Μία επιτυχημένη περιπέτεια


Όταν στις αρχές του 2003 ανέλαβα Πρόεδρος του Δ.Σ. της Π.Α.ΔΥ.Θ. Α.Ε. , ως πρόεδρος της ΤΕΔΚ Ν. Τρικάλων, είχα μπροστά μου ένα βουνό υποχρεώσεων και έπρεπε μαζί με τους Δημάρχους των Νομών Τρικάλων και Καρδίτσας να επιλύσουμε μεγάλα προβλήματα που μας πίεζαν αδυσώπητα.

Οι ανεξέλεγκτες χωματερές λειτουργούσαν με απαράδεκτες συνθήκες σε 48 δήμους της Δυτ. Θεσσαλίας , δίπλα στα ποτάμια , σε ρέματα, δίπλα σε οικισμούς δημιουργώντας ένα εφιαλτικό σκηνικό. Πάνω από 160 χωματερές παλιές και νέες έπρεπε να αποκατασταθούν το συντομότερο δυνατόν διότι οι μηνύσεις από τους εισαγγελείς ήταν αλλεπάλληλες ενώ η πίεση από το Υπουργείο Εσωτερικών ήταν συνεχής. Ο ΧΥΤΑ των Τρικάλων δεν είχε αρχίσει να κατασκευάζεται ενώ στην Καρδίτσα οι προσφυγές στο ΣΤΕ είχαν «κολλήσει» την εξέλιξη της μελέτης.

Παράλληλα έπρεπε να προωθήσουμε την ανακύκλωση και η νεοσύστατη ΕΕΑΑ Α.Ε. ζητούσε να παραχωρηθεί έκταση για την κατασκευή ενός Κέντρου Διαλογής Ανακυκλούμενων Υλικών (Κ.Δ.Α.Υ.) και υπήρχε άρνηση από τους κατοίκους πολλών περιοχών για την εγκατάστασή του. Οι Δήμοι του Ν. Τρικάλων αρνήθηκαν και έπρεπε να υπερβεί εαυτόν ο Δήμαρχος Καρδίτσας Χρήστος Τέγος για να πείσουμε τους κατοίκους του Αρτεσιανού για να επιτρέψουν την εγκατάσταση στα όρια του οικισμού με αντάλλαγμα την δέσμευση ότι όλοι οι εργαζόμενοι θα είναι κάτοικοι του οικισμού.

Πραγματικά το εργοστάσιο προϋπολογισμού 5 εκατομμυρίων ευρώ έγινε και από το 2006 είκοσι περίπου άτομα εργάζονται καθημερινά στο ΚΔΑΥ, όπου γίνεται επεξεργασία περίπου 3.000 τόνων ετησίως.

Στην συνέχεια ξεκίνησε η προσπάθεια να γίνουν πέντε σταθμοί μεταφόρτωσης , ενώ ο ΧΥΤΑ Τρικάλων ολοκληρώθηκε το 2006 αλλά δεν υπήρχε δρόμος πρόσβασης για να πάμε τα σκουπίδια. Ο αρχικά προβλεπόμενος από την μελέτη δρόμος στον οποίο είχαν αρχίσει εργασίες κατασκευής, σταμάτησε με απόφαση δικαστηρίου μετά από προσφυγή του Δήμου Εστιαιώτιδας που δεν ήθελε να περάσει μέσα από τα όριά του! Οι κάτοικοι έκαψαν τα μηχανήματα του εργολάβου που εγκατέλειψε το έργο. Απελπισία αλλά και συνεχής προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος. Ευτυχώς το Δ.Σ. του γειτονικού Δήμου Παλαιοκάστρου, μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις αποδέχτηκε τα προτεινόμενα αντισταθμιστικά μέτρα και συνηγόρησε στην νέα χάραξη.

Η κοινωνική συναίνεση μπροστά στο τεράστιο πρόβλημα ήταν αξιοθαύμαστη σε τέτοιο βαθμό, που κατασκευάσθηκε 11 χιλιόμετρα δρόμος μέσα από ιδιοκτησίες, χωρίς απαλλοτριώσεις, παρά μόνο με συμβολική αποζημίωση, οι κάτοικοι δώρισαν τα χωράφια τους στον Δήμο !

Έτσι ο ΧΥΤΑ άνοιξε στα τέλη του 2008 και 11 εργαζόμενοι που προέρχονται από τον Δήμο Παλαιοκάστρου πιάνουν δουλειά. Ο ΧΥΤΑ της Καρδίτσας ματαιώθηκε αλλά τα σκουπίδια έγιναν δεκτά στον ΧΥΤΑ των Τρικάλων, ο οποίος πλέον δέχεται πάνω από 90. 000 τόνους σκουπίδια ετησίως. Τελειώνει τώρα η μάχη της αποκατάστασης των χωματερών με χρήματα που εξασφάλισε το Υπουργείο Δημοσίων Έργων με παρέμβαση του Γιώργου Σουφλιά και μέσω της Περιφέρειας Θεσσαλίας διατίθενται πάνω από 10 εκατ. Ευρώ για την περιβαλλοντική αποκατάσταση των δύο Νομών. Η Δυτική Θεσσαλία είναι η πρώτη περιοχή της χώρας που ολοκληρώνει την περιβαλλοντική αποκατάσταση των ανεξέλεγκτων χωματερών με την σημαντική συμβολή του Υφυπουργού Εσωτερικών Θανάση Νάκου και του Γ.Γ. της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Φώτη Γκούπα.

Στον ΧΥΤΑ ξεκινά η μελέτη για την κατασκευή της ΜΕΑ που χωροθετήθηκε μέσα στον χώρο του ΧΥΤΑ με ομόφωνες αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων. Η μελέτη ολοκληρώθηκε και έχει υποβληθεί από τον Ιανουάριο του 2011 στο ΥΠΕΚΑ για την έγκριση της Περιβαλλοντικής Μελέτης. Πρόκειται για ένα σύγχρονο εργοστάσιο που θα επεξεργάζεται 100.000 τόνους στερεά απόβλητα και θα κοστίζει 35 εκατομ. Ευρώ. Θα παράγεται ηλεκτρική ενέργεια και κομπόστ για την βελτίωση των αγροτικών καλλιεργειών. Επιθυμία όλων είναι η ΜΕΑ να γίνει με πλήρη επιχορήγηση από το Ταμείο συνοχής και την λειτουργία της να συνεχίσει η ΠΑΔΥΘ Α.Ε.

Όλη αυτή η περιπέτεια έχει να αποδείξει αρκετά ωφέλιμα συμπεράσματα, που μπορούν να φανούν χρήσιμα, για να λύσουμε τα προβλήματα σε άλλες περιοχές που ακόμη και σήμερα έχουν ανεξέλεγκτες χωματερές.

1. Διαδημοτικές Εταιρείες με μορφή Α.Ε. είναι η καλύτερη πρόταση για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων, διότι διαθέτουν ικανοποιητική ευελιξία.

2. Ισχυρή βούληση από τους Δημάρχους για την υπερπήδηση των εμποδίων που είναι κοινωνικά ,νομικά και τέλος οικονομικά.

3. Αντισταθμιστικά μέτρα αποζημίωσης όσων θίγονται οι ιδιοκτησίες τους, με ανταλλαγή εκτάσεων, οικονομική αποζημίωση.

4. Παράκαμψη των οικισμών με δρόμους στους οποίους θα κινούνται τα απορριμματοφόρα που κινούνται προς ΣΜΑ και ΧΥΤΑ.

5. Θέσεις εργασίας σε κατοίκους των οικισμών υποδοχής.

6. Ποσοστό μέχρι 4% επί των ακαθαρίστων εσόδων του ΦΟΔΣΑ να κατανέμεται στον οικισμό που έχει τον ΧΥΤΑ.

7. Απαλλαγή από τα τέλη καθαριότητος σε όλους τους κατοίκους του οικισμού για όσο διάστημα λειτουργεί ο ΧΥΤΑ.

Η ικανοποίηση για την προσπάθεια γίνεται μεγαλύτερη για μένα και για όλους όσους συνεχίζουμε την προσπάθεια για μία καθαρή Δυτική Θεσσαλία, από τα οικονομικά αποτελέσματα που παρουσιάζει η ΠΑΔΥΘ Α.Ε. από το 2009 μέχρι σήμερα.

1. Κύκλος Εργασιών 3.000.000 ευρώ

2. Κόστος Λειτουργίας 2.500.000 ευρώ

3. Καθαρά Κέρδη 400.000 ευρώ

4. Φόροι και Φ.Π.Α. 200.000 ευρώ

5. Προσωπικό 39 άτομα

Η τιμή μονάδος στον ΧΥΤΑ από το 2008 είναι σταθερή 15 ευρώ ανά τόνο και 15 ευρώ η μεταφόρτωση στους ΣΜΑ. Παραλαμβάνονται συνολικά 83.000 τόνοι οι οποίοι σταδιακά μειώνονται λόγω της κρίσης. Εκτελούνται 1.000 δρομολόγια ανακύκλωσης και μεταφέρονται ετησίως 3.000 τόνους ανακυκλούμενα υλικά προς το Κ.Δ.Α.Υ. , ενώ όλοι οι κάδοι παραχωρούνται δωρεάν στους δήμους.

Στα τέσσερα χρόνια πλήρους λειτουργίας δεν ελήφθη κανένα τραπεζικό δάνειο και την χρηματοδότηση της εταιρείας παρείχαν οι ΤΕΔΚ Τρικάλων και Καρδίτσας οι οποίες σταδιακά έλαβαν τα χρήματά τους πίσω .

Σήμερα η Π.Α.ΔΥ.Θ Α.Ε. στις 31/12/2012, διαθέτει συνολικά κέρδη 1.528.527 ευρώ που κατανέμονται σε Αποθεματικό Αποκατάστασης ύψους 600.397 ευρώ και σε Κέρδη που μεταφέρονται σε νέα χρήση ύψους 851.307 ευρώ.

Η αφήγηση αυτή, θέλει να αποδείξει ότι η διαχείριση των στερεών αποβλήτων, που είναι η βασική παράμετρος της προστασίας του περιβάλλοντος, μπορεί να γίνει αξιόπιστα από την τοπική αυτοδιοίκηση.

Η διαδημοτική συνεργασία με το κατάλληλο εταιρικό σχήμα, μπορεί να καλλιεργήσει την περιβαλλοντική παιδεία που είναι βασική προϋπόθεση για την κοινωνική συναίνεση.

Η χρηστή διοίκηση από το εκάστοτε Δ.Σ. σε συνδυασμό με σύγχρονη οικονομική διαχείριση από την διεύθυνση της ΠΑΔΥΘ Α.Ε., είναι η εγγύηση για την μελλοντική της πορεία. Γιατί σε τελική ανάλυση όταν έχουμε υγιείς επιχειρήσεις έχουμε πραγματική προστασία στο περιβάλλον.

Μιχάλης Ταμήλος

Πρόεδρος της ΠΑΔΥΘ Α.Ε. 2003-2011

Τ. Πρόεδρος ΤΕΔΚ Ν. Τρικάλων, Δήμαρχος Τρικκαίων 2003-2010

Βουλευτής Ν. Τρικάλων.

 

Προηγούμενο άρθρο Τιμήθηκε η 70η Επέτειος για την Ιστορική «Μάχη της Πόρτας»
Επόμενο άρθρο Ηλ. Βλαχογιάννης: «Ασαφής για τα επιδόματα ο αναπληρωτής Υπ. Οικονομικών»