Ο προϋπολογισμός του 2013 του Δήμου Φαρκαδόνας που κατατέθηκε προς ψήφιση εντάσσεται απόλυτα στις επιταγές του Καλλικράτη καθώς και στο επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στήριξης (ΜΠΔΣ) 2012 – 2016 και κυρίως στις ειδικές ρυθμίσεις που αφορούν την Τοπική Διοίκηση σε βάθος τετραετίας.
Καταρχήν θα πρέπει να τονιστεί πως στον προϋπολογισμό αντικατοπτρίζεται η όλο και αυξανόμενη υποχρηματοδότηση, η οποία, όπως και ο ίδιος ο δήμαρχος παραδέχτηκε, μέσα στην τριετία ανήρθε στο ποσοστό του 60%. Και αυτή η οικονομική σφαγή είναι αποδεκτή από μια Δημοτική Αρχή όταν υποτάσσεται στην γενικότερη πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης και της ΕΕ, την κρίση του καπιταλιστικού συστήματος να πληρώσουν οι λαϊκές – εργατικές οικογένειες. Οπότε αναμενόμενο είναι ο Δήμος να οδηγηθεί στο σημείο αδυναμίας να εξασφαλίσει την μισθοδοσία των εργαζομένων του καθώς και να στηρίξει τις λειτουργικές ανάγκες και δομές του.
Ειδικότερα σημαντική είναι η απόκλιση μεταξύ των βεβαιωθέντων και εισπραχθέντων οικονομικών πόρων. Για παράδειγμα για το οικονομικό έτος 2012 προϋπολογίστηκαν έσοδα 10.345.000 ευρώ, βεβαιώθηκαν 7.710.000 ευρώ και τελικά εισπράχθηκαν 5.815.500 ευρώ, αφήνοντας φυσικά ακόμη μεγαλύτερες αμφιβολίες για τα έσοδα του 2013. Αυτή η απόκλιση, πέρα από την μεγάλη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, αντικατοπτρίζει και την οικονομική ένδεια των κατοίκων του Δήμου μας να ανταποκριθούν στην τοπική φορολογία, και τα οποία είχαμε ήδη επισημάνει πως θα επιφέρει η εφαρμοζόμενη αντεργατική πολιτική. Και η διαμορφωθείσα κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη για τις λαϊκές οικογένειες καθώς στην περίπτωση οικονομικού ελλείμματος και μη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, το οικονομικό έλλειμμα του Δήμου, θα καλύπτεται – ισοσκελίζεται (!) με δανεισμό από το παρακαταθηκών και δανείων.. και θα καταλήγει σε παρακράτηση ΣΑΤΑ (γι’ αυτό εξάλλου ενσωματώθηκε στους ΚΑΠ) και σε αύξηση ιδίων εσόδων (τελών, τοπικών φόρων)!! Βέβαια με τις κινήσεις αυτές σταδιακά μεθοδεύεται η οριστική απαλλαγή του κράτους για τη χρηματοδότηση της Τοπικής Διοίκησης.
Φυσική απόρροια της υποχρηματοδότησης του Δήμου είναι πως και το Τεχνικό Πρόγραμμα Έργων δεν μπορεί να καλύψει σε τίποτα τις ανάγκες σε έργα και υποδομές στο Δήμο Φαρκαδόνας. Παρατίθεται μια σειρά μικρών έργων που βρίσκονται πολύ μακριά, ως πολιτική στόχευση, ως οικονομικά μεγέθη και ως αποτελεσματικότητα, από την θωράκιση των δημοτών με έργα αντιπλημμυρικά, εγγειοβελτιωτικά, αντισεισμικής προστασίας, κατασκευής και συντήρησης υποδομών. Έργα που θα στηρίξουν και θα ενισχύσουν τις υπάρχουσες δομές του Δήμου στα σχολεία, στους παιδικούς σταθμούς, στις προνοιακές υπηρεσίες, στον πολιτισμό, στον αθλητισμό, κ.α. Ωστόσο οι διαρκώς μειούμενοι πόροι της ΣΑΤΑ κάνουν την όποια συζήτηση για Τεχνικό Πρόγραμμα Έργων να αποτελεί εμπαιγμό.
Και φυσικά πίσω από την συνεχή απαρίθμηση κωδικών και αριθμών του προϋπολογισμού του 2013 κρύβεται η απόλυτη δυσλειτουργία και διάλυση των υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας, των βρεφονηπιακών παιδικών σταθμών, των σχολείων. Οι μόνιμοι εργαζόμενοι τείνουν προς εξαφάνιση και αντικαθίστανται από «προσωρινούς» μέσω διαφόρων προγραμμάτων, πάντα όμως κακοπληρωμένοι ή/και απλήρωτοι. Οι σχολικές επιτροπές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα στοιχειώδη (πετρέλαιο, αναλώσιμα, συντήρηση, κ.α.), η μεταφορά των μαθητών κινδυνεύει επί της ουσίας να καταργηθεί. Το «Βοήθεια στο σπίτι» διανύει την τελευταία του παράταση με τη σημερινή του μορφή. Εντάσσεται στο υπουργείο Εργασίας, μετονομάζεται και οι υπηρεσίες πλέον θα παρέχονται ανταποδοτικά. Παράλληλα απ’ τον Καλλικράτη, το επικαιροποιημένο ΜΠΔΣ και με τη σύμπραξη των αιρετών που τα στηρίζουν και εφαρμόζουν, ανοίγει ο δρόμος για αύξηση φόρων, ιδιωτικοποιήσεις υπηρεσιών, έργων και υποδομών.
Τέλος πρέπει να σημειώσουμε πως στην ψήφιση του προϋπολογισμού έπεσαν οι μάσκες όσων κάθε φορά προκαλούν κλίμα νοσηρότητας στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου με απαράδεκτο λόγο και χαρακτηρισμούς, στο όνομα της καλύτερης λειτουργίας του Δήμου και στήριξης των δημοτών. Όλοι μαζί ψήφισαν τον προϋπολογισμό της εξαθλίωσης γιατί όλοι τους αποδέχονται και εφαρμόζουν τις αντιλαϊκές – αντεργατικές πολιτικές που τον διαμόρφωσαν.
Αξιοποιώντας λοιπόν την πείρα μας στα δύο αυτά χρόνια εφαρμογής του Καλλικράτη, εύκολα γίνεται αντιληπτό πως αποτέλεσε το μοχλό επιβολής βάρβαρων αντεργατικών πολιτικών στα λαϊκά στρώματα, αποτέλεσε βασικό κρατικό εργαλείο για την προώθηση της καπιταλιστικής αγριότητας στην καθημερινότητα των εργαζομένων. Η κάθε λαϊκή οικογένεια, οι κάτοικοι του Δήμου μας τίποτα θετικό δεν έχουν να περιμένουν από τέτοιες πολιτικές, από τέτοια νομοθετήματα, από αυτούς που τα εφαρμόζουν. Τίποτα θετικό δεν έχουν να περιμένουν και από τον προϋπολογισμό αυτόν.
Εμείς που μετέχουμε στη Λαϊκή Συσπείρωση αντιπαλεύουμε αυτές τις πολιτικές και αυτούς που τις εφαρμόζουν. Εμείς διεκδικούμε για τους κατοίκους του δήμου μας και γενικότερα για την λαϊκή οικογένεια το δικαίωμά τους στις υποδομές, στην εργασία, στην παιδεία, στην υγεία, στην πρόνοια. Σύμφωνα με όσα παρουσιάζονται και εξαγγέλλονται στον προϋπολογισμό και σύμφωνα με τις πολιτικές μας θέσεις η Λαϊκή Συσπείρωση καταψήφισε το πρόγραμμα τεχνικών έργων και τον προϋπολογισμό εσόδων και δαπανών του έτους 2013.
Η δημοτική σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Φαρκαδόνας: Ευαγγελία Στεργίου.