Η πλειοψηφία των αγοριών και των κοριτσιών, ακόμη και αν μεγαλώσουν σε διαφορετικό περιβάλλον και πολιτισμό και με διαφορετική μητρική γλώσσα, πορεύονται σε όμοια σχεδόν μονοπάτια όσον αφορά τα στάδια της γλωσσικής τους ανάπτυξης. Τα παιδιά περνούν από τους ‘’στόχους” κάθε σταδίου λίγο πολύ στην ίδια ηλικία και συνεπώς η σειρά ή η ακολουθία των σταδίων είναι ταυτόσημη για όλα.
Μέχρι την ηλικία των πέντε ετών στον τομέα της ομιλίας πρέπει να προφέρουν όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα των συμφώνων καθαρά (ξ,ψ,στ…, κ.λ.π), να μιλάνε με ευχέρεια και ευκρίνεια και να είναι η απήχηση της φωνής του καθαρή. Στον τομέα της κατανόησης του λόγου πρέπει να ακούνε και να κατανοούν τις συζητήσεις που γίνονται γύρω τους, να απαντάνε αμέσως μόλις φωνάζετε το όνομα τους και να συμμετέχουν σε διαλόγους.
Συγκεκριμένα στις βαθμίδες της γλωσσικής ανάπτυξης καθορίζονται ορισμένες ευρείες χρονικοί περίοδοι ώστε κάθε παιδί να περνάει τα διάφορα στάδια απόκτησης της γλώσσας με τον δικό του ρυθμό, αλλά από ένα συγκεκριμένο σημείο και μετά, αρχίζουμε να μιλάμε για παθολογία, για μια καθυστέρηση που εκθέτει σε κίνδυνο τη μελλοντική ανάπτυξη και που συνήθως δεν διορθώνεται χωρίς βοήθεια.
Σε περίπτωση που το παιδί δεν αποκρίνεται στους σωστούς ρυθμούς ανάπτυξης τότε είναι απαραίτητο να ελεγχθεί για πιο λόγο δεν εξελίσσεται φυσιολογικά.
Στις αυθεντικές δυσφασίες οι πρώτες λέξει δεν παγιώνονται στα δύο πρώτα χρόνια και οι πρώτες φράσεις μετά τα τρία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η κατανόηση της γλώσσας είναι συνήθως σωστή, σε άλλες όμως σφάλλει η κατανόηση αυξάνοντας έτσι τη σοβαρότητα του προβλήματος. Μια ελαφριά καθυστέρηση δεν είναι συνήθως κίνητρο ανησυχίας, αλλά όταν το παιδί έχει ήδη συμπληρώσει τα τρία του χρόνια και το χάσμα είναι άνω των δώδεκα μηνών υπάρχει παθολογία στην ανάπτυξη της ομιλίας του.
Ιωάννα Γ. Ζορμπά
Λογοπαθολόγος – Λογοπέδικος M.sc.
Αθ. Διάκου 28 Τρίκαλα
Τηλ. 24310-37003, 6972694148