Δημοπρατήριο αγροτικών προϊόντων και επιχειρησιακό σχέδιο προώθησής τους στις αγορές αποκτά η Θεσσαλία


 Ευνοϊκές ρυθμίσεις για χιλιάδες αγρότες που χρειάζεται να ανανεώσουν την άδεια γεωτρήσεων και θέλουν να ενταχθούν στα σχέδια βελτίωσης πρότεινε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Κώστα Σκανδαλίδη κατά τη  συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου με τους 13 Περιφερειάρχες.

 Ο κ. Κώστας Σκανδαλίδης συμφώνησε με το σκεπτικό του Περιφερειάρχη και ανέφερε ότι προωθείται η μείωση της βαθμολογίας ώστε να μπορούν να ενταχθούν περισσότεροι αγρότες στα σχέδια βελτίωσης (ο κ. Κ. Αγοραστός του επισήμανε ότι με τα σημερινά δεδομένα το 95% των αγροτών αποκλείονται).

Παράλληλα, ο κ. Κ. Σκανδαλίδης είπε ότι έστειλε στην υπουργό Περιβάλλοντος κα Τίνα Μπιρμπίλη το σχέδιο ΚΥΑ για τις γεωτρήσεις, το οποίο προβλέπει την ανανέωση της άδειας γεωτρήσεων με ελάχιστο κόστος και χωρίς γραφειοκρατία για τους παραγωγούς (ο κ. Κ. Αγοραστός επισήμανε ότι σήμερα η διαδικασία είναι δαπανηρή για τον αγρότη σε μια εποχή που το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί).

Από τη συζήτηση προέκυψε ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας όπως και όλες οι Περιφέρειες αναλαμβάνουν στον αγροτικό τομέα

-Τον επιχειρησιακό σχεδιασμό για το «καλάθι» προϊόντων που δεν αφορά ποια προϊόντα θα ενταχθούν αφού είναι γνωστά σε κάθε περιοχή αλλά πως θα προωθούνται στις αγορές (Υπουργείο και Περιφέρεια θα συστήσουν μεικτή επιτροπή για να εκπονήσουν το σχέδιο).

– Τη δημιουργία δημοπρατηρίου με τη μορφή Α.Ε. αγροτικών προϊόντων στην περιφέρεια.
-Τη λειτουργία, με πρωτοβουλία της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, της αγροτοδιατροφικής σύμπραξης σε επίπεδο Περιφέρειας, με τη μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, που θα αναλάβει την διακίνηση, την προβολή των προϊόντων, αλλά παράλληλα και την ενίσχυση της διαπραγματευτικής θέσης των αγροτών.
-Την επίβλεψη, διοίκηση και λειτουργία, κατασκευή, επέκταση των έργων του υπουργείου από τις περιφερειακές αρχές, έτσι ώστε να ελέγχονται όλα από τις υπηρεσίες στην Περιφέρεια .
-Τη συνεργασία με το Υπουργείο στο επίπεδο των ελέγχων στην αγορά και την αναδιάταξη του στελεχιακού δυναμικού (ο κ. Κ. Αγοραστός τόνισε ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα σ’ αυτό για τη στήριξη της ελληνικής παραγωγής, επισήμανε όμως ότι πρέπει να ρυθμιστεί το ζήτημα των εκτός έδρας των ελεγκτών).
-Τη συνεργασία στην πολιτική γης, όπου πρέπει να εντοπιστούν θέματα που έχουν σχέση με ακαλλιέργητες εκτάσεις που είναι περιουσία του υπουργείου ή περιουσία της αυτοδιοίκησης και πρέπει να δοθούν ουσιαστικά σε παραγωγούς για να ενισχυθεί η παραγωγική βάση της αγροτικής ανάπτυξης.
-Την αξιοποίηση δομών όπως του οργανισμού «ΔΗΜΗΤΡΑ» ή άλλων οργανισμών του Υπουργείου (ο κ. Κώστας Αγοραστός πρότεινε να έχουν λόγο και συμμετοχή οι Περιφέρειες στις Αγροτικές Σχολές, πρόταση που έγινε δεκτή από τον Υπουργό).
-Την πιστοποίηση των προϊόντων με το Υπουργείο να εκπονεί την πολιτική και τα θέματα που έχουν σχέση με τα ΠΟΠ, με τα ΠΓΕ, με τα AGRO, με τα παραδοσιακά, και την Περιφέρεια να αναλαμβάνει την πιστοποίηση των προϊόντων.

ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΑ

Στην τοποθέτησή του ο κ. Κώστας Αγοραστός έθεσε στον κ. Κ. Σκανδαλίδη και την Υφυπουργό κα Μιλένα Αποστολάκη τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τους αγρότες και κτηνοτρόφους της Θεσσαλίας και κάλεσε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να μετάσχει σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας με θέμα την αγροτική ανάπτυξη και την επίλυση των προβλημάτων αγροτών και κτηνοτρόφων.

Ο κ. Κ. Αγοραστός επανέλαβε την πρότασή για χορήγηση προσωρινών αδειών στους κτηνοτρόφους για τα ποιμνιοστάσιά τους και επέδωσε αναλυτικά υπομνήματα για τα αναγκαία έργα και παρεμβάσεις στο σύνολο της Θεσσαλίας.

Παράλληλα, έθεσε και τα εξής βαρύνουσας σημασίας θέματα:

ΕΛΓΑ

  • 1. Να πληρωθούν άμεσα οι οφειλόμενες αποζημιώσεις του 2010 από ζημιές στην φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφαλαίο.
  • 2. Να καταβάλλονται μέσω του προϋπολογισμού του ΥΠΑΑΤ τα απαιτούμενα ποσά για να λειτουργεί το σύστημα ασφάλισης χωρίς «περικοπές» και ισοσκελισμούς του προϋπολογισμού του ΕΛΓΑ
  • 3. Η διαδικασία προσδιορισμού της ασφαλιστικής εισφοράς ανά στρέμμα, καλλιέργεια και νομό να γίνεται με τη συμμετοχή εκπροσώπων των αγροτών σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας ή περιφέρειας (απαιτείται τροπολογία στο άρθρο 10 παρ.4 του Ν.3877/2010
  • 4. Να μην αυξηθεί από 30% σε 40% το όριο απαλλαγής υπέρ ΕΛΓΑ στον Καν. Ασφ. Φυτ. Παρ. στην περίπτωση ζημιάς από παγετό στα καρποφόρα δέντρα στο στάδιο της άνθησης ( άρθρο 9 του Καν. Ασφ. Φυτ. Παρ.)
  • 5. Να απαλειφθεί η έννοια του όρου «ανώτατο όριο αποζημίωσης ανά αγροτεμάχιο» και μάλιστα στο 80% της ασφαλιζόμενης αξίας γιατί α) είναι εκτός νομικού πλαισίου Ν. 3877/2010 β) καταργεί την εκτιμητική διαδικασία εξατομίκευσης γ) «ισοπεδώνει» τις αποζημιώσεις αυθαίρετα (άρθρο 24 παρ.2 Καν. Ασφ. Φυτ. Παρ.)
  • 6. Να απαλειφθεί στο άρθρο 24 παρ. 4δ του Καν. Ασφ. Φυτ. Παρ. ο όρος «τιμή ανά μονάδα προϊόντος με βάση την υποβληθείσα δήλωση καλλιέργειας /εκτροφής» και να αντικατασταθεί με τον όρο μέση εμπορική τιμή προϊόντος όπως αυτή διαμορφώνεται στο έτος ζημιάς, όπως εξάλλου είναι και σήμερα.
  • 7. Κατάργηση του άρθρου 25 παρ. 1,2,3 του Καν. Ασφ. Φυτ. Παρ. που αναφέρονται στις περικοπές των αποζημιώσεων και στο ισοσκελισμό ασφαλιστικών εισφορών και αποζημιώσεων.
  • 8. Άμεσε καταβολή αποζημιώσεων για τη ζημιά που προκλήθηκε στη βαμβακοκαλλιέργεια από πράσινο σκουλήκι και βροχοπτώσεις στην καλλιεργητική περίοδο 2010. Αποζημιώσεις δίκαιες μέσω του Κανονισμού Ασφάλισης του ΕΛΓΑ και όχι του κανονισμού Οικονομικών Ενισχύσεων. Υπολογισμός της πραγματικής απώλειας παραγωγής με σύγκριση των στοιχείων παράδοσης ποσοτήτων σε επίπεδο παραγωγού.

ΘΕΣΜΙΚΑ

  • 1. Να ανακληθούν οι κοινοποιήσεις ως αχρεωστήτως καταβληθέντα στις αρμόδιες δυο ποσών που αφορούν πριμ πρώτης εγκατάστασης νέων κτηνοτρόφων στο πρόγραμμα 2003 λόγω μη έγκαιρης έκδοσης της σχετικής άδειας λειτουργίας κτηνοτροφικής εγκατάστασης (Αρμόδιος Φορέας Διαχειριστική Αρχή Πληρωμών Προγραμμάτων. Υπ’ όψιν ότι πρόσφατα υπογράφηκε παράταση αδειοδότησης μέχρι 31-12-2011 για τους κτηνοτρόφους γενικά)
  • 2. ΦΕΚ 7/11-1-2011: Προβλέπει υποχρεωτική βαθμολογία Σχεδίων Βελτίωσης με ελάχιστα όρια 15 ή 40. Το αποτέλεσμα είναι να κρίνονται μ επιλέξιμοι οι περισσότεροι Νέοι Γεωργοί και οι Καπνοπαραγωγοί. Επίσης εξαιρούνται από το μέτρο οι τευτλοπαραγωγοί ΕΒΖ (Λάρισα-Ξάνθη) οι αγελαδοτρόφοι, οι παχυντές μοσχαριών, οι πτηνοτρόφοι κλπ. Διαχρονικά η βάση καθοριζόταν από τα δοαθέσιμα χρήματα σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις των επενδυτών, χωρίς να προβλέπεται ελάχιστη βάση βαθμολογίας.
  • 3. Κ.Α.Π. 2013-2020

α) Πολιτική διατήρησης τουλάχιστον των κονδυλίων γεωργικού προσανατολισμού σε επίπεδο προϋπολογισμού Ε.Ε.

β) Σύνδεση των ενισχύσεων μετά το 2013 με την παραγωγή προϊόντων (επιλέξιμη γη ταυτόσημη έννοια με την παραγωγή προϊόντος)

γ) Στοχευμένες δράσεις και άξονες πολιτικής στη νέα ΚΑΠ προς την κατεύθυνση προστασίας περιβάλλοντος και προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας.

δ) Να συνεχιστεί η εφαρμογή γεωργοπεριβαντολογικών μέτρων στα πλαίσια του Προγράμματος Ανάπτυξης με προτεραιότητα ένταξης στις ήδη ενταγμένες περιοχές και χρηματοδότηση με επαρκείς πόρους σε περίπτωση ένταξης νέων περιοχών.

ε) Συνέχιση χρηματοδότησης από τον 2ο πυλώνα της Νέας ΚΑΠ μέτρων στήριξης για προϊόντα ολοκληρωμένης διαχείρισης, προϊόντα γεωγραφικής ένδειξης Προϊόντων Ονομασίας Προέλευσης.

ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ

α) Σχεδιασμός και υλοποίηση του «Αλ. Μπαλτατζής» ουσιαστική συμμετοχή των Περιφερειών.

β) Συνέχιση των έργων  εκτροπής του Άνω Ρού του Αχελώου

γ) Συνέχιση έργων εμπλουτισμού του υπόγειου υδροφορέα (Κάρλα-παράλληλα έργα)

δ) Σχεδιασμός και υλοποίηση μικρών φραγμάτων και λιμνοδεξαμενών σε όλες τις λεκάνες απορροής της Θεσσαλίας

ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΓΟΡΑΣ – ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – ΕΛΕΓΣΧΟΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

(Έλεγχος εισαγωγών – ιχνηλασιμότητα τροφίμων – υποχρεωτική σήμανση προελεύσεως εισαγομένων προϊόντων κ.λ.π.)

Αυστηρός έλεγχος υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων ειδικά σε εισαγωγές από χώρες που δεν έχουν εναρμονίσει τους κανόνες έγκρισης σκευασμάτων με την κοινοτική νομοθεσία.

Προηγούμενο άρθρο Ο εθελοντισμός στην πράξη
Επόμενο άρθρο Δέσμευση Π. Γερουλάνου για αναπτυξιακό πρόγραμμα στη Θεσσαλία εξασφάλισε ο Κ. Αγοραστός