Ο Βουλευτής Τρικάλων Γ. Κυρίτσης για διόδια και Ε65


Η Κυβέρνηση στο πλαίσιο των αναθεωρημένων Συμβάσεων για την κατασκευή των μεγάλων οδικών έργων προωθεί νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων για όλες τις κατηγορίες οχημάτων που υπολογίζονται από 33% έως 60%, ενώ θα προστεθούν και νέοι σταθμοί διοδίων. Η αύξηση συνδέεται με την επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας από τις αρχές του νέου έτους. Μάλιστα, η τιμή βάσης των 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο θα υπόκειται και σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή οδηγώντας σε νέες αυξήσεις διοδίων στο μέλλον, σύμφωνα με τις αρχικές συμβάσεις του 2007.

Πρόκειται για μια επιπλέον απόδειξη της προχειρότητας μιας εισπρακτικής πολιτικής «στο γόνατο» που δεν λαμβάνει υπόψη τα στοιχειώδη δεδομένα της πραγματικότητας αλλά αντιδρά σπασμωδικά σε πιέσεις και συμφέροντα. Μια τέτοια πολιτική δεν λαμβάνει υπόψη ότι:

  • Οι πολίτες δεν έχουν να πληρώσουν υπερβολικά ποσά για τη χρήση των δρόμων.

  • Οι πολίτες θα χρησιμοποιούν τους παράδρομους με ότι συνεπάγεται για την ασφάλειά τους (όποιος πέρασε από τον παράδρομο καρμανιόλα του Πυργετού ή από την παλιά Εθνική οδό Λάρισας – Βόλου κατανοεί με πόσο αίμα θα πληρώσουμε την αύξηση).

  • Θα μειωθούν τα έσοδα από τα διόδια αφού είναι δεδομένο ότι θα μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος.

  • Θα αυξηθεί το κόστος των μεταφορών (δηλαδή θα αυξηθεί και η τιμή των μεταφερόμενων προϊόντων) σε μια εποχή που έχουμε ανάγκη από την “ανταγωνιστικότητα” και τη “μείωση των τιμών στο ράφι” (οι επαγγελματίες των μεταφορών επισημαίνουν ότι για ένα πήγαινε-έλα στην Αθήνα πληρώνουν 400 ευρώ σε πετρέλαια και τώρα με τις αυξήσεις θα πρέπει να πληρώνουν και άλλα 200 ευρώ στα διόδια).

Οι μόνοι κερδισμένοι είναι οι παραχωρησιούχοι, οι οποίοι έχουν ήδη εισπράξει συνολικά άνω των 3 δισ. ευρώ από πληρωμές του Δημοσίου και διόδια για τα ημιτελή έργα στους τέσσερις οδικούς άξονες. Πρόκειται για κάλυψη των μεγάλων απαιτήσεων των εργολάβων για τις απώλειες εσόδων που είχαν λόγω των καθυστερήσεων στα έργα μέχρι την υπογραφή των συμβάσεων.

Επιπλέον, κόβεται οριστικά από τις συμβάσεις παραχώρησης ένα μεγάλο κομμάτι του Ε65. Από τα 231 χλμ. του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65) θα κατασκευαστούν σε αυτή τη φάση μόνο 90 χλμ. και μένουν απ’ έξω τα τμήματα Λαμίας – Ξυνιάδας και Τρικάλων – Γρεβενών που είναι και τα πιο δύσκολα από τεχνικής άποψης (και κατά συνέπεια έχει μεγάλο κόστος κατασκευής).

Η νέα αύξηση θέτει επί τάπητος μια σειρά από ερωτήματα:

  • Γιατί οι εργολάβοι πρέπει να αποζημιωθούν με την αύξηση των διοδίων;

  • Γιατί δεν λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάσταση των πολιτών που χρησιμοποιούν τους δρόμοι;

  • Για ποιους τελικά κατασκευάζονται οι δρόμοι;

  • Με ποιους πόρους θα συντηρούνται;

  • Γιατί ενώ μοιράζονται οι αυξήσεις στους παραχωρησιούχους δεν υλοποιείται ο Ε65;

  • Γιατί δεν προκρίνεται η πολιτική μείωσης των τιμών ώστε να αυξηθεί η κίνηση και επομένως τα έσοδα;

Το αρμόδιο Υπουργείο πρέπει τώρα να αναθεωρήσει την απόφασή του.

Γιώργος Κυρίτσης

Βουλευτής Τρικάλων

Προηγούμενο άρθρο Εκδήλωση τιμής από την «Πανθεσσαλική Στέγη» για τα 132 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλίας
Επόμενο άρθρο Έπαιξαν σε τoυρνουά Ακαδημία ΑΟΤ–Αχιλλέας-Καλύβια-Κορασίδες ΑΟΤ