Προσωπική δέσμευση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. ΜΙΧΑΛΗ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ, προς τον Βουλευτή Τρικάλων της Ν.Δ. κ. ΗΛΙΑ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ, για την ολοκλήρωση της κατασκευής της Εθνικής Οδού Τρικάλων – Άρτας. Το 2013 θα ολοκληρωθούν οι μελέτες από το Υπουργείο και την Περιφέρεια, και το 2014 τα έργα θα ενταχθούν σε συγκεκριμένα χρηματοδοτικά προγράμματα.
Ικανοποιητική χαρακτήρισε την απάντηση του Υπουργού ο κ. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ, κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων, την Πέμπτη 11-7-3013, στο πλαίσιο της συζήτησης της Επίκαιρης Ερώτησης με θέμα «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ-ΑΡΤΑΣ».
Σημειώνουμε πως ο κ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ επέμεινε ιδιαίτερα στο συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς επανέφερε το θέμα στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, μετά από ερώτηση την οποία είχε καταθέσει προς το Υπουργείο, η απάντηση του οποίου χαρακτηρίστηκε ως αόριστη και γενικόλογη.
Παραθέτουμε τα πρακτικά της Ολομέλειας
ΗΛΙΑΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Θα πρέπει να ευχαριστήσω τον κύριο Υπουργό που μόλις ανέλαβε τα καθήκοντα του δέχθηκε να έρθει στη Βουλή και να απαντήσει στην επίκαιρη ερώτηση. Αυτό τον τιμά προσωπικά. Επίσης, θα ήθελα να του ευχηθώ καλή τύχη και καλή επιτυχία στα νέα του καθήκοντα.
Όσον αφορά το θέμα της ερώτησης, όπως ξέρετε, κύριε Υπουργέ, η κατασκευή της εθνικής οδού Τρικάλων – Άρτας είναι περίπου ένα σύγχρονο Γεφύρι της Άρτας. Σαν σύλληψη υπάρχει από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Από το 1925 είχε εκπονηθεί μια πρώτη –ας το πούμε άτυπη- προμελέτη για αυτόν τον δρόμο και μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί. Το να μην συνδέονται δύο νομοί και δύο περιφέρειες είναι τραγικό για την εποχή μας, όταν η επικοινωνία και οι υποδομές γενικότερα έχουν αναπτυχθεί σε όλον τον κόσμο.
Θα ήθελα να κάνω μια μικρή ιστορική αναφορά για να ενημερωθείτε. Ο δρόμος που περιέχει το τμήμα Τρίκαλα-Πύλη είναι μια ανακατασκευή του υπάρχοντος εθνικού δρόμου που είναι παλιών προδιαγραφών. Υπάρχει και ένα τμήμα μεταξύ γέφυρας Αλεξίου-Αρματωλικού που είναι περίπου δεκατέσσερα χιλιόμετρα. Είχε συμφωνηθεί να κατασκευαστεί από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, από τον κύριο Σουφλιά. Από τότε υπάρχει η συμφωνία. Τη μελέτη του πρώτου τμήματος, όταν ανέλαβα την ευθύνη της νομαρχίας, την ολοκληρώσαμε και τη δημοπρατήσαμε. Τη μελέτη για το δεύτερο τμήμα την είχε αναλάβει η περιφέρεια και ακόμα δεν ολοκληρώθηκε. Την ευθύνη για τη μελέτη του τρίτου τμήματος, γέφυρα Αλεξίου-Αρματωλικού, την έχει αναλάβει το Υπουργείο σας και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Οι απορίες είναι εύλογες. Υπάρχει η βούληση να ολοκληρωθεί το έργο; Υπάρχουν οι πιστώσεις; Μας είχατε βεβαιώσει ότι είχε ενταχθεί στο τομεακό πρόγραμμα, στο περιφερειακό πρόγραμμα Θεσσαλίας, το τμήμα των δεκατεσσάρων χιλιομέτρων και ο δρόμος Πύλη-Τρίκαλα.
Θα ήθελα την απάντησή σας και μετά να συνεχίσω, κύριε Υπουργέ, γιατί ξέρω την ευαισθησία σας σ’ αυτό το θέμα.
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ο δρόμος Τρίκαλα-Άρτα, πράγματι είναι μια πολύ παλιά υπόθεση. Εγώ τη θυμάμαι όταν ήμουν Νομάρχης στην περιοχή, για δυο χρόνια. Θυμάμαι ότι ήταν ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα της εποχής για τη Δυτική Θεσσαλία. Δυστυχώς, όπως πολύ σωστά είπε ο κύριος Βλαχογιάννης δεν έγινε πράξη και πραγματικότητα αυτός ο στόχος.
Υπάρχει μια μελέτη με τίτλο «Βελτίωση της Εθνικής Οδού Τρικάλων-Άρτας στο τμήμα Αρματωλικό-γέφυρα Αλεξίου». Εκπονείται από τη Διεύθυνση Μελετών Οδοποιίας του Υπουργείου Υποδομών. Έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και ασφάλειας του δρόμου. Το συμβατικό αντικείμενο περιλαμβάνει μια σειρά από μελέτες και παρεμβάσεις δύσκολες, γιατί το έδαφος εκεί και η γεωλογία συνολικά είναι εξαιρετικά δύσκολη. Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Κατά τη διάρκεια της μελέτης εμφανίστηκαν πολλές αστοχίες. Απαιτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες. Υπογράφηκε μια συμπληρωματική σύμβαση στις 5/10/2012, πριν από δέκα μήνες περίπου, η οποία εκτελείται κανονικά.
Εκτιμάται, κύριε συνάδελφε, ότι ο χρόνος περαίωσης αυτής της μελέτης θα είναι περίπου σε έξι μήνες από σήμερα. Στο τέλος του χρόνου, λοιπόν, θα έχουμε τη μελέτη στα χέρια μας.
Το τμήμα Λυγαριά-Πύλη ανήκει στη περιφέρεια Θεσσαλίας. Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της περιφέρειας που έχει την ευθύνη, ενημέρωσε το Υπουργείο ότι υπάρχει μια μελέτη με τίτλο «Συμπληρωματικές μελέτες εθνικής οδού Τρικάλων-Άρτας», το τμήμα από δακτύλιο Τρικάλων ως τη γέφυρα του Πηνειού και η παράκαμψη της Πύλης Παλαιομονάστηρο. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε το 2008, δηλαδή, πριν από πέντε χρόνια. Η χρηματοδότηση έγινε από το τομεακό πρόγραμμα της περιφέρειας. Η μελέτη περιλαμβάνει εκπόνηση οριστικών μελετών συγκοινωνιακών έργων μαζί με όλες τις υποστηρικτικές μελέτες στο συγκεκριμένο δίκτυο.
Εδώ υπήρξαν κάποια προβλήματα. Είχαν να κάνουν με την παράκαμψη κάποιων φωτοβολταϊκών πάρκων που παρουσιάστηκαν δυστυχώς, καθώς και όλες αυτές οι αστοχίες που παρουσιάστηκαν, κατά τη σύνταξη της μελέτης.
Σημασία έχει ότι αυτή όλη η υπόθεση, το έργο δηλαδή του δρόμου Τρικάλων-Άρτας, θα κλείσει μελετητικά το 2013. Μένει να δούμε τι θα κάνουμε με το ζήτημα της ένταξης και τη συνέχιση των έργων στην περιοχή αυτή.
ΗΛΙΑΣ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ: Καταλαβαίνω τη θέση του κύριου Υπουργού, κύριε Πρόεδρε.
Θέλω όμως να υπενθυμίσω ότι η μελέτη του πρώτου τμήματος Τρίκαλα-Πύλη μέχρι τη Λυγαριά, είχε ανατεθεί περίπου δύο χρόνια αργότερα στη Νομαρχία απ’ ό,τι την είχε αναλάβει η περιφέρεια. Εμείς την τελειώσαμε, δημοπρατήσαμε το έργο και εκτελείται η εργολαβία. Τώρα μας λέτε ότι η περιφέρεια σας είπε ότι παρουσιάστηκαν κάποια εμπόδια, όπως φωτοβολταϊκά, τα οποία εγκαταστάθηκαν στη συνέχεια, αφού είχε ξεκινήσει η διαδικασία.
Καταλαβαίνετε, επομένως, ότι το γεγονός αυτό θυμίζει τη φράση που λένε στο χωριό μου, «όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, όλη μέρα κοσκινίζει».
Αυτό είναι έργο πρώτης προτεραιότητας και θέλουμε πραγματικά το Υπουργείο σας να δώσει την προτεραιότητα που απαιτείται για να συνδεθούν δύο καθυστερημένες περιφέρειες της χώρας, όπως είναι το δυτικό τμήμα της Θεσσαλίας και αυτό της Ηπείρου.
Όσον αφορά το τμήμα γέφυρα Αλεξίου-Αρματωλικό, εγώ πραγματικά πιστεύω ότι έχετε τη βούληση να ολοκληρώσετε τη μελέτη μέσα στο 2013. Βέβαια δεν υπάρχουν πολλές ώριμες μελέτες για τέτοιου είδους έργα, αλλά πιστεύω ότι θα βρούμε κονδύλια κοινοτικά να τα εντάξουμε. Οι προϋπολογισμοί, εξάλλου, για το τμήμα Λυγαριά-Πύλη δεν υπερβαίνουν τα 7 με 8 εκατομμύρια, άρα με 35% έκπτωση αντιλαμβάνεστε ότι το κόστος θα είναι κάτω από 5 εκατομμύρια. Σχετικά με το τμήμα γέφυρα Αλεξίου-Αρματωλικό, πιστεύω ότι αυτά που λένε για 25 εκατομμύρια είναι πολλά. Θα απαιτηθούν πολύ λιγότερα με την έκπτωση.
Πρέπει όμως να δώσετε μία προτεραιότητα, γιατί καταλαβαίνετε ότι αλλού κάνουμε έργα πολυτελείας, ενώ εδώ είναι έργα ανάγκης για να συνδεθούν δύο από τις πιο φτωχότερες περιοχές τις χώρας. Αντιλαμβάνεστε ότι θα βοηθηθεί πολύ η Θεσσαλία με το να προωθεί τα προϊόντα της στην Ήπειρο και θα βοηθηθεί επίσης ο τουρισμός, όταν μπορούν να επικοινωνούν δύο τόσο καθυστερημένες περιοχές.
Η ευαισθησία σας να έρθετε και να απαντήσετε σε αυτήν την ερώτηση, κύριε Υπουργέ, για μένα αποτελεί βάσιμη απόδειξη ότι έχετε τη βούληση να προχωρήσετε το έργο. Περιμένουμε, λοιπόν, από εσάς έργα, γιατί είστε Υπουργός στο Υπουργείο των έργων και είμαι βέβαιος ότι αυτό θα πράξετε.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Νομίζω ότι με την έναρξη της νέας διαχειριστικής περιόδου είναι ευκαιρία να δούμε τη συνολική χρηματοδότηση του έργου. Θα συναποφασίσουμε με την περιφέρεια ποια τμήματα είναι ενταγμένα στο περιφερειακό πρόγραμμα, ούτως ώστε να χρηματοδοτηθούν. Αυτό που ακούω κι εγώ ότι βρέθηκαν στο δρόμο της μελέτης κάποια φωτοβολταϊκά, σημαίνει ότι δεν γίνεται σωστά η δουλειά μας.
Θα κάνω και μία προσωπική προσπάθεια, κύριε συνάδελφε, να ασκήσουμε πίεση στην περιφέρεια και στον περιφερειάρχη, ώστε να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να προκηρύξουμε το έργο το 2014.