Βλαχάβας γεννήθηκε περίπου στα 1770. Έγινε ιερέας αλλά, όταν ο πατέρας του Αθανάσιος, αρματολός των Χασίων, πέθανε ανέλαβε ως αρχηγός το αρματολίκι των Χασίων χωρίς ποτέ να βγάλει τα ράσα. Στο ένα χέρι κρατούσε τον σταυρό όταν πολεμούσε και στο άλλο το σπαθί ή το ντουφέκι.
To 1806 άρχισε ο Ρωσοτουρκικός πόλεμος και οι Ρώσοι έπεισαν τους Έλληνες της Θεσσαλίας με αρχηγό τον παπα – Θύμιο να κηρύξουν την επανάσταση εναντίον των Τούρκων και του Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Στην αρχή τα πράγματα πήγαιναν καλά για του Έλληνες όμως μόλις οι Ρώσοι συνθηκολόγησαν με τους Τούρκους ο Αλή Πασάς θέλησε να επανακτήσει τον έλεγχο των Αγράφων και των Χασίων όπως και τα κατάφερε σκοτώνοντας με δόλο των Κατσαντώνη αργηγό των κλεφτών στα Άγραφα.
Ο παπα – Θύμιος τότε γίνεται πειρατής του Αιγαίου και καταφεύγει στην Σκόπελο όπου οι Έλληνες είχαν τριάντα πειρατικά καράβια με 140 κανόνια. Έγινε ο φόβος και τρόμος των Τούρκων στα παράλια της Πιερίας. Η Υψηλή Πύλη προσπάθησε να προσεταιριστεί τον παπα – Θύμιο και ανάγκασε τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’ να προτρέψει τον επαναστάτη παπά να γυρίσει στα καθήκοντα του ιερέως. Και ο Αλή Πασάς προσπάθησε να πείσει τους κατοίκους της Σκοπέλου να τον παραδώσουν, αυτοί όμως στηριζόμενοι στα πειρατικά τους καράβια αρνήθηκαν.
Τότε ο Αλής κατέφυγε στο δόλο. Στέλνει πλαστογραφημένη επιστολή στον παπα – Θύμιο εκ μέρους των συναγωνιστών του Λαζαίων για «αντάμωμα» στην Κατερίνη. Ανυποψίαστος και χωρίς προφυλάξεις αυτός σπεύδει να τους συναντήσει και έτσι εύκολα συλλαμβάνεται. Οδηγείται στις φυλακές των Ιωαννίνων. Μένει ατάραχος πριν το μαρτύριό του διότι γνώριζε καλά από πριν τι θα πάθαινε αν έπεφτε στα χέρια του Αλή. Ο δήμιος τον τεμαχίζει σε τέσσερα κομμάτια και στην συνέχεια διαμελισμένο το σώμα του σκορπίζεται στα δρομάκια των Ιωαννίνων. Έτσι το 1809 τελειώνει η ιστορία του ένδοξου Εθνομάρτυρα παπα – Θύμιου Βλαχάβα αρχηγού των κλεφτών των Χασίων λίγο πριν την επιτυχημένη πια επανάσταση του 1821.