Η εισήγηση του Κώστα Σκρέκα για τη «μικρή ΔΕΗ»


Με επιχειρήματα προσπάθησε να πείσει τους συναδέλφους του στη Βουλή, αλλά κυρίως τον Ελληνικό λαό για την αναγκαιότητα δημιουργίας της «μικρής ΔΕΗ», ο κ. Κώστας Σκρέκας. Ο βουλευτής Ν. Τρικάλων της Ν.Δ. ήταν ο Εισηγητής του κυβερνώντος κόμματος κατά την συζήτηση στη Βουλή.

Αναλυτικά όλη η εισήγηση του κ. Κώστα Σκρέκα:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου που εισάγεται σήμερα προς συζήτηση έχει τίτλο «Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας». Είναι ένα νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που επιχειρεί να μεταβάλει και να μεταρρυθμίσει τον ενεργειακό χάρτη της χώρας μας καθώς και το περιβάλλον προμήθειας της ηλεκτρικής ενέργειας προς τους τελικούς καταναλωτές.

Ο πρωταρχικός στόχος της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης είναι η επίτευξη δικαιότερων και ανταγωνιστικότερων τιμών ενέργειας για τους καταναλωτές, καθώς επίσης και η προσέλκυση νέων επενδύσεων, αλλά και νέων επενδυτών με συνεπαγόμενα πολλαπλά οφέλη για τα ενδιαφερόμενα μέρη, αλλά και την ελληνική κοινωνία.

Θα ήθελα την προσοχή σας, κύριοι συνάδελφοι.

Είναι βέβαια εύλογο όταν αποφασίζεται μιας τέτοιας μεγάλης κλίμακας μεταρρύθμιση να προκύπτουν κάποια ερωτήματα για το αν πράγματι θα επιτευχθούν καλύτερες και ανταγωνιστικότερες υπηρεσίες στον πολίτη μέσω της αλλαγής που επιχειρείται.

Τα ερωτήματα, λοιπόν, που καλούμαστε σήμερα να απαντήσουμε πειστικά ως κυβέρνηση είναι τα εξής: το πρώτο ερώτημα είναι αν ενισχύεται ο υγιής και πραγματικός ανταγωνισμός σε επίπεδο παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα του 2014 με το παρόν νομοσχέδιο.

Το δεύτερο ερώτημα είναι το εξής: βοηθά ο ανταγωνισμός και η δημιουργία κινήτρων μεταξύ των συναγωνιζομένων για προσφορά καλύτερων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές;

Το τρίτο ερώτημα –και το βασικό- σχετίζεται με το ποια είναι τα εκτιμώμενα οφέλη και οι ευεργετικές συνέπειες που θα προκύψουν για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη από την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση. Ονομάζουμε ενδιαφερόμενα μέρη –και το προσδιορίζω- τους καταναλωτές της ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή όλους τους πολίτες αυτής της χώρας καθώς και τους επαγγελματίες και τα νομικά πρόσωπα και τους επιχειρηματίες, τους εργαζόμενους στη ΔΕΗ, αλλά και γενικότερα όλους τους εργαζόμενους στον κλάδο της ενέργειας, όπως επίσης και της τοπικής κοινωνίας, αλλά και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, καθώς μια τέτοια μεταρρύθμιση σε έναν από τους μεγαλύτερους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα είναι λογικό και επόμενο να επηρεάζει το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και της ελληνικής οικονομίας.

Τέταρτο και τελευταίο, αλλά επίσης βασικό ερώτημα: Διασφαλίζεται η διαφάνεια σε όλα τα στάδια της διαδικασίας που προτείνεται από το παρόν σχέδιο νόμου, ώστε να αποκλειστούν ακόμα και τα ελάχιστα ψήγματα υπόνοιας των πλέον δύσπιστων και κακόπιστων για τυχόν υποκρυπτόμενες σκοπιμότητες;

Το παρόν, λοιπόν, νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, περιγράφει την απόσχιση ενός κομματιού της ΔΕΗ και τη δημιουργία της «μικρής ΔΕΗ» -έτσι όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται- η οποία θα έχει τα παραγωγικά, αλλά και τα εμπορικά χαρακτηριστικά της μητρικής εταιρείας, απλά σε μέγεθος περίπου στο 1/3 της ΔΕΗ. Αυτό σημαίνει ότι ο νέος κλάδος θα αποσχιστεί και θα μετατραπεί σε μια νέα εταιρεία που στη συνέχεια θα πουληθεί σε διεθνή διαγωνιστική διαδικασία.

Η νέα εταιρεία θα έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Πρώτον, θα περιλαμβάνει περίπου το 30% της εγκατεστημένης ισχύος της ΔΕΗ και με αναλογία στις επιμέρους παραγωγικές πηγές. Δηλαδή, η «μικρή ΔΕΗ» θα περιλαμβάνει το 30% της εγκατεστημένης ισχύος προερχόμενης από υδροηλεκτρικά εργοστάσια, το 30% προερχόμενη από λιγνίτη και περίπου το 30% προερχόμενη από καύση φυσικού αερίου. Άρα, γίνεται ένας αναλογικός και δίκαιος διαχωρισμός σε ό,τι αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Μάλιστα, ο νέος κλάδος που θα αποσχιστεί για να προκύψει μια νέα αυτόνομη εταιρεία, η οποία καταρχήν, θα έχει μόνο ένα μέτοχο, τη ΔΕΗ που θα κατέχει το 100% των μετοχών, θα αναλάβει και τον αντίστοιχο δανεισμό, αλλά και εν γένει τις ανάλογες οικονομικές υποχρεώσεις που βαρύνουν τα διαχωριζόμενα εργοστάσια και τις δραστηριότητες, καθώς και το αντίστοιχο προσωπικό και παραγωγικό, αλλά και διοικητικό, έτσι ώστε να μην προκύψει καμία απόλυση κανενός εργαζομένου από τα διαχωρισμό.

Επίσης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε επίπεδο πελατειακής βάσης ΔΕΗ θα γίνει ένας αναλογικός και δίκαιος διαχωρισμός στο 1/3 περίπου του πελατολογίου της ΔΕΗ, όλων των κατηγοριών κατανάλωσης και όλων των χαρακτηριστικών. Άρα, σε επίπεδο πελατείας η «μικρή ΔΕΗ» θα πάρει το 30% των μεγάλων, το 30% των μεσαίων και το 30% των μικρών πελατών. Θα πάρει το 30% των καλοπληρωτών, αλλά θα πάρει και το 30% των κακοπληρωτών ή αλλιώς επισφαλών πελατών.

Οπότε καταλαβαίνετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι είναι απολύτως αναληθές το επιχείρημα, το οποίο ακούγεται μέρες τώρα από Βουλευτές της Αντιπολίτευσης ότι με το παρόν νομοσχέδιο επιδιώκεται ένας διαχωρισμός σε «καλή» και σε «κακή» ΔΕΗ.

Συμπερασματικά, με το παρόν νομοσχέδιο δημιουργείται μια «μικρή ΔΕΗ» στο μέγεθος περίπου του 30% της σημερινής ΔΕΗ, με αντίστοιχο μείγμα παραγωγικής διαδικασίας προερχόμενο από λιγνίτη, φυσικό αέριο και υδροηλεκτρισμό, με μεγάλους και μικρούς καταναλωτές, με αξιόπιστους, αλλά και επισφαλούς πελάτες, πάντα στην αναλογία του 30%, έτσι ώστε να έχει την κρίσιμη μάζα αυτή η νέα εταιρία σε ό,τι αφορά και την παραγωγή, αλλά και την πελατειακή βάση, ώστε να ανταγωνιστεί με δίκαιους όρους τη ΔΕΗ, πάντα κάτω από τους αυστηρούς κανόνες του υγιούς και ανόθευτου ανταγωνισμού, έτσι όπως αυτός διασφαλίζεται με την ελληνική νομοθεσία, αλλά και σύμφωνα πάντα με το ρυθμιστικό έλεγχο της ΡΑΕ.

Έχοντας λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διασφαλίσει δίκαιες συνθήκες ανταγωνισμού, το επόμενο ερώτημα που καλούμαστε ως Κυβέρνηση να απαντήσουμε είναι αν αυτός ο ανταγωνισμός, πράγματι, θα οδηγήσει σε ανταγωνιστικότερες και σε δικαιότερες τιμές για τους Έλληνες πολίτες.

Παραθέτω, λοιπόν, κύριοι συνάδελφοι, την εξέλιξη των τιμών παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Οι τιμές που αναφέρω είναι καθαρές, δηλαδή είναι τιμές ενέργειας, αξίας κιλοβατώρας χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και χωρίς να περιλαμβάνονται τα δημοτικά τέλη και άλλοι φόροι, καθώς και τα τέλη διασύνδεσης και αφορούν μέσο νοικοκυριό που καταναλώνει από 2.500 έως 5.000 κιλοβατώρες σε ετήσια βάση.

Ακούστε, κύριοι συνάδελφοι. Η καθαρή τιμή ενός μέσου νοικοκυριού στη Γερμανία που καταναλώνει από 2.500 έως 5.000 κιλοβατώρες το χρόνο το 2010 ήταν 8,7 λεπτά του ευρώ και το 2013 έπεσε στα 8,6 λεπτά του ευρώ, περίπου μία πτώση της τάξης του 1%. Επίσης, η τιμή της κιλοβατώρας, της καθαρής ενέργειας, απαλλαγμένη από τέλη και από φόρους στην Ισπανία ήταν 7,8 λεπτά το 2013 και έπεσε από τα 8,3 λεπτά που ήταν το 2010, μία πτώση της τάξης 5,8%. Στην Πορτογαλία η πτώση από 8,7 λεπτά το 2009 ήταν στα 7,3 λεπτά το 2013, δηλαδή μία πτώση 13,6%.

Τι συνέβη στην Ελλάδα το αντίστοιχο διάστημα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που υπάρχει και λειτουργεί μία δημόσια επιχείρηση ηλεκτρισμού κάτω από κρατική διαχείριση; Η κιλοβατώρα που το 2009 κόστιζε 6,8 λεπτά, το 2013 την πλήρωσε το μέσο ελληνικό νοικοκυριό 9,3 λεπτά. Αυξήθηκε κατά 36%, αντίθετα με ό,τι συνέβη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Και δεν είναι μόνο ότι πληρώνουμε σε απόλυτους αριθμούς, το ελληνικό νοικοκυριό και όχι μόνο, και οι επαγγελματίες, την καθαρή αξία της κιλοβατώρας σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT πιο ακριβά. Είναι ότι ενώ η εξελικτική τάση των τιμών, η εξέλιξη των τιμών στις δεκαοκτώ από τις είκοσι οκτώ χώρες της Ευρώπης, όπου λειτουργεί ο ελεύθερος και ανόθευτος ανταγωνισμός, ήταν πτωτική, στην Ελλάδα η αντίστοιχη τάση ήταν αυξητική κατά 40% περίπου.

Αυξήθηκαν οι τιμές, κύριοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ. Και η αυξητική αυτή τάση προδικάζει πως αν δεν κάνουμε τίποτα, αν η Κυβέρνηση δεν πράξει τίποτα και παραμείνει σε αδράνεια και αφήσει κάποιους άλλους στο απώτερο μέλλον να βγάλουν το φίδι από την τρύπα, όταν μάλλον η κατάσταση θα έχει φτάσει στο απροχώρητο, τότε οι τιμές θα είναι ακόμη ακριβότερες.

Με το παρόν νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διασφαλίζεται ότι δεν θα γίνει καμμία πώληση από τον πιθανό μελλοντικό επενδυτή για την επόμενη πενταετία, ενώ για το αντίστοιχο διάστημα εξασφαλίζονται και τα εργασιακά δικαιώματα, αλλά και οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις του εργοδότη προς τους εργαζομένους.

Επίσης, οι τοπικές κοινωνίες θα συνεχίσουν να έχουν ακριβώς τα ίδια ευεργετήματα που ισχύουν και σήμερα. Δεν έχει να φοβάται τίποτα η Δυτική Μακεδονία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Δεν έχουν να φοβούνται τίποτε οι τοπικές κοινωνίες από την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση, το αντίθετο.

Σε ό,τι αφορά τους υδάτινους πόρους, για τους οποίους επίσης έχουν ακουστεί άπειρες ανακρίβειες στις τηλεοράσεις τις τελευταίες ημέρες, είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι όπου λειτουργούν υδροηλεκτρικά εργοστάσια πρώτα από όλα καλύπτονται οι ανάγκες για ύδρευση των πόλεων και των νοικοκυριών, στη συνέχεια η άρδευση των χωραφιών και στο τέλος, αν περισσεύει νερό, αυτό θα προωθείται για ηλεκτροπαραγωγή.

Επίσης, η ΔΕΗ με τα νέα κεφάλαια που θα εισρεύσουν από την πώληση της «μικρής ΔΕΗ» θα καταφέρει να αναδιαρθρώσει με καλύτερους όρους το δανειακό της χαρτοφυλάκιο, το οποίο επιπλέον θα είναι και μειωμένο, αφού μέρος των δανείων θα περάσει στη νέα εταιρεία, στη «μικρή ΔΕΗ». Με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσει την απαραίτητη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό της παραγωγής της, άρα να ρίξει το κόστος παραγωγής και άρα να βελτιώσει το περιθώριο κέρδους, που αυτό θα της δώσει τη δυνατότητα να έχει ανταγωνιστικότερες τιμές προς τους καταναλωτές και τους πολίτες.

Σε ό,τι αφορά τα κοινωνικά τιμολόγια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούστε. Δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι. Θα συνεχίσουν να στηρίζονται και θα συνεχίσουν να στηρίζονται από το κράτος και από όλους τους πολίτες, όπως συμβαίνει ακόμη και σήμερα, χωρίς καμμία μεταβολή ή εξαίρεση. Και θα στηρίζονται από όλους τους πολίτες και όχι από τη ΔΕΗ, όπως ανακριβέστατα λέγεται από πολλούς συναδέλφους της Αντιπολίτευσης τις τελευταίες μέρες.

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα ήθελα να σημειώσω –και παρακαλώ πολύ να με προσέξετε, κύριε Υπουργέ- ότι αυτή η σημαντική προσπάθεια για αλλαγή των κατεστημένων καταστάσεων, οι οποίες είναι ουσιαστικά αμετάβλητες για δεκαετίες, θα πρέπει να συνοδευθεί από έναν κρυστάλλινο, διαφανή, διεθνή διαγωνισμό πώλησης των μετοχών της «μικρής ΔΕΗ», με ξεκάθαρους όρους και κανόνες, για να μην αφήσει καμμία σκιά και κανέναν ενδοιασμό σε κανέναν και παράλληλα να αποφέρει το καλύτερο δυνατό τίμημα για τη ΔΕΗ.

Με όλα τα παραπάνω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προσπάθησα πραγματικά με ειλικρίνεια να σας αποδείξω ότι η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση έχει μόνο οφέλη να δώσει στην κοινωνία, χωρίς αρνητικές συνέπειες για καμμία από τις ενδιαφερόμενες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι οι εργαζόμενοι, οι τοπικές κοινωνίες, αλλά και όλοι οι καταναλωτές και οι πολίτες αυτής της χώρας.

Στην Κυβέρνηση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πιστεύουμε το αυτονόητο. Πιστεύουμε ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία, ότι η κοινωνική οικονομία της αγοράς, ότι ο υγιής και ανόθευτος ανταγωνισμός, πάντα κάτω από τους αυστηρούς κανόνες και το ρυθμιστικό έλεγχο του κράτους, μπορούν να διασφαλίσουν βιώσιμη και μακροχρόνια ευημερία για κάθε Έλληνα και κάθε Ελληνίδα.

Αντίθετα –κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούστε με- ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και κάποια κόμματα της Αντιπολίτευσης, κατά την προσφιλή τους μέθοδο, χρησιμοποιούν ελλείψει δικών τους επιχειρημάτων προσβλητικούς και πέρα από κάθε όριο πολιτικού πολιτισμού απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, πολλές φορές, προσπαθώντας να ακυρώσουν οποιαδήποτε μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα έχει σαν αποτέλεσμα την πρόοδο και την ανάπτυξη.

Κατηγορούν, για παράδειγμα, την Κυβέρνηση ότι είναι δήθεν υπέρμαχος συμφερόντων και ότι παραδίδει δημόσια περιουσία στα ιδιωτικά μονοπώλια. Ξεπουλάει, υποτίθεται, δημόσια περιουσία, με αντισυνταγματικό τρόπο και όλα αυτά θα έχουν δήθεν καταστροφικές συνέπειες για το λαό.

Και σας ρωτάω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι: Τα ίδια δεν λέγατε και στην περίπτωση του ΟΤΕ; Τα ίδια δεν λέγατε και στην περίπτωση του Λιμανιού του Πειραιά;

Ποιες είναι οι καταστροφικές συνέπειες για τους πολίτες από την ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ και τη δημιουργία ανταγωνισμού στο χώρο των τηλεπικοινωνιών; Πείτε μου, κύριοι συνάδελφοι, του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν έπεσαν οι τιμές των λογαριασμών; Δεν βελτιώθηκαν οι υπηρεσίες; Δεν πολλαπλασιάστηκαν οι επενδύσεις στις τηλεπικοινωνίες, σε σχέση με την περίοδο που είχαμε δημόσιο μονοπώλιο στο χώρο των τηλεπικοινωνιών;

Για να ολοκληρώσω –και συντομεύω, κύριε Πρόεδρε- με το Λιμάνι, τι έγινε άραγε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Τι κακό έγινε με την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού του Πειραιά; Είναι κακό το ότι από δέκατο τρίτο λιμάνι στην Ευρώπη, κάτω από κρατικό και δημόσιο έλεγχο και κάτω από κρατική διαχείριση, έγινε μόλις σε τέσσερα χρόνια το τρίτο λιμάνι της Ευρώπης; Το ότι από επτακόσιες χιλιάδες κοντέινερ που εκτελωνίζονταν τον χρόνο, εκτελωνίζονται αυτή τη στιγμή τέσσερα εκατομμύρια κοντέινερ; Τι άλλαξε; Τι άλλαξε; Τι κακό έγινε για τους πολίτες και τη χώρα; Είναι κακό που όλο και περισσότερες εταιρείες από τον κόσμο, εξαιτίας του ανοίγματος αυτού του Λιμανιού, σκέπτονται να μεταφέρουν στην Ελλάδα δραστηριότητες και άρα να βοηθήσουν στην ανάπτυξη και άρα να βοηθήσουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας; Ποιος είναι ο υπέρμαχος των συμφερόντων που λυμαίνονται τη ΔΕΗ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές;

Ποιος είναι υπέρμαχος συμφερόντων; Αυτός που θέλει με έναν διεθνή και κρυστάλλινο διαγωνισμό να επιτρέψει να εισέλθει στην Ελλάδα ένας επενδυτής που θα καταβάλει το μεγαλύτερο δυνατό αντίτιμο και να δημιουργήσει έτσι συνθήκες ανταγωνισμού ή αυτός που θέλει να διατηρήσει την υφιστάμενη κατάσταση όπως είναι και να συντηρήσει τις κατεστημένες καταστάσεις που ντόπια μικρά και μεγάλα συμφέροντα εκμεταλλεύονται, όπως λέτε, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ; Ποιος επιδιώκει το νέο και ποιος προστατεύει το παλιό; Ποιος προστατεύει το νέο και ποιος το σάπιο;

Είναι, λοιπόν, προσχηματικά και έωλα τα επιχειρήματά σας, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν ενδιαφέρεστε για το λαό και τη χώρα, αλλά για να προστατεύσετε τη δήθεν εκλογική σας πελατεία.

Μάχεστε υπέρ του παλιού και του σάπιου και επιδιώκετε να εμποδίσετε κάθε προσπάθεια προόδου και ανάπτυξης αυτής της χώρας.

Αλλά δεν θα σας αφήσουμε να κρατήσετε την Ελλάδα πίσω στο παρελθόν. Ο τόπος και ο λαός έχει πληρώσει και πληρώνει την αδράνεια και την ατολμία από το φόβο του πολιτικού κόστους.

Σας καλώ, λοιπόν, να δείτε με καθαρό μάτι και δίκαιο τρόπο το προτεινόμενο νομοσχέδιο. Να κάνετε την υπέρβασή σας, να ξεπεράσετε τις ιδεοληψίες σας και να στηρίξετε το παρόν νομοσχέδιο. Γιατί βαθιά μέσα σας ξέρετε ότι αυτός είναι ο δρόμος της προόδου και της ευημερίας, αυτόν που όλες οι προηγμένες δυτικοευρωπαϊκές χώρες έχουν ακολουθήσει χρόνια τώρα, ενώ εμείς στην Ελλάδα του 2014, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακόμα προσπαθούμε να βρούμε.

Σας ευχαριστώ πολύ».

 

Προηγούμενο άρθρο Μεγάλη φωτιά στην Κρήνη Τρικάλων
Επόμενο άρθρο Το ΚΚΕ Τρικάλων για τις εξελίξεις στην ΕΑΣΤ