Στα 22 χρόνια της καριέρας της ως δασκάλα δεν είχε συναντήσει ανάλογο περιστατικό: ένα εξάχρονο αγοράκι επέστρεψε, ύστερα από αρκετές ημέρες απουσίας, στο νηπιαγωγείο φανερά αδυνατισμένο και με τρέμουλο σε όλο του το σώμα. Η εικόνα μιλούσε από μόνη της: το παιδί πεινούσε.
Ήταν αυτή η εικόνα που έπεισε τη διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Γόμφων Τρικάλων Κατερίνα Νικολαΐδου να γράψει μία επιστολή και να την απευθύνει προς τους συναδέλφους της, προκειμένου, να τους ενεργοποιήσει για το πρόβλημα υποσιτισμού στα σχολεία: εφόσον καταγραφεί το πρόβλημα που καταγγέλλεται κατά περίπτωση το τελευταίο διάστημα, όπως λέει, μπορεί να αντιμετωπισθεί οργανωμένα από τους εμπλεκόμενους φορείς.
Στο σχολείο, στο οποίο είναι διευθύντρια τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, στους Γόμφους του καλλικρατικού Δήμου Πύλης Τρικάλων, εργάζονται οκτώ εκπαιδευτικοί και φοιτούν συνολικά 52 παιδιά στις τάξεις του δημοτικού και στο νηπιαγωγείο.
«Στο σχολείο μας ποτέ δεν είχαμε περιστατικά υποσιτισμού μαθητών. Μέχρι σήμερα.
Όταν με ενημέρωσαν για το 6χρονο αγόρι, το σοκ ήταν μεγάλο. Επισκέφθηκα την οικογένεια στο σπίτι της και διαπίστωσα πως δεν υπήρχε πουθενά ένα παιχνίδι. Οι γονείς, με καταγωγή από την Αλβανία, ζουν στα Τρίκαλα την τελευταία δεκαετία, ωστόσο ο πατέρας προσπαθεί εδώ και δύο χρόνια να κάνει κανένα μεροκάματο, το οποίο συχνά δεν το πληρώνεται», περιγράφει η διευθύντρια.
Όπως χαρακτηριστικά της είπε η μητέρα του εξάχρονου αγοριού, έχουν να πάρουν χρήματα από τα Χριστούγεννα. Το μεγάλο παιδί της οικογένειας είναι ένα κοριτσάκι, μαθήτρια στη Β’ Δημοτικού με σοβαρό πρόβλημα καρδιάς, «ενώ η μητέρα έχει πάθει κατάθλιψη. Ήδη η Εκκλησία έχει αναλάβει για ένα εξάμηνο να τους παρέχει τα απαραίτητα ενώ κάνουμε στα παιδιά δωρεάν ιδιαίτερα μαθήματα», συμπληρώνει η κ.Νικολαΐδου.
«ΔΕN ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΠΛΟΙ ΥΠΑΛΗΛΛΟΙ»
Η κατάσταση αυτής της οικογένειας ήταν και η αφορμή, όπως εξηγεί, για να στείλει την επιστολή στους εκπαιδευτικούς του Νομού Τρικάλων. «Ήρθε, νομίζω, η ώρα να αφήσουμε στην άκρη για λίγο τα δικά μας προβλήματα και να δούμε πιο προσεκτικά αυτές τις περιπτώσεις. Δεν είμαστε απλοί υπάλληλοι που κάνουμε τη γραφική δουλειά μας και κάπου εκεί τελειώνουμε.
Δεν μπορούμε να αδιαφορήσουμε άλλο πια. Δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο πια. Είμαστε δάσκαλοι, εκπαιδευτικοί, παιδαγωγοί. Είμαστε άνθρωποι! Θα επιτρέψουμε να καταστραφούν αυτά τα παιδιά; Θα επιτρέψουμε να χαθεί το μέλλον της πατρίδας μας; Θα αδιαφορήσουμε;» αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή που απηύθυνε στους συναδέλφους της.
Αυτό που προτείνει μάλιστα η κ. Νικολαΐδου είναι να γίνει σε πρώτο στάδιο μια καταγραφή και διασταύρωση πληροφοριών για τον αριθμό των παιδιών που πεινούν και στη συνέχεια να δημιουργηθεί μια ομάδα εκπαιδευτικών, η οποία να μπορεί να βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με διάφορους φορείς και οργανισμούς για την βοήθεια αυτών των παιδιών. «Να παρέχονται από συναδέλφους όλων των ειδικοτήτων δωρεάν μαθήματα σε παιδιά οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα που δεν έχουν τη δυνατότητα – αγγλικά, ενισχυτική διδασκαλία…» τονίζει η διευθύντρια του σχολείου.
«ΕΙΝΑΙ, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΣΥΧΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ»
Η περίπτωση του 6χρονου αγοριού πάντως δεν είναι η μοναδική. Δάσκαλοι και καθηγητές σε σχολεία της χώρας έρχονται τον τελευταίο ενάμιση χρόνο αντιμέτωποι με τέτοιες εικόνες.
«Είναι, δυστυχώς, συχνό το φαινόμενο και το συναντά κανείς παντού.
Δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία για το πόσα παιδιά υποσιτίζονται, κι αυτό γιατί οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί όταν εντοπίζουν τέτοια περιστατικά προσπαθούν χωρίς να δώσουν μεγάλες διαστάσεις να αντιμετωπίσουν μόνοι τους το πρόβλημα. Πάντως αντιμετωπίζουμε και πρέπει να αντιμετωπίζουμε το ζήτημα με υπευθυνότητα», εξηγεί ο γενικός γραμματέας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) Σταύρος Πετράκης.
Κάπως έτσι ενήργησαν πρόσφατα δάσκαλοι σε διάφορα σχολεία της Λάρισας, είτε δίνοντας τρόφιμα απευθείας στην οικογένεια είτε πληρώνοντας τα έξοδα εκδρομών για παιδιά από οικογένειες με σοβαρά οικονομικά προβλήματα ή ακόμη αγοράζοντας προϊόντα από το κυλικείο για τους συγκεκριμένους μαθητές.
ΤΑ ΝΕΑ