Ειδήσεις

Η Λαϊκή Συσπείρωση, διαφωνεί και με το νέο και τον προηγούμενο αντιδραστικό κανονισμό λειτουργίας των Περιφερειακών και Δημοτικών Συμβουλίων


Μιλώντας στην συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Θεσσαλίας (27.3.25), ο επικεφαλής της Λαικής Συσπείρωσης, Τάσος Τσιαπλές, σχετικά με το νέο κανονισμό λειτουργίας του, ανέφερε τα εξής:

Χρόνια τώρα όλες οι άλλες παρατάξεις, όταν εμείς λέγαμε ότι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι, είναι Τοπική Διοίκηση του αστικού κράτους, που λειτουργεί με ένα αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο και και υλοποιεί αντιλαικές πολιτικές, όλες οι άλλες παρατάξεις προσπαθούσατε να μας πείσετε ότι είναι Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αποδεικνύεται περίτρανα ότι η σημερινή και όλες οι άλλες κυβερνήσεις, ούτε καν τον κανονισμό λειτουργίας των συμβουλίων δεν σας επιτρέπεουν να φτιάξετε. Τους ψηφίζουν και εντέλεσθε να τους υλοποιήσετε.

Ο νέος Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας των Περιφερειακών και Δημοτικών Συμβουλίων που ψήφισε πρόσφατα η κυβέρνηση της Ν.Δ, γίνεται πιο αντιδημοκρατικός απο τον ισχύοντα, επιβάλοντας «στεγανοποιημένη» λειτουργία απέναντι σε λαϊκές διεκδικήσεις και κυρίως απέναντι στην «Λαϊκή Συσπείρωση», η οποία είναι η μόνη δύναμη που ασκεί πραγματική λαική αντιπολίτευση.

Αυτός ο αντιδραστικός κανονισμός λειτουργίας, έχει και την συναίνεση των παρατάξεων του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, στην ΕΝΠΕ και φυσικά του περιφερειάρχη Θεσσαλίας, κ. Κουρέτα, που κατά τα άλλα εμφανίζεται τάχα ως εκφραστής μιας «δημοκρατικής» λειτουργίας του περιφερειακού συμβουλίου.

Με το Άρθρο 9 παρ.8 καταργείται πλέον η δυνατότητα της αντιπολίτευσης να θέτει θέματα εκτός ημερήσιας διάταξης στο Π.Σ, μια διάταξη βέβαια που και σήμερα δεν διασφάλιζε και τη συζήτηση, αφού το θέμα περνούσε από ψηφοφορία. Δηλαδή θέματα μπορούν να εντάσσουν μόνο ο/η Πρόεδρος του Π.Σ και ο Περιφερειάρχης.

Η μόνη δυνατότητα να συζητηθεί θέμα που δεν εγκρίνεται από την πλειοψηφία, είναι με την υπογραφή του 1/3 των συμβούλων να συγκληθεί περιφερειακό συμβούλιο, στο οποίο άκουσον-άκουσον οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης υποχρεούνται σε κοινή εισήγηση, λές και δεν έχουμε ριζικές πολιτικές διαφωνίες ως Λαική Συσπείρωση με τις άλλες παρατάξεις.

Επίσης διατηρείται η πρόβλεψη, μετά την ενημέρωση από τον Περιφερειάρχη και πιθανές ανακοινώσεις, να μη δίνεται ο λόγος στους επικεφαλείς των παρατάξεων.

Καταργείται πλέον η δυνατότητα κατάθεσης επερωτήσεων, που ήταν η πιο «ζωντανή» δυνατότητα ελέγχου της περιφερειακής αρχής, με συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Με το Άρθρο 15 προβλέπεται μόνο η δυνατότητα γραπτών διευκρινιστικών ερωτήσεων, οι οποίες θα απαντώνται γραπτώς μέσα σε 15 ημέρες, εκτός του περιφερειακού συμβουλίου.

Στη συνεδρίαση λογοδοσίας που γίνεται κάθε 2 μήνες, προβλέπεται μόνο μια ερώτηση απο ένα περιφερειακό σύμβουλο, μέχρι συνολικά 10 ερωτήσεις, εκ’ των οποίων 3 υποχρεωτικά απο την πλειοψηφία. Ο χρόνος των 5’ για τον ερωτώντα, είναι μικρός, για την παρουσίαση σοβαρών θεμάτων (π.χ. αντιπλημμυρική ή αντισεισμική προστασία), σε μια συνεδρίαση ήδη υποβαθμισμένη, που δεν απαιτεί καν απαρτία.

Στο άρθρο 12. παρ.9 καθορίζεται περιορισμένος χρόνος ομιλιών στο όνομα της «αποδοτικότητας». Προβλέπονται (όπως και στον προηγούμενο) για τους επικεφαλείς παρατάξεων 5’ πρωτολογίας και 2’ δευτερολογίας, για ειδικούς αγορητές 3’ πρωτολογίας και 2’ δευτερολογίας για κάποιο θέμα, ενώ για τον περιφερειακό σύμβουλομόλις 3’ δίχως δευτερολογία, επικυρώνοντας έτσι τον διεκπεραιωτικό του ρόλο.

Ελάχιστος χρόνος προβλέπεται και για την συζήτηση εκτός ημερήσιας διάταξης θεμάτων και ανακοινώσεων, που στο σύνολο τους δεν θα ξεπερνούν τη μισή ώρα ή τη μία ώρα «σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατά την κρίση του Περιφερειακού Συμβουλίου».

Όσον αφορά την παρέμβαση μαζικών φορέων, κατοίκων, το μόνο που προβλέπει είναι στο άρθρο 10 παρ.5 «Όταν σε κάποιο θέμα που συζητείται παρευρίσκονται ενδιαφερόμενοι, ο/η Πρόεδρος του Π.Σ μπορεί, μετά ή πριν τους ομιλητές Περιφερειακούς Συμβούλους, να δίνει τον λόγο σε ένα εκπρόσωπο ανά κοινωνικό φορέα ή σε πολίτες, για να εκθέσουν τις απόψεις τους, έχοντας στη διάθεσή τους μέχρι 3’ εφόσον το Π.Σ αποφάσισε με απλή πλειοψηφία των παρόντων να το επιτρέψει».

Η Λαική Συσπείρωση, διαφωνεί και με το νέο και τον προηγούμενο κανονισμό λειτουργίας, ο οποίος απορέει απο το γενικότερο αντιλαικό νομικό πλαίσιο λειτουργίας των τοπικών διοικητικών οργανισμών του αστικού κράτους, που είναι οι περιφέρειες και οι δήμοι, το οποίο έχουμε καταψηφίσει και παλεύουμε να καταργηθεί, όπως καιτο ληστρικό εκλογικό σύστημα και να ψηφιστεί η απλή και ανόθευτη αναλογική.

  • Διεκδικούμε κάθε παράταξη να μπορεί να θέτει θέματα εκτός ημερήσιας διάταξης.
  • Να παραμείνει η διαδικασία των επερωτήσεων σε κάθε συνεδρίαση.
  • Να έχουν οι επικεφαλείς των παρατάξεων το δικαίωμα να θέτουν ανακοινώσεις στην αρχή της συνεδρίασης.
  • Να αυξηθεί ο χρόνος ομιλίας για τους περιφερειακούς συμβούλους σε 5’, για τους ειδικούς αγορητές σε 7’ και τους επικεφαλής παρατάξεων σε 10’, με 3’ δευτερολογίας.
  • Να έχουν δικαίωμα οι μαζικοί φορείς ή ομάδες ατόμων, να θέτουν θέματα στο Π.Σ και να έχουν δικαίωμα να μιλήσει εκπρόσωπός τους μέχρι 5’.
  • Είμαστε αντίθετοι στις τηλεσυνεδριάσεις και τις υβριδικές συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου.
  • Δεν συμφωνούμε με την «αφυδάτωση» του Περιφερειακού Συμβουλίου από τις αρμοδιότητές του που μεταφέρονται στην Περιφερειακή Επιτροπή, όπως κάνει και η περιφερειακή αρχή Κουρέτα. Τα σημαντικά θέματα να συζητιούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο και όχι στην Περιφερειακή Επιτροπή, στην οποία μάλιστα εκπροσωπούνται μόνο οι 2 απο τις 4 παρατάξεις ή στις άλλες επιτροπές.
  • Να ισχύουν όλες οι ψήφοι (ΛΕΥΚΟ, ΚΑΤΑ) για την λήψη αποφάσεων.

Η Λαική Συσπείρωση, στο τέλος της συζήτησης του θέματος του κανονισμού λειτουργίας, διαφώνησε με την πρόταση-εμπαιγμό της περιφερειακής αρχής να διαμορφωθεί ένα κείμενο προς την ΕΝΠΕ, που θα ζητά να διεκδικήσει απο την κυβέρνηση την τροποποίηση του νόμου, ώστε να επιτρέπονται οι επερωτήσεις, εκφράζοντας την πλήρη διαφωνία με τον κανονισμό, με τον οποίο ο περιφερειάρχης κ. Κουρέτας και ως μέλος του Δ.Σ της ΕΝΠΕ και στην σημερινή συνεδρίαση δήλωσε την συμφωνία του.

Προηγούμενο άρθρο Αναλυτικά τα δρομολόγια των Κινητών Αστυνομικών Μονάδων από 31/03/2025 έως 06/04/2025
Επόμενο άρθρο Η εξάλειψη των αδυναμιών του ελληνικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος στο επίκεντρο της Συνέλευσης του ΣΘΕΒ